• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Det ser tyvärr ut som att min helg är fullbokad redan. Hoppas tillräckligt många andra baxare är tillgängliga.

P pyro skrev:
Det ser tyvärr ut som att min helg är fullbokad redan. Hoppas tillräckligt många andra baxare är tillgängliga.
Ja, det är lugnt! Vi kommer att få lite hjälp av en baklastare också!

Förresten, har vi någon spännbandsansvarig i sekten? Inte för att jag tänkt anmäla intresse för den prestigefyllda posten..mest orolig att det faller mellan stolarna sen står vi ett gäng valhänta där o kliar oss i huvudet när det är dags för lyft.

Bra fråga. Inga lätta saker det här...jag kan göra ett försök att temporärt fylla posten tills vi hittar någon som kan på riktigt!

Daniel_N Daniel_N skrev:
jag kan göra ett försök att temporärt fylla posten
Med ett välkänt undantag så tror jag att samtliga medlemmar skulle kunna hoppa in här.
[Tänkt länk till lämpligt historisk foruminlägg. Men jag är på gott humör ikväll och vill inte peka ut någon speciell person.]

• Gilla
  • Wow
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Redo för lyft!

Stor stationär maskin placerad på en träpall i ett verkstadsutrymme, redo för transport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En båndsag på pall redo att lyftas i en verkstad full med verktyg och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vet ni i baxarsekten hur man kortar av en rundslinga/stropp utan att göra massor av knutar?

Absolut, knutar äro förbjudna i denna sekt.

Rättelse: @Ola C vet inte, han måste ta spännbandsmärket först.

Finns flera olika spännbandsmärken.

Bläckfisken.
Klara att spänna ett band och inte ha mer än 5 lösa ändar vid avfärd.

Silverbandet.
Spänna ett långt band eller snöre med valfri knut med 20/20 garanti

Guldbandet.
Spänna med långt band eller snöre och faktiskt lita på det.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Spännband är för grabbarna som egentligen ville välja textilslöjd men hamna på träslöjd pga grupptrycket. Nu lever ni ut era korsstygsndrömmar i dom där förbannade snörstumparna.

Mvh/En som e grym på korsstygn, Mamma textillärare.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
FixarFru och 1 till
  • Laddar…
Knöt ihop grabbens bälte till morgonrocken och klämde fast mobilen med knäna och gjorde en film.

Man kan dra åt och korta mer, att tänka på är att gör man en sådan kortning så gäller faktor 0.8 dvs man förminskar lyftkapaciteten precis som när man gör en strypkoppling.

• Gilla
Hojte och 2 till
  • Laddar…
Den jag brukar göra också. Hade dock inte koll på 0.8-faktor. Men ligger alltid väl på rätt sida så har nog inte varit helt galet ute ändå

M
13th Marine 13th Marine skrev:
Om man ändå hade mer tid, att baxa saker är ju ett nöje!

(Senaste baxningen var ett ibckärl som skulle lyftas rakt upp för att få in en benställning under, givetvis med platsbrist)
Det där var ju riktigt tjusigt ändå! (För att vara en IBC-tank i alla fall)

• Gilla
Snappahaneklanen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.