17 335 läst ·
72 svar
17k läst
72 svar
Bauhaus eller Hornbach
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Själv undviker jag Bauhaus som pesten.
Deras kundservice på min närmaste butik är så seg att det saknar motstycke. Sist jag använde den (minns inte om det var prisgaranti eller retur av något) så tog det en timme från att jag ställde mig i kön. Bokstavligen en timme.
Deras kundservice på min närmaste butik är så seg att det saknar motstycke. Sist jag använde den (minns inte om det var prisgaranti eller retur av något) så tog det en timme från att jag ställde mig i kön. Bokstavligen en timme.
Moderator
· Stockholm
· 57 797 inlägg
Tigersågen ser ut att finnas på Swedol till lägre pris än Bauhaus. De har fysisk butik, så reglerna för prisgaranti bör vara uppfyllda. Lite osäker på om det är exakt samma modell.
Redigerat:
Det står tyvärr exkl moms.H hempularen skrev:
https://www.swedol.se/tigersag-djr189z-18v-bl-xpt-7400202108.html
Håller med köp aldrig trävaror. Ojämn kvalitet. För viktig funktion på dem för att köpa där. De köper in det billigaste billiga , samma på Byggmax.MathiasS skrev:
5 års garanti på maskiner är grymt, speciellt om man köper billigt skräp som inte borde fungera så länge. På lite dyrare maskiner (som i detta fall) har jag aldrig riktigt brytt mig då priset oftast varit fel på Bauhaus ändå, eller så finns inte rätt modell.
I övrigt lutar jag mig mest på Hornbach. Huvudsakligen pga järn, vvs och el.
Utbudet av skruv och prylar för infästning, beslag etc är mycket större på Hornbach.
VVS-avdelningen på hornbach är ett seriöst alternativ till Rinkaby för normalsortimentet. Inte tokiga priser och ett riktigt bra sortiment som täcker avsevärt mer än vad normal-svensson gör hemma.
Bra priser på material för elinstallation (eljo, hager etc) ink kablar, dosor osv gör att mycket blir handlat här istället för online.
Trävaror köper jag däremot inte på varken bauhaus eller hornbach.
Liknande Beijer. Derome, Optimera blir det.
Moderator
· Stockholm
· 57 797 inlägg
Jag har nyttjat Bauhaus prisgaranti en gång. Köpte en Metabo bordssåg. Den fanns i två modeller, en med ihopfällbar benställning, och en utan, skiljde drygt 1000 - 1500kr. NetonNet hade den med benställningen till ett pris som mer såg ut som det utan ben. Bauhaus hade den till ett pris som låg ca 1500 - 2000 över NetonNet.
NetOnNet hade den inte i butik, så jag hade lite misstankar att de kanske skulle komma på att de satt fel pris om jag beställde....
Nyttjade Bauhaus prisgaranti, fick ett kanonpris. Kommer inte ihåg de exakta prsierna men jag fick ned Bauhaus priset med drygt 2000 kr.
Dagen efter hade NetOnNet höjt sitt pris med ca 1500.... Antar att ngn. på Bauhaus kontaktade dem.
NetOnNet hade den inte i butik, så jag hade lite misstankar att de kanske skulle komma på att de satt fel pris om jag beställde....
Nyttjade Bauhaus prisgaranti, fick ett kanonpris. Kommer inte ihåg de exakta prsierna men jag fick ned Bauhaus priset med drygt 2000 kr.
Dagen efter hade NetOnNet höjt sitt pris med ca 1500.... Antar att ngn. på Bauhaus kontaktade dem.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 797 inlägg
Köpte en dewalt skruvdragare på Bauhaus också. Där hade de satt fel pris på "röda reklam skylten. 1195:- istället för 1995:-.
Inga problem, jag visade var priset stod, mest för att visa att jag inte försökte lura mig till den. var fullt beredd på att inte få den till det felaktiga priset. Inga problem de sålde den för 1195:- utan att jag behövde säga något (men de tog genast bort skylten).
Det var bättre än jag hade förväntat mig.
Väl hemma insåg jag vad som var fel. På reklamskylten stod det att väskan inkluderade två 1,5 Ah batterier. men den de sålde hade två 4 Ah batterier. Men artikelnumret stämde mellan skylten och det som såldes. Men någon måste ha tittat på fel rad i ngn lista när skylten skrevs.
Inga problem, jag visade var priset stod, mest för att visa att jag inte försökte lura mig till den. var fullt beredd på att inte få den till det felaktiga priset. Inga problem de sålde den för 1195:- utan att jag behövde säga något (men de tog genast bort skylten).
Det var bättre än jag hade förväntat mig.
Väl hemma insåg jag vad som var fel. På reklamskylten stod det att väskan inkluderade två 1,5 Ah batterier. men den de sålde hade två 4 Ah batterier. Men artikelnumret stämde mellan skylten och det som såldes. Men någon måste ha tittat på fel rad i ngn lista när skylten skrevs.
Handlade från Hornbach med prisgaranti + 10% rabatt mot Amazon.
Registrerade Makita produkten i deras hemsida för 3 års garanti.
Hos Hornbach tar man varan till personalen vid avdelningen och de tar en skärmdump och skriver ut papper som man sen visar och betalar i kassan, snabbt och enkelt.
Hos Bauhaus måste man hämta och betala innan man tar med sig varan till kundtjänst utanför kassan för att använda prisgaranti.
Beställer man online och hämtar ut i butik, är det kundtjänsten i butiken som ska hjälpa med prisgarantin, inte kundtjänsten i webben eller chatten.
Man får mellanskillnaden och 12% rabatten efteråt.
Det går inte att använda prisgaranti mot Amazon.
Registrerade Makita produkten i deras hemsida för 3 års garanti.
Hos Hornbach tar man varan till personalen vid avdelningen och de tar en skärmdump och skriver ut papper som man sen visar och betalar i kassan, snabbt och enkelt.
Hos Bauhaus måste man hämta och betala innan man tar med sig varan till kundtjänst utanför kassan för att använda prisgaranti.
Beställer man online och hämtar ut i butik, är det kundtjänsten i butiken som ska hjälpa med prisgarantin, inte kundtjänsten i webben eller chatten.
Man får mellanskillnaden och 12% rabatten efteråt.
Det går inte att använda prisgaranti mot Amazon.
Köpte en väldigt standardiserad produkt på Bauhaus som var nedsatt pga utgående artikel. Kunde aldrig tänka mig att den fanns till under halva priset nånstans.
(PEM 40mm PN16, 50m från Pipelife)
När jag skickar länk till den andra butiken så får jag svaret att det är ett annat EAN, tyvärr...
Är det verkligen rimligt att använda EAN som kritierium för en sådan vara?
EAN framgår inte på den andra hemsidan men även om det skulle råka vara en annan...?
(PEM 40mm PN16, 50m från Pipelife)
När jag skickar länk till den andra butiken så får jag svaret att det är ett annat EAN, tyvärr...
Är det verkligen rimligt att använda EAN som kritierium för en sådan vara?
EAN framgår inte på den andra hemsidan men även om det skulle råka vara en annan...?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Jag hade stått på mig, mest för att jag starkt ogillar Bauhaus...
Kommer inte ihåg hur det är formulerat i deras prisgaranti, men man kan ju vända på det i argumentationen...
Om en vara har exakt samma EAN men uppenbarligen är något annat, får jag prisgaranti då?
(Förutsätter ju att det blivit fel nånstans, men du fattar..)
Kommer inte ihåg hur det är formulerat i deras prisgaranti, men man kan ju vända på det i argumentationen...
Om en vara har exakt samma EAN men uppenbarligen är något annat, får jag prisgaranti då?
(Förutsätter ju att det blivit fel nånstans, men du fattar..)
Så här står det på deras hemsida idag:
Det väsentliga bör ju vara dimensioner, förpackning och ev standarder som specificerar prestandan.
Jag har tidigare iaf hos andra aldrig haft några problem med olika EAN ifall det gäller std-produkter med uppenbart likvärdiga egenskaper. EAN verkar dessutom ibland användas till att ge en specifik köpare en "egen" produkt.Som en av Sveriges och Europas största varuhuskedjor för verkstad, hem och trädgård erbjuder vi alltid mycket låga priser - med garanti. Skulle du, mot förmodan, inom 30 dagar efter köpet hitta samma vara till ett lägre pris någon annanstans, så får du köpa varan 12% BILLIGARE än hos konkurrenten. Det kallar vi ett tryggt köp!
Prisgarantin gäller när:
- Priset är giltigt för alla
- Mot identitiska varor, samma varumärke, modell & förpackning där EAN-koden matchar.
- Produkter som är tillgängliga i lager hos konkurrenten
- Jämförelsen gäller mot nationella butiker inkluderat deras e-handel
- Vid lokala sänkningar inom bolaget gäller alltid BAUHAUS lägsta pris, exkl. vid medlemserbjudanden
Prisgarantin gäller inte mot:
- Rabattkoder
- Personliga erbjudanden
- Priser när produkterna är slut i lager hos konkurrenten
- E-handlare/butiker utanför Sverige
- Renodlade e-handelssidor
- Erbjudanden som marknadsförs som begränsat antal eller utförsäljning
- Beställningsvaror där priset inte kan kontrolleras offentligt
- Offerter
Hur fungerar prisgarantin i praktiken?
Antingen sänker vi priset med motsvarande belopp eller så återbetalar vi mellanskillnaden om du redan köpt varan hos oss. Prisjämförelsen gäller inom 30 dagar från inköpsdatum mot uppvisande av kvitto eller kontrollerbara uppgifter om att varan finns att köpa till ett lägre pris, t.ex en annons. Garantin gäller även för prissänkta produkter i annonser, flygblad etc. dvs lägre priser än ordinarie priser. Vid lokala prissänkningar inom bolaget gäller alltid BAUHAUS lägsta pris exkl. medlemserbjudanden.
Det väsentliga bör ju vara dimensioner, förpackning och ev standarder som specificerar prestandan.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Tja, de har verkligen helgarderat sig... 😖
Det var ju ganska mycket debatt om det där för något decennium sedan när t ex vitvarutillverkare tillverkade exakt samma produkter men med lite olika produktnummer beroende på vilken återförsäljare prylarna skulle till.
Kontentan av det har jag för mig att EU satte ner foten och bestämde att olika nummer men i övrigt identiska egenskaper skulle räknas som likvärdiga produkter vid t ex prisjämförelser. Men jag minns inte alla detaljer...
Kontentan av det har jag för mig att EU satte ner foten och bestämde att olika nummer men i övrigt identiska egenskaper skulle räknas som likvärdiga produkter vid t ex prisjämförelser. Men jag minns inte alla detaljer...
Det är tillverkaren som sätter EAN-koden på produkten, det är en globalt unik kod som identifierar land, tillverkare och tillverkarens artikelnummer.
Det är väl ganska självklart att man inte ger prisgaranti mot någon annan tillverkares produkt bara för att den utför samma sak.
Det är väl ganska självklart att man inte ger prisgaranti mot någon annan tillverkares produkt bara för att den utför samma sak.
Då är prisgaranti inte användbar på sågat virke antar jag?D Dilato skrev:
Det har aldrig varit några problem för mig tidigare med det. Just pga det finns flera EAN för samma produkt i många fall.D Dilato skrev: