När jag började elda i mitt nya system hade jag problem med att maxtermostaten slog av fläkten hela tiden. Jag bytte därför till 72-termostaten i laddomaten. Nu hade jag inte hört några luftljud på länge, och laddningen av pannan var verkligen 72 grader (tidigare upp emot 75-78). Därför bytte jag igår till 78-termostaten, varvid de initiala problemen återkom.
Finns det något smart sätt att avlufta laddomaten efter termostatbyte? För jag antar att själva termostatbytet gör att man introducerar luftfickor och annat i laddomaten som gör att termostaten inte riktigt öppnar när den skall. Laddtemperaturen låg med 78-termostaten på ca 80-84 grader igår. Till slut fick jag sätta tillbaka 72:an för att inte ha ett tjärkokeri i källaren.
Är dessa problem vanliga? Brukar laddomater ladda med högre temp när det är luft i dem?
Systemet består av solo innova 30 med 95 graders SYR, laddomat 21 och 3000 l tank.
Finns det något smart sätt att avlufta laddomaten efter termostatbyte? För jag antar att själva termostatbytet gör att man introducerar luftfickor och annat i laddomaten som gör att termostaten inte riktigt öppnar när den skall. Laddtemperaturen låg med 78-termostaten på ca 80-84 grader igår. Till slut fick jag sätta tillbaka 72:an för att inte ha ett tjärkokeri i källaren.
Är dessa problem vanliga? Brukar laddomater ladda med högre temp när det är luft i dem?
Systemet består av solo innova 30 med 95 graders SYR, laddomat 21 och 3000 l tank.
Ställ upp termostatens max-temp istället. Den är pga EU-regler sänkt på senare årsmodeller.
Dra bort ratten. Där axeln går in i termostaten sitter en hylsa kring axeln. Vrid den hylsan motsols kanske 20 grader så ökar maxtempen.
Har pannan redan slagit av så vänta tills den startar igen innan du vrider mer. Annars kommer du att vrida för långt pga termostatens hysteres.
Det finns ytterligare en termostat som bryter och måste återställas manuellt om pannan blir ännu hetare, därför är det ingen ide att ställa upp driftstermostaten mer än denna.
Dra bort ratten. Där axeln går in i termostaten sitter en hylsa kring axeln. Vrid den hylsan motsols kanske 20 grader så ökar maxtempen.
Har pannan redan slagit av så vänta tills den startar igen innan du vrider mer. Annars kommer du att vrida för långt pga termostatens hysteres.
Det finns ytterligare en termostat som bryter och måste återställas manuellt om pannan blir ännu hetare, därför är det ingen ide att ställa upp driftstermostaten mer än denna.
Tack för tipset. Jag sprang ned i pannrummet och kollade lite. Det är alltså den grejen jag pekar på på bifogad bild som skall vridas? Vad använder man lämpligast för verktyg? Försökte med skruvmejsel + banka lite lätt, utan framgång.
Eller behöver jag plocka av panelen och ta det inifrån?
Eller behöver jag plocka av panelen och ta det inifrån?
Tack, Mats!
Jag gjorde ett elegant (inte) verktyg av en stödhylsa som jag filade till med en bågfil. Jag uppskattar vridningen till ca 15 grader. Hur många grader Celsius motsvarar vridningen i grader? Jag vill ju gärna att fläkten stannar innan SYR-ventilen öppnar. I och med att jag eldade upp härligheten till 80 grader igår dröjer det några dagar innan jag har möjlighet att testa hur det funkar.
En avslutande fråga - vad tycker Baxi om att man skruvar? Påverkar detta garantin?
Jag gjorde ett elegant (inte) verktyg av en stödhylsa som jag filade till med en bågfil. Jag uppskattar vridningen till ca 15 grader. Hur många grader Celsius motsvarar vridningen i grader? Jag vill ju gärna att fläkten stannar innan SYR-ventilen öppnar. I och med att jag eldade upp härligheten till 80 grader igår dröjer det några dagar innan jag har möjlighet att testa hur det funkar.
En avslutande fråga - vad tycker Baxi om att man skruvar? Påverkar detta garantin?
Det förstås...
Men hur är det med gradtalet. Du skrev 20 grader, och jag antar att du grundar detta på något? Hur mycket gör det i värme?
Men hur är det med gradtalet. Du skrev 20 grader, och jag antar att du grundar detta på något? Hur mycket gör det i värme?
Max.
Så kort fick man inte fatta sig enligt forumeditorn....
Jag kör laddomatpumpen på hastighet 3, maxhastigheten.
Så kort fick man inte fatta sig enligt forumeditorn....
Jag kör laddomatpumpen på hastighet 3, maxhastigheten.
Jo jag förstod allt vilka grader du menade. Nu hinner jag inte elda ikväll, kanske imorgon.Matss skrev:
Det verkar funka bra nu. Det kan vara så att termostatjusteringen har betydelse, men jag tror att det viktigaste var att jag bytte ladd-termostat igår, och att den fick ett dygn på sig att lufta av sig innan jag eldade.
Temp in i pannan varierar mellan 78 och 82 grader, laddtemperaturen till ack ligger på 86-90 grader. Om det beter sig likadant med 78-graderstermostaten som det gjorde med 72-graders-d
, så borde temeraturen in i pannan stabilisera sig på 78 grader efterhand. Inga frånslag av fläkt, inget vattensprut från SYR.
Tack så mycket för hjälpen!
Fredrik
Temp in i pannan varierar mellan 78 och 82 grader, laddtemperaturen till ack ligger på 86-90 grader. Om det beter sig likadant med 78-graderstermostaten som det gjorde med 72-graders-d
Tack så mycket för hjälpen!
Fredrik
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
