37 152 läst ·
286 svar
37k läst
286 svar
Baxarsekten Skåne
Fullt begripligt med sammanblandningen eftersom vi inte riktigt har hunnit organisera oss, just nu jobbas det med stadgarna.
Dessutom är ju Halland ett väldigt stort landskap vilket illustreras av att vi håller oss med flera åar/floder (Viskan, Diskan, Piskan och Sniskan för att bara nämna några) där det ena dagen ska baxas i Hylte, nästa i Halmstad och snart i Varberg (bandsåg). I jämförelse verkar det huvudsakliga baxandet i Skåne vara koncentrerat till Lundaregionen om ens det.
Blickar man norrut mot storstaden Göteborg ser man en sammansmältning mellan kommunerna Göteborg, Mölndal, Kungsbacka och i viss mån Kungälv och därmed får man (om man bor i denna smältdegel) plikten att svara upp emot baxningsbehoven inte bara i Halland utan dessutom i Bohuslän och Västergötland. Ett i ordets bemärkelse tungt ansvar.
Kan tilläggas att det har tydligen hänt att det gjorts akuta insatser (iofs hörsägen) av halländska baxare i kringliggande landskap som t ex Småland som helt verkar sakna baxningskompetens men där råder hög restriktivitet; det får helt enkelt vara en väldigt intressant maskin som ska flyttas i så fall! Samt att det absolut måste finnas kakor till baxarna. Mycket kakor.
//Ronnie
Dessutom är ju Halland ett väldigt stort landskap vilket illustreras av att vi håller oss med flera åar/floder (Viskan, Diskan, Piskan och Sniskan för att bara nämna några) där det ena dagen ska baxas i Hylte, nästa i Halmstad och snart i Varberg (bandsåg). I jämförelse verkar det huvudsakliga baxandet i Skåne vara koncentrerat till Lundaregionen om ens det.
Blickar man norrut mot storstaden Göteborg ser man en sammansmältning mellan kommunerna Göteborg, Mölndal, Kungsbacka och i viss mån Kungälv och därmed får man (om man bor i denna smältdegel) plikten att svara upp emot baxningsbehoven inte bara i Halland utan dessutom i Bohuslän och Västergötland. Ett i ordets bemärkelse tungt ansvar.
Kan tilläggas att det har tydligen hänt att det gjorts akuta insatser (iofs hörsägen) av halländska baxare i kringliggande landskap som t ex Småland som helt verkar sakna baxningskompetens men där råder hög restriktivitet; det får helt enkelt vara en väldigt intressant maskin som ska flyttas i så fall! Samt att det absolut måste finnas kakor till baxarna. Mycket kakor.
//Ronnie
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Visserligen ett tungt ansvar men om du tittar på en siluett-bild av gbg så ser man att de till sin hjälp har stora kranar som står och dräller överallt.P Pysslarn skrev:Blickar man norrut mot storstaden Göteborg ser man en sammansmältning mellan kommunerna Göteborg, Mölndal, Kungsbacka och i viss mån Kungälv och därmed får man (om man bor i denna smältdegel) plikten att svara upp emot baxningsbehoven inte bara i Halland utan dessutom i Bohuslän och Västergötland. Ett i ordets bemärkelse tungt ansvar.
Resten av VG-regionen däremot är problematisk delvis för att allt är byggt på lera och mest gungar omkring när man försöker lyfta..
Ang Halland-sekten kanske vi kan komma vidare med våra stadgar om vi bara avslutar diskussionen angående om det är Ola eller Daniel vi ska bjuda in som föreläsare..
Sen vill vi inom Hallands baxarsekt bara påpeka att vi klarar oss själva. Vi har i nuläget inget behov att gå ihop med varken Skåne eller VG och skapa en sk storbaxarsekt.
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Om @Daniel_N tar traktorn till Malmö blir det väldigt enkelt att både få upp hyvel ur källaren och sen upp på släpet. Då kan vi andra stå o se på som vi brukar göra. Jag är numer diskvalificerad både från spännband o palldragare o har en trasig axel så vet inte riktigt min roll i sekten.
I övrigt fin skiss, det kan väl inte va svårare att få upp hyveln på ett släp än att få upp den ur källaren?
I övrigt fin skiss, det kan väl inte va svårare att få upp hyveln på ett släp än att få upp den ur källaren?
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Beror väl på om trappan är svängde eller inte..Ola C skrev:
Om @Daniel_N tar traktorn till Malmö blir det väldigt enkelt att både få upp hyvel ur källaren och sen upp på släpet. Då kan vi andra stå o se på som vi brukar göra. Jag är numer diskvalificerad både från spännband o palldragare o har en trasig axel så vet inte riktigt min roll i sekten.
Om den är rak kanske man bara kan fästa vinschen och veva upp?
Det verkar onekligen lockande. Det var alldeles för länge sedan jag var med och baxade något. Ska försöka komma på något bra sätt att sälja in hos familjen att det är mycket bättre att jag baxar hyvlar än att jag är hemma hos dem och firar advent och bakar julkakor och annat allmänt julstökande. Hur sålde ni andra denna briljanta idén?