37 147 läst ·
286 svar
37k läst
286 svar
Baxarsekten Skåne
En baxarsekt! Fasen, det skulle man vart medlem i när man helt på egen hand baxade båtfan både in i och ut ur sommarstugan för några år sedan! Å andra sidan, själv är ibland bäste dräng, och inte behövde jag dela kakorna med någon annan heller.
Tråkigt bara att jag nu när jag egentligen skulle behöva baxa in båtfan igen, ja då har någon jäkel (jag) ställt ett jämrans kök i vägen!
Hmmm... finns det någon baxarsekt i Göteborg tro? Visserligen står några av di däringa kranarna kvar, men nackdelen med dem är att deras geografiska upptagningsområde är något begränsat.... Jaja, trevliga baxarevents på er!
edit: Höll ju på att glömma bilden...
Tråkigt bara att jag nu när jag egentligen skulle behöva baxa in båtfan igen, ja då har någon jäkel (jag) ställt ett jämrans kök i vägen!
Hmmm... finns det någon baxarsekt i Göteborg tro? Visserligen står några av di däringa kranarna kvar, men nackdelen med dem är att deras geografiska upptagningsområde är något begränsat.... Jaja, trevliga baxarevents på er!
edit: Höll ju på att glömma bilden...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har den här sekten några tips på hur man kan få upp en arboga på ett bilsläp enklast utan tillgång till kran.
Funderar typ man lutar den så den landar på släpet, sen lyfter man upp bottenplattan och puffar på den.
Kanske inte så enkelt i verkligheten.
Funderar typ man lutar den så den landar på släpet, sen lyfter man upp bottenplattan och puffar på den.
Kanske inte så enkelt i verkligheten.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
En vän har gjort liknande manöver, de var fyra man som baxade upp den för hand.
Jag fick min pålyft, och körde den ståendes.
Sen la jag ner den och drog den med foten först av släpet.
Så jag tror det skulle gå att lägga den på släpet och sedan skjuta på den.
Jag fick min pålyft, och körde den ståendes.
Sen la jag ner den och drog den med foten först av släpet.
Så jag tror det skulle gå att lägga den på släpet och sedan skjuta på den.
Om jag får hem den så då har jag kran att lyfta av den med och sen vippa upp den igen. Har tänkt jag kunde ta med kranen men då måste jag plocka isär den och den är även tung att få upp på släpet, och släpet är litet så det är oklart om jag får båda att passa.
Jag fick hem min G2512 ensam utan hjälp av sekt. Jag är byggd som en kontorsgubbe utan överdriven muskelmassa.
1. Ta bort allt som går att ta bort enkelt.
2. Lägg en lastpall långt bak på släpet
3. Tag maskinen på en pirra (säckavagn) och ställ av den med pelaren i färdriktningen.
4. Kliv upp på släpet och vik försiktigt ned maskinen på pallen. Akta vevarna. Fäst maskinen löst i pallen.
5. Gå ned på marken och hasa upp resten av maskinen på släpet. Pallen kommer att hasa på släpets botten.
6. Lastsäkra och väderskydda.
7. Åk hem
8. Gör allt baklänges när du är hemma.
3. Tag maskinen på en pirra (säckavagn) och ställ av den med pelaren i färdriktningen.
4. Kliv upp på släpet och vik försiktigt ned maskinen på pallen. Akta vevarna. Fäst maskinen löst i pallen.
5. Gå ned på marken och hasa upp resten av maskinen på släpet. Pallen kommer att hasa på släpets botten.
7. Åk hem
Ibland så tar vi in en dryg teorikonsult från norr som oftast presenterar en avancerad lösning en stund efter att baxandet är avklarat. Men i undantagsfall så presenteras lösningen i förväg och en gång så implementerades den faktiskt också, just i samband med ett lyft av en större pelarborr.
Här har vi lagt en bjälke tvärs över två stadiga bockar. Bjälken pallades upp så den precis gick in under huvudet på borren när det var i sitt högsta läge. Når sedan huvudet vevades ner så landade det på bjälken och istället så lyftes pelaren och foten upp från golvet.
Notera också spännbandet för att hindra maskinen från att tippa över.
Jag vet inte om detta direkt hjälper när man ska få upp maskinen på ett släp men skall man få upp den på en pall eller ett underrede så fungerar det utmärkt.
Jag vet inte om uppfinnaren vill stoltsera på bild så jag valde att försöka pixla ansiktet på vederbörande.
Här har vi lagt en bjälke tvärs över två stadiga bockar. Bjälken pallades upp så den precis gick in under huvudet på borren när det var i sitt högsta läge. Når sedan huvudet vevades ner så landade det på bjälken och istället så lyftes pelaren och foten upp från golvet.
Notera också spännbandet för att hindra maskinen från att tippa över.
Jag vet inte om detta direkt hjälper när man ska få upp maskinen på ett släp men skall man få upp den på en pall eller ett underrede så fungerar det utmärkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte om uppfinnaren vill stoltsera på bild så jag valde att försöka pixla ansiktet på vederbörande.
Man blir ju nästan rörd till tårar när man ser vidden av baxarsektens säkerhetstänkande: Samtliga inblandade fötter verkar beklädda med stålhätteförsedda skodon, pluspoäng för det! Det ser nästan ut som att den dryga teorikonsulten från vidderna i norr till och med har knäskydd i byxorna, men det kan vara bilden som luras... 
Produkter som diskuteras: "knäskydd"
Knäskydd
Knäskydd är essentiella för yrkesverksamma som arbetar på knäna för att undvika allvarliga knäskador över tid. Våra knäskydd ger effektiv stötdämpning och skydd för knäna och är designade för komfort och hållbarhet.
Läs mer
Jag kan se när man gör detta kommer den vilja vinka åt en sida eller en annan. Och på höger sida är den stora spaken, på vänster sida de små växelspakarna. Vilken sida är bäst att låta den vila på, Kan tänka mig det kan bli lite påfrestningar där så man bör vara beredd med några träbitar som stöd. Kan tänka mig sidan med de små växelspakarna är att föredra.mattiasp skrev:
Jag fick hem min G2512 ensam utan hjälp av sekt. Jag är byggd som en kontorsgubbe utan överdriven muskelmassa.
7. Åk hem
Ditt tidigare inlägg kom medan jag jobbade med pixlingen, jag orkade inte fråga om det var OK att publicera bilden opixlad. Jag vet att det i något sammanhang efterfrågades bilder på detta momentet och att jag hade ett svagt minne av att jag sett några. Men det var först nu som jag blev färdig att leta runt lite och hittade dem i min egen telefon.mattiasp skrev:
@ToRy, naturligtvis är säkerhetstänket viktigt. Det kontrolleras alltid noga av överstebaxachefen personligen. Även fotografen har godkända skyddsskor och knäskydd.