L Lutte skrev:
Vet ni i baxarsekten hur man kortar av en rundslinga/stropp utan att göra massor av knutar?
Linda två varv om möjligt. Det dubblar swl. Exempelvis 1700kg swl 11 meter, lägg den dubbelt och du har då 3400kg 5.5 meter omkrets. 3400kg 7:1 ska klara nästan 16 ton. Per sling.

Fast knut är väl inte så farligt bara man vet vad man gör. Även lyftvinkeln kan inverka negativt på swl. Sedan kan knuten vara ett helsike att lösa upp... Ett annat trick är att linda upp mer sling i ena kroken för att jämna till lyftet lite, se bara till att ha god marginal (swl).

Gick bra! Tack Anders o Ola!

Två personer reparerar en stor maskin i en verkstad, verktyg synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell maskin, förmodligen en pallvagn, i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ola finderar dessutom på att aspirera på platsen som förste pallvagnschaufför. Och med tanke på hans utvecklingskurva idag så är han nog snart där! En förbättring på ca 1000% landar honom nu i gruppen "helt ok"! ;)

• Gilla
  • Wow
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Elansvarig i baxarsekten letar uppdrag i Spanien. Försökt lyfta både det ena och andra här nere men ingen verkar uppskatta denna typ av sekt!;)

• Haha
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag har hört att de har lämpliga små objekt att provlyfta, de kallas cervezas.
De brukar vara glada om man beställer in dessa för smålyft, frasen som är lämplig att använda är "un cerveza por favor".

• Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ola funderar dessutom på att aspirera på platsen som förste pallvagnschaufför.
Efter noggrant övervägande har jag kommit fram till att pallvagnschaufför inte är förenligt med min nya lite mer mogna stil där jag går med händerna ovanpå varandra bak på ryggen.

• Haha
Daniel_N
  • Laddar…
Nej, då låter det ju mer lämpligt med en befattning som Baxungsleiter, som dirigerar baxandet med effektiv kommandotyska såsom rechts! zurück! och halt!

Adventsbax!

Välkomna till ett minibax söndagen den 1/12! det blir underhållning i form av ett antal stationära maskiner som ska från garage till släp (de baxades uppför källartrappan i helgen så de är väl uppvärmda)! Därför sökes 2 raska individer med gott humör! Vi börjar kl 9 hos phl i Kävlinge och det beräknas ta ca 2h. Phl har också lovat att bjuda på stans godaste kaffe!

Varmt välkomna!

Daniel_N Daniel_N skrev:
Adventsbax!

Välkomna till ett minibax söndagen den 1/12! det blir underhållning i form av ett antal stationära maskiner som ska från garage till släp (de baxades uppför källartrappan i helgen så de är väl uppvärmda)! Därför sökes 2 raska individer med gott humör! Vi börjar kl 9 hos phl i Kävlinge och det beräknas ta ca 2h. Phl har också lovat att bjuda på stans godaste kaffe!

Varmt välkomna!
Finns det nån "lätt" uppgift, typ spännbandsansvarig? Jag är gärna med men har en disk som trilskas högt upp i ryggen o ska försöka hålla mig ifrån tung belastning ett tag.

Ola C Ola C skrev:
Finns det nån "lätt" uppgift, typ spännbandsansvarig? Jag är gärna med men har en disk som trilskas högt upp i ryggen o ska försöka hålla mig ifrån tung belastning ett tag.
Nä det är lugnt, vila du dig till baxet hemma hos dig istället

Daniel_N Daniel_N skrev:
Ola funderar dessutom på att aspirera på platsen som förste pallvagnschaufför. Och med tanke på hans utvecklingskurva idag så är han nog snart där! En förbättring på ca 1000% landar honom nu i gruppen "helt ok"!
För säkerhets skull citerar jag det där så du inte får för dig ändra dig.

På tal om baxningar, @Frustrator hur ser det ut, ska vi jaga baxare till 22/12 eller du väntar fortfarande på OK från chefen?

Ber om ursäkt att jag lägger mig i skånesektionens interna angelägenheter men jag noterar baxare, i plural dessutom! Vad är det för mastodont till tetrisblock som förvärvats utan att det rapporterats offentligt?! Detta kräver en förklaring @Frustrator :D

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Bax är väll ett annat ord för s*x i Skåne kan jag tro. Svårt att tyda dem i ord och tydligen även i text

• Gilla
  • Haha
jsoderholm47 och 3 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Ber om ursäkt att jag lägger mig i skånesektionens interna angelägenheter men jag noterar baxare, i plural dessutom! Vad är det för mastodont till tetrisblock som förvärvats utan att det rapporterats offentligt?! Detta kräver en förklaring @Frustrator :D
Som vanligt är man automatiskt anmäld om man skriver i tråden, ska bli kul att äntligen ses!

@Frustrator s block är ungefär lika stort som mitt som ska baxas samma dag, skillnaden är att mitt block har lägesenergin till sin fördel medan hans har det till sin nackdel.

Jag kan tänka mig att baxa lite, om inte annat för att få se @Ola C fantastiska verkstad, men tyvärr är jag svårt uppbokad den 22:a. Vi kan inte skjuta på baxet till någon av mellandagarna?

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Skulle vara fint att beskåda

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.