Skall beställa 12kWp solceller och funderar på batterilagring på 10-13kWh också.
Dock är jag lite konfunderat på vid vilken prisskillnad som batteriet blir lönsamt.
Livstiden är 10år, det pratas om 5000 laddcykler, läser jag growatts garantiblad så står det nominel andvändning 300 cyckler per år, använder man det mer så minskar livstiden och garantin kraftig.
DoD är runt 90% så där försvinner 10% av kapacitieten, sen är det förluster och kapacititen minskar varje år.
För att få investeringen tillbaka så behöver jag en prisdiff på ca. 2 SEK mellan lagrad och sålt och det är inte ofta dessa skillnader uppstår. Och när man fått investeringen tillbaks då är det dags att byta batteriet
Visst är det roligt med nya teknologier och det är framtidssäkert med batteri, men har svårt att verkligen se nyttan med det i vardaglig användning. Off grid är inte något jag är intresserad för då jag bor i stadsmiljö ...
Hur tänker ni kring batterilagring?
Dock är jag lite konfunderat på vid vilken prisskillnad som batteriet blir lönsamt.
Livstiden är 10år, det pratas om 5000 laddcykler, läser jag growatts garantiblad så står det nominel andvändning 300 cyckler per år, använder man det mer så minskar livstiden och garantin kraftig.
DoD är runt 90% så där försvinner 10% av kapacitieten, sen är det förluster och kapacititen minskar varje år.
För att få investeringen tillbaka så behöver jag en prisdiff på ca. 2 SEK mellan lagrad och sålt och det är inte ofta dessa skillnader uppstår. Och när man fått investeringen tillbaks då är det dags att byta batteriet
Visst är det roligt med nya teknologier och det är framtidssäkert med batteri, men har svårt att verkligen se nyttan med det i vardaglig användning. Off grid är inte något jag är intresserad för då jag bor i stadsmiljö ...
Hur tänker ni kring batterilagring?
Framtida effektavgifter kommer gynna batterimarknaden och där tror jag på viss besparing om det blir möjligt att helt plana ut topparna.
Just nu så är det bara intressant teknik och i bästa fall nollsummespel.
Det här att batteriet kan medföra möjlighet att säkra ner eller inte har jag hört både ja och nej på.
Men kan man gå från 20/25A ner till 16A om nu batteri kan installeras så att man kan använda 25A på anläggningen trots 16A huvudsäkringar och mellanskillnad tas ur batteriet så är det ju uppåt 3000kr året i besparingar. Men här är jag för dåligt insatt och fått båda svaren av installatörer.
Det här att batteriet kan medföra möjlighet att säkra ner eller inte har jag hört både ja och nej på.
Men kan man gå från 20/25A ner till 16A om nu batteri kan installeras så att man kan använda 25A på anläggningen trots 16A huvudsäkringar och mellanskillnad tas ur batteriet så är det ju uppåt 3000kr året i besparingar. Men här är jag för dåligt insatt och fått båda svaren av installatörer.
Bor i Göteborg och det är samma avgift för 25A som för 16A så det hjälper inte i kalkyeln. Visst effekttopparna kan man korta något, men nu när vi är mer medvetna med förbrukningen så brukar våra toppar inte överstiga 8kW , kan man halvera de till 4-5 blir det en besparing på 120 SEK per månad i bästa fall.P Pligg85 skrev:Framtida effektavgifter kommer gynna batterimarknaden och där tror jag på viss besparing om det blir möjligt att helt plana ut topparna.
Är det någon som har garantibladet från Huawei? Får blandat info om garanti och livstid. Skulle förvänta mig att det är samma som Growatt jag länkade i första inlägget då de bygger på samma teknologi/kemi = LFP.
Om det verkligen är så att 300 cykler per år är nominel användning så har jag väldigt svårt att motivera investeringen, de är inte direkt billiga
Genom att kika på elpriserna, gäller om man har timavtal, så är det lätt att se att man med dagens batterilösningar för det mesta förlorar på att ha batteri. Förenklat så laddar du batteriet med dyr dag-el och använder denna istället för billig kvälls/natt-el. Min slutsats är att innan dessa lösningar kliver upp ett steg i styrningen, i ett första steg tar hänsyn till elpriser och sedan kanske mer med förbrukningsprognoser baserat på väderprognos, historik, etc. Så är det en dubbel förlust, dels kostar det och dels försämrar de lönsamheten på din anläggning.
Precis det du frågar efter har jag i min anläggning. Plus att den också säljer elen i batterierna om det är mer lönsamt än att försörja huset under länge tid.D djac skrev:Genom att kika på elpriserna, gäller om man har timavtal, så är det lätt att se att man med dagens batterilösningar för det mesta förlorar på att ha batteri. Förenklat så laddar du batteriet med dyr dag-el och använder denna istället för billig kvälls/natt-el. Min slutsats är att innan dessa lösningar kliver upp ett steg i styrningen, i ett första steg tar hänsyn till elpriser och sedan kanske mer med förbrukningsprognoser baserat på väderprognos, historik, etc. Så är det en dubbel förlust, dels kostar det och dels försämrar de lönsamheten på din anläggning.
Bor du i Göteborg så har du väl redan effektavgift? Alltså där topptimmarna x3 något något räknas ut och sen betalar du efter den.D Dr.Feelgood skrev:Bor i Göteborg och det är samma avgift för 25A som för 16A så det hjälper inte i kalkyeln. Visst effekttopparna kan man korta något, men nu när vi är mer medvetna med förbrukningen så brukar våra toppar inte överstiga 8kW , kan man halvera de till 4-5 blir det en besparing på 120 SEK per månad i bästa fall.
Är det någon som har garantibladet från Huawei? Får blandat info om garanti och livstid. Skulle förvänta mig att det är samma som Growatt jag länkade i första inlägget då de bygger på samma teknologi/kemi = LFP.
Om det verkligen är så att 300 cykler per år är nominel användning så har jag väldigt svårt att motivera investeringen, de är inte direkt billiga
Är batteriet (med tillhörande styrning) tillräckligt smart att du aldrig går över 2-3 kW i maxanvändning så kan du ju ändå spara några kronor. Om det gör att du tjänar på investeringen låter jag dock vara osagt.
Den är färdigköpt och givetvis inte av det billigare slaget. Den jobbar med någon AI funktion för att lära sig alla parametrar inkl väder, produktion, förbrukning och givetvis elpriser. Sen ställer man in hur mkt skillnaden ska vara på Max/min spotpris över dygnet för att den ska agera på det. Har just ju inställt på 50 öre men funderar på att öka ytterligare. Är det mindre skillnad så lagrar systemet bara solelen och använder för egenförbrukning. Nu på morgonen tex när prisstoppen var så sålde systemet till bra pris (se bild)D djac skrev:
Jag utgår ifrån att jag skulle använda batteriet på samma sätt. Det är livstiden och laddcyklerna som spökar.Hemmagrejjarn skrev:Den är färdigköpt och givetvis inte av det billigare slaget. Den jobbar med någon AI funktion för att lära sig alla parametrar inkl väder, produktion, förbrukning och givetvis elpriser. Sen ställer man in hur mkt skillnaden ska vara på Max/min spotpris över dygnet för att den ska agera på det. Har just ju inställt på 50 öre men funderar på att öka ytterligare. Är det mindre skillnad så lagrar systemet bara solelen och använder för egenförbrukning. Nu på morgonen tex när prisstoppen var så sålde systemet till bra pris (se bild)
Vilken garanti har du på ditt batteri? Kan du dela garantibladet?
Tittar man på Growatt LFP som är likt alla andra lösningar för hemmabruk så har de 300 cykler per år som nominell användning, allt utöver det förkortar livstiden och garantin.
https://www.solarproof.com.au/datas...rowatt Battery Warranty-ARK 10 years (AU).pdf
Jag utgår ifrån ett batteri på 12.8 kWh , den har DoD på 90% och sedan har man laddförluster och kapacitiet minskning genom livstiden. I snitt kan jag kanske använda 8kWh per laddcykel på 10 år.
Lyckas jag krama ur 4 000 laddcykler så har jag 32 000 kWh som skall betala med prisdiff för investeringen som ligger på kanske 60 000 SEK extra i samband med installation av solceller.
Detta utan räntekostnader på investeringen ...
Hur får du ekonomi i ditt system med 50 öre prisdiff? Klarar ditt batterisystem 15 000 laddcykler? Vad har du för garanti på batteriet?
Jag anser det som ren förlust om man sliter på batteriet för kWh kostnad under 2 SEK. Sedan är det också livstidsgräns och försämring pga kemin i batteriet, oavsett laddcykler.
Det är emot reglerna att ladda batteriet på natten, och nyttja på dagen. Hur vridet det än låter så är bidraget byggt så. Visst kan du köpa batterier utan bidrag och göra vad du vill, men får du bidrag ska batteriernas el komma från produktion och inget annat.
Tycker det är konstigt att alla säljare går ut med fel info.
Skatteverket formulerar sig såhär gällande stödet: Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi.
Skatteverket formulerar sig såhär gällande stödet: Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi.
Det går att räkna i evighet på detta fick systemet installerat Januari så håller på och testar lite så 50 öre är just nu för att se hur det jobbar. 6000 cykler med en viss procent garanterad som jag inte kommer ihåg i huvudet. Det mesta finns att läsa på deras hemsida.D Dr.Feelgood skrev:Jag utgår ifrån att jag skulle använda batteriet på samma sätt. Det är livstiden och laddcyklerna som spökar.
Vilken garanti har du på ditt batteri? Kan du dela garantibladet?
Tittar man på Growatt LFP som är likt alla andra lösningar för hemmabruk så har de 300 cykler per år som nominell användning, allt utöver det förkortar livstiden och garantin.
[länk] Battery Warranty-ARK 10 years (AU).pdf
Jag utgår ifrån ett batteri på 12.8 kWh , den har DoD på 90% och sedan har man laddförluster och kapacitiet minskning genom livstiden. I snitt kan jag kanske använda 8kWh per laddcykel på 10 år.
Lyckas jag krama ur 4 000 laddcykler så har jag 32 000 kWh som skall betala med prisdiff för investeringen som ligger på kanske 60 000 SEK extra i samband med installation av solceller.
Detta utan räntekostnader på investeringen ...
Hur får du ekonomi i ditt system med 50 öre prisdiff? Klarar ditt batterisystem 15 000 laddcykler? Vad har du för garanti på batteriet?
Jag anser det som ren förlust om man sliter på batteriet för kWh kostnad under 2 SEK. Sedan är det också livstidsgräns och försämring pga kemin i batteriet, oavsett laddcykler.
Klart man skall följa reglerna, jag uppmanar inte till regelbrott.E enoch85 skrev:Det är emot reglerna att ladda batteriet på natten, och nyttja på dagen. Hur vridet det än låter så är bidraget byggt så. Visst kan du köpa batterier utan bidrag och göra vad du vill, men får du bidrag ska batteriernas el komma från produktion och inget annat.
Men det är inget som stoppar att man missbrukar systemet och vem skulle vara den som utför kontrollen om brukaren använder det felaktigt?
Vi kan debatera utifrån teoretiskt kalkyl med 50% stöd. Utan stöd så tycker jag att man behöver en diff på 4 SEK för att få kalkylen lönsamt.
Det är då endast ö-drift utifrån en överlevnadsperspektiv som skulle motivera en sådan investering
Tror inte tråden handlade om detta. Systemet klarar definitivt att lagra egenproducerad el så ser inte problemet. Att det dessutom klarar så mycket mer som dessutom är bra för elnätet osv är väl bara bra?E enoch85 skrev:Det är emot reglerna att ladda batteriet på natten, och nyttja på dagen. Hur vridet det än låter så är bidraget byggt så. Visst kan du köpa batterier utan bidrag och göra vad du vill, men får du bidrag ska batteriernas el komma från produktion och inget annat
Tack,Hemmagrejjarn skrev:
det skiljer kraftigt från "försäljningsgaranti" till verklig garanti. Det är därför jag efterfrågar garantibladen om någon kan dela med sig.
Som jag länkade till Growatt, så har de också 10år och 6000 cykler på hemsidan i försäljningsbladet, men det står något helt annat i garantibladet.