pacman42 pacman42 skrev:
50 000 kr i investering i batteri sparar så mycket för att du redan har solpaneler?

Men jag fattar inte kalkylen, varför skulle du spara in 2 k/kWh i elpris? Elen är väl inte så dyr särskilt ofta under mars till oktober? Inte ens inklusive skatt och överföringsavgifter nu när effekttarifferna sänker överföringsavgifterna och skatten sänks. Man måste ju räkna på elkostnaderna timme för timme för att det skall bli rätt (numera kvart för kvart).

Vidare så har man ju inte räknat på hur mycket egenproducerad el du använder från solpanelerna idag. Den måste ju räknas bort.

Men det är intressant att du varje år skulle spara in hälften av vad jag nästa år kommer betala för all min el (med effekttariff) och jag har en årsförbrukning på 18 MWh, men jag har spritt ut den så att jag i huvudsak belastar abonnemanget när elen är billig och jag inte betalar effekttariff. Grymt imponerande (men knappast särskilt korrekt).
Ja, det krävs alltså solceller för att det ens ska lösa sig och de är ju inte gratis heller.

P.S. Jag förstår inte heller :)

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, det krävs alltså solceller för att det ens ska lösa sig och de är ju inte gratis heller.

P.S. Jag förstår inte heller :)
De kalkyler jag har fått på solpaneler och batterier har varit fulla av önsketänkande från leverantören, eller så kan man kalla det lögner och vinklingar. Leverantörerna blir väldigt tysta när jag tar fram Kalkylarket och stoppar in mina siffror...

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Det vanligaste utöver ett alldeles för högt snittpris på sommarmånaderna i dessa kalkyler är att de inte räknar med vad redan installerade solceller sparar. Sänk dessa 2 kr/kWh till ca 0,5 kr/kWh samt dra av det du förbrukar när solen skiner så är det en rimligare kalkyl. Tyvärr inte lika bra avbetalning då...

Walle85 Walle85 skrev:
Det vanligaste utöver ett alldeles för högt snittpris på sommarmånaderna i dessa kalkyler är att de inte räknar med vad redan installerade solceller sparar. Sänk dessa 2 kr/kWh till ca 0,5 kr/kWh samt dra av det du förbrukar när solen skiner så är det en rimligare kalkyl. Tyvärr inte lika bra avbetalning då...
Solcellerna är ju rätt. Men de 2 kr/kWh, kan inte det vara inkl nätavgifter?

Walle85
Oftast inte, men visst är det så ibland. I din kalkyl står ju rörlig avgift för nätet separat. Oklart om det då är utöver överföringsavgift och skatt? Kan tycka att man bör specificera detta bättre, skriva ut skatter, spotpris, etc mer tydligt. Elpris som begrepp är iaf väldigt otydligt för mig.

Walle85
Råkade ut för någon liknande guld och gröna skogar kalkyl i början av året. Du kan spara över 25 000 kr om året med en investering på 100 000 kr i batterier. Det som inte nämndes i kalkylen var hur mycken av detta våra solceller redan sparade oss. Blir tyvärr väldigt skevt då och folk som inte har koll blir lurade. När batteriet i själva verket kanske bara ökar besparingen med ca 7 000 kr.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Han hade redan räknat med överförings besparingen i sin nätkalkyl.

I SE3 på mitt tak med mitt förbrukningsmönster så är solel över 12mån värt 55öre/producerad KWh utan batteri och 89öre om det matchas med ett batteri. Detta gäller för 4.5kWp anläggning och 7kWh batteri.

En dubbelt så stor anläggning med ett dubbelt så stort batteri sänker värdet inkl batteri till 82öre/producerad kWh.

All data: https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log#L11

D Dr.Feelgood skrev:
Skall beställa 12kWp solceller och funderar på batterilagring på 10-13kWh också.
Dock är jag lite konfunderat på vid vilken prisskillnad som batteriet blir lönsamt.
Livstiden är 10år, det pratas om 5000 laddcykler, läser jag growatts garantiblad så står det nominel andvändning 300 cyckler per år, använder man det mer så minskar livstiden och garantin kraftig.
DoD är runt 90% så där försvinner 10% av kapacitieten, sen är det förluster och kapacititen minskar varje år.
För att få investeringen tillbaka så behöver jag en prisdiff på ca. 2 SEK mellan lagrad och sålt och det är inte ofta dessa skillnader uppstår. Och när man fått investeringen tillbaks då är det dags att byta batteriet :)

Visst är det roligt med nya teknologier och det är framtidssäkert med batteri, men har svårt att verkligen se nyttan med det i vardaglig användning. Off grid är inte något jag är intresserad för då jag bor i stadsmiljö ...

Hur tänker ni kring batterilagring?
Kan du använda el under ”lågprisperioderna” på natten i största möjliga omfattning (värme och varmvatten etc.) så strunta i batterierna!
Jag har HomeVolt installerade av SveaSolar med styrning av Tibber, jag tror inte min anläggning har fungerat klockrent någonsin!!!
Fn. har jag ett batteripaket som väntar att monteras pga. garanti men när de väl har fått betalt då tar det tid få saker rättade till.

Använd dina pengar till en pensionsförsäkring istället, det är mitt råd…

• Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
U
Diagram över kassa- och avkastningsprognos för solenergisystem, visar 10-årig plan med detaljer som effekt, återbetalningstid och årlig avkastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick offert på 68k för 15kWh. Beräknad återbetalning på 3.5år i SE3 och med solceller på 12kW.
3års premeration på nätbalansering, så då är det ”garanterad” avkastning. Går att säga upp med 3-mån varsel, men prisoptimering mot nordpol och att hålla nere effektpeak är prioriterqt före ”grid rewards” så ser ingen nackdel med att ha funktionen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Attitudeswe
U Utsliten och utdömd skrev:
[bild]
Fick offert på 68k för 15kWh. Beräknad återbetalning på 3.5år i SE3 och med solceller på 12kW.
3års premeration på nätbalansering, så då är det ”garanterad” avkastning. Går att säga upp med 3-mån varsel, men prisoptimering mot nordpol och att hålla nere effektpeak är prioriterqt före ”grid rewards” så ser ingen nackdel med att ha funktionen.
VPP: ersättning beräknad från 2020 till idag och kan variera. Sätter man den till 10% så blir det nog mer rättvis kalkyl.

Sen får du själv ställa dig frågan om peakshaving är värt dom tusenlappar dom anger. Hos min nätägare är effekt inte så dyrt...

U
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
VPP: ersättning beräknad från 2020 till idag och kan variera. Sätter man den till 10% så blir det nog mer rättvis kalkyl.

Sen får du själv ställa dig frågan om peakshaving är värt dom tusenlappar dom anger. Hos min nätägare är effekt inte så dyrt...
Vi betalar 125kr/kW peak, räknat på en timme i månaden. I den bifogade mer detaljerade kalkylen antar dom att man kan sänka peaken ungefär 3.5kw, som då är 450kr 6 månader om året.

Attitudeswe
Mina peakar i dec håller jag under 2.8kW trots 19000kWh årsförbrukning (utan batteri; styr bara VVB så att den inte får vara med och skapa en peak)

• Gilla
djac
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.