Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dom kanske uppdaterat systemet, jag har inte provat sen de lanserade självscanningen....

Då letade de streckkoder i ett sånt där bläddersystem med plastfickor ..
Det har de haft i "Malmö" sedan iaf 2012.
 
F fribygg skrev:
Jag tror inte att ortens storlek är avgörande. Kumla butiken har lägre priser än Pite butiken på virke trots att Närkekommunen bara har ungefär hälften så många invånare, konkurrensen från de tyska byggvaruhusen lär vara viktigare för prissättningen.
Vi har ett Byggmax i stan, och ett i grannkommunen, 15min motorväg mellan dem.
Vår är dyrare än den andra som har konkurrens av Bauhaus en kvart bort.
 
När jag ändå var ute och åkte på semestern besökte jag Hoenbach i Botkyrka. Blev faktiskt lite imponerad över hur stort det var och att de tycktes ha nästan allt. En väldig skillnad mot Bauhaus i Örebro som jag vanligtvis besöker. Synd att det är 20 mil till närmaste H och bara 3 mil till B.

Det skulle verkligen behövas Hornbach på fler orter, jag tyckte det var ett bra byggvaruhus med hyggliga priser. Jag köpte golvfärg till källaren ca 700 kronor billigare än vad närmaste färghandel tog för samma färg.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
För mig blir det Hornbach 9 ggr av 10, i huvudsak pga sortimentet av el, VVS och järnvaror.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kan jag så Hornbach, bra sortiment, vettiga priser och oftast får man tag på personal som också vet vad de pratar om.

Färgavdelningen uppskattar jag verkligen.
Lokala färghandeln är ju dubbelt så dyr.
 
C
Keiller Keiller skrev:
Det skulle verkligen behövas Hornbach på fler orter, jag tyckte det var ett bra byggvaruhus med hyggliga priser. Jag köpte golvfärg till källaren ca 700 kronor billigare än vad närmaste färghandel tog för samma färg.
Håller med. Har inte heller något Hornbach i närheten, men handlar rätt ofta från deras webshop. Även om det så klart inte funkar för många byggvaror.
 
F fribygg skrev:
OT: Att sågen i Kisa märker virket med EAN kod innebär väl inte att deras sågade reglar inte är att betrakta som identiska med de Holmen sågar i Braviken eller Linghem?
Bauhaus precis som de flesta andra bygglador och trävaruhandlare tar väl sitt virke från olika håll, ena veckan kan det komma en bil från sörmland och nästa vecka kan ett småländskt sågverk från en helt annan koncern vara leverantör.
Nej men olika varuhus har olika leverantörer beroende på var i landet de är. I alla fall på vanligt vitt och tryckt virke.
Är det någon kedja som inte tecknar längre avtal?
 
Jag schabblade till det på hornbach med artikelnumren när jag fick hjälp att lasta pallvis med Leca-sten en gång så de fick lasta om. Skämdes rejält så tog med några chokladkakor till truckförarna på nästa nästa varv och hade premium deluxe service ute i drive-in:en länge efteråt 😍.

Men även utan mutor har hornbach bättre sortiment och en personal som bryr sig. Deras VVS-avdelning är helt outstanding bra!

Bauhaus tror jag delar ut bonus till sina anställda ju sämre kundservice man får. Bara en sån sak som att de inte kan plocka ner saker från högre upp på hyllorna efter kl.10 (eller vilken tid det nu är) har fått mitt topplock att smälla ett par gånger när jag fått lämna stället med oförättat ärende.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hornbach alla dagar i veckan! Skillnad på utbud men framför allt personalen! Har 10 min till Bauhaus och 20 till Hornbach och väljer så gott som alltid det senare. Bara en sån sak som om man köper något från en utförsäljningsvagn på Bauhaus så har dom fel pris i kassan 100 % av gångerna. Då är det inte märkt ” kontakta personalen innan köp” .
 
  • Gilla
Beskow93 och 2 till
  • Laddar…
Aha! Det är DU som skapar de kilometerlånga kassaköerna på Bauhaus? 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Nej men olika varuhus har olika leverantörer beroende på var i landet de är. I alla fall på vanligt vitt och tryckt virke.
Är det någon kedja som inte tecknar längre avtal?
Ja, intressant detta med virke o EAN. Byggmax finns ju över hela landet o tar ju givetvis virke som har samma spec, från olika sågverk o därmed olika EAN internt redan.
Att de skulle gnälla på fel EAN i ett prisgaranti-ärende blir ju bara löjligt.
Men detta är något som Bauhaus nu tydligen börjat sätta i system.
Jag får nog gå till ARN som de själva nu föreslagit.
 
En tillverkare kan sätta vilken kod som helst som kunden vill ha så vad de har för koder lokalt på sågen eller från leverantören är inte så intressant. Det bör också gå att hävda olika spec beroende på såg då de oftast skiljer sig åt. Om det är samma såg och leverantör blir det lite krångligare men jag är inte jurist.
 
Z z_bumbi skrev:
En tillverkare kan sätta vilken kod som helst som kunden vill ha så vad de har för koder lokalt på sågen eller från leverantören är inte så intressant. Det bör också gå att hävda olika spec beroende på såg då de oftast skiljer sig åt. Om det är samma såg och leverantör blir det lite krångligare men jag är inte jurist.
Virke är hyfsat standardiserat. Samma kvalitetsklass, dimension, träslag och konstruktionsklass så är det samma vara i princip.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.