17 347 läst ·
72 svar
17k läst
72 svar
Bauhaus eller Hornbach
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 670 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 670 inlägg
Vi har ett Byggmax i stan, och ett i grannkommunen, 15min motorväg mellan dem.F fribygg skrev:
Vår är dyrare än den andra som har konkurrens av Bauhaus en kvart bort.
När jag ändå var ute och åkte på semestern besökte jag Hoenbach i Botkyrka. Blev faktiskt lite imponerad över hur stort det var och att de tycktes ha nästan allt. En väldig skillnad mot Bauhaus i Örebro som jag vanligtvis besöker. Synd att det är 20 mil till närmaste H och bara 3 mil till B.
Det skulle verkligen behövas Hornbach på fler orter, jag tyckte det var ett bra byggvaruhus med hyggliga priser. Jag köpte golvfärg till källaren ca 700 kronor billigare än vad närmaste färghandel tog för samma färg.
Det skulle verkligen behövas Hornbach på fler orter, jag tyckte det var ett bra byggvaruhus med hyggliga priser. Jag köpte golvfärg till källaren ca 700 kronor billigare än vad närmaste färghandel tog för samma färg.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 670 inlägg
Kan jag så Hornbach, bra sortiment, vettiga priser och oftast får man tag på personal som också vet vad de pratar om.
Färgavdelningen uppskattar jag verkligen.
Lokala färghandeln är ju dubbelt så dyr.
Färgavdelningen uppskattar jag verkligen.
Lokala färghandeln är ju dubbelt så dyr.
Håller med. Har inte heller något Hornbach i närheten, men handlar rätt ofta från deras webshop. Även om det så klart inte funkar för många byggvaror.Keiller skrev:
Nej men olika varuhus har olika leverantörer beroende på var i landet de är. I alla fall på vanligt vitt och tryckt virke.F fribygg skrev:OT: Att sågen i Kisa märker virket med EAN kod innebär väl inte att deras sågade reglar inte är att betrakta som identiska med de Holmen sågar i Braviken eller Linghem?
Bauhaus precis som de flesta andra bygglador och trävaruhandlare tar väl sitt virke från olika håll, ena veckan kan det komma en bil från sörmland och nästa vecka kan ett småländskt sågverk från en helt annan koncern vara leverantör.
Är det någon kedja som inte tecknar längre avtal?
Jag schabblade till det på hornbach med artikelnumren när jag fick hjälp att lasta pallvis med Leca-sten en gång så de fick lasta om. Skämdes rejält så tog med några chokladkakor till truckförarna på nästa nästa varv och hade premium deluxe service ute i drive-in:en länge efteråt 😍.
Men även utan mutor har hornbach bättre sortiment och en personal som bryr sig. Deras VVS-avdelning är helt outstanding bra!
Bauhaus tror jag delar ut bonus till sina anställda ju sämre kundservice man får. Bara en sån sak som att de inte kan plocka ner saker från högre upp på hyllorna efter kl.10 (eller vilken tid det nu är) har fått mitt topplock att smälla ett par gånger när jag fått lämna stället med oförättat ärende.
Men även utan mutor har hornbach bättre sortiment och en personal som bryr sig. Deras VVS-avdelning är helt outstanding bra!
Bauhaus tror jag delar ut bonus till sina anställda ju sämre kundservice man får. Bara en sån sak som att de inte kan plocka ner saker från högre upp på hyllorna efter kl.10 (eller vilken tid det nu är) har fått mitt topplock att smälla ett par gånger när jag fått lämna stället med oförättat ärende.
Hornbach alla dagar i veckan! Skillnad på utbud men framför allt personalen! Har 10 min till Bauhaus och 20 till Hornbach och väljer så gott som alltid det senare. Bara en sån sak som om man köper något från en utförsäljningsvagn på Bauhaus så har dom fel pris i kassan 100 % av gångerna. Då är det inte märkt ” kontakta personalen innan köp” .
Ja, intressant detta med virke o EAN. Byggmax finns ju över hela landet o tar ju givetvis virke som har samma spec, från olika sågverk o därmed olika EAN internt redan.Z z_bumbi skrev:
Att de skulle gnälla på fel EAN i ett prisgaranti-ärende blir ju bara löjligt.
Men detta är något som Bauhaus nu tydligen börjat sätta i system.
Jag får nog gå till ARN som de själva nu föreslagit.
En tillverkare kan sätta vilken kod som helst som kunden vill ha så vad de har för koder lokalt på sågen eller från leverantören är inte så intressant. Det bör också gå att hävda olika spec beroende på såg då de oftast skiljer sig åt. Om det är samma såg och leverantör blir det lite krångligare men jag är inte jurist.
Virke är hyfsat standardiserat. Samma kvalitetsklass, dimension, träslag och konstruktionsklass så är det samma vara i princip.Z z_bumbi skrev:En tillverkare kan sätta vilken kod som helst som kunden vill ha så vad de har för koder lokalt på sågen eller från leverantören är inte så intressant. Det bör också gå att hävda olika spec beroende på såg då de oftast skiljer sig åt. Om det är samma såg och leverantör blir det lite krångligare men jag är inte jurist.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
