Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Jag har köpt och fått det installerat av Enequi. Man ställer in själv hur mkt diff det ska vara mellan Max/min på spotpriset för att systemet ska agera på det.
Hur har ekonomin sett ut för dig?
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Jag har köpt och fått det installerat av Enequi. Man ställer in själv hur mkt diff det ska vara mellan Max/min på spotpriset för att systemet ska agera på det.
Hur har ekonomin sett ut för dig?
D Dr.Feelgood skrev:
Jag har home assistant / node-red givare med nordpool priser och hoppas kunna styra mot de.
Mitt system skall levereras om några månader och är baserat på Growatt växelriktare.
Får se hur jag lyckas med det, får återkomma i automationsforumet.
Hur har det sett ut för dig?
 
Jag har försökt mig på en beräkning, är det någon som har ett bättre Excelark?

Förutsättningarna är villa med bergvärme, årsförbrukning 18 000 kWh inklusive el till två elbilar.

Solelanläggning 15 kWp och ett batterilager 28,4 kWh där 90% kan användas.

Vi har effektavgift Må-Fr mellan 07:00-19:00

Nu på vintehalvåret så stödladdar jag batteriet varje natt för säkerhets skull, och kör på max egenförbrukning hela dagarna.

Med bra optimering ser det ut att kunna bli en besparing på cirka 500:- per månad.

(Jämfört med året innan)

Det ger 21 års återbetalningstid för min del. Så länge håller nog inte batteriet.

Batteriet kostade 125 000:- efter i grönt teknikavdrag.
Excel-tabell som visar energiförbrukning och besparingar med bergvärmepump och batterilager.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S Superrobban skrev:
Jag har försökt mig på en beräkning, är det någon som har ett bättre Excelark?

Förutsättningarna är villa med bergvärme, årsförbrukning 18 000 kWh inklusive el till två elbilar.

Solelanläggning 15 kWp och ett batterilager 28,4 kWh där 90% kan användas.

Vi har effektavgift Må-Fr mellan 07:00-19:00

Nu på vintehalvåret så stödladdar jag batteriet varje natt för säkerhets skull, och kör på max egenförbrukning hela dagarna.

Med bra optimering ser det ut att kunna bli en besparing på cirka 500:- per månad.

(Jämfört med året innan)

Det ger 21 års återbetalningstid för min del. Så länge håller nog inte batteriet.

Batteriet kostade 125 000:- efter i grönt teknikavdrag.
Räkna med 5000 till 6000 cykler, så 13-16 års livslängd, kan bli längre eller kortare...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Räkna med 5000 till 6000 cykler, så 13-16 års livslängd, kan bli längre eller kortare...
Ja, med nuvarnade förutsättningar verkar det inte gå att räkna hem batterilager alls.

Det är ju möjligvis om jag vågar teckna avtal för någon typ av stödjänst, jag köpte batteriet år 2023.

Egenförbrukningen av solel kommer förstås öka nu för varje vecka, men frågan är hur elpriserna komemr utvecklas. Verkar ju ofta vara ekonomiskt lönsammare att sälja det mesta av solelen istället för att ladda sitt batteri.
 
Precis. Så länge 60-öringen betalas ut är det så
Räkna ut priset på batteriet per laddcykel och kWh istället. Det ger en mycket bättre överblick på förutsättningarna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Så länge 60-öringen betalas ut är det så
Räkna ut priset på batteriet per laddcykel och kWh istället. Det ger en mycket bättre överblick på förutsättningarna.
Hur ser den formeln ut?
 
Bästa är att självförbruka. Sen sälja.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Bästa är att självförbruka. Sen sälja.
Det beror ju på vad du kan få betalt för inköp och försäljning samt vilken typ av elhandelsavtal du har.

Med rörligt timpris om du får mitt på dagen 90 öre per kWh och 60 öre i skattereduktion för såld solel, och sedan på natten kan köpa för 1 öre plus 60 öre energiskatt och överföringsavgift, då blir det ju lite bättre ekonomi att inte självförbruka något extra genom att ladda upp batteriet och elbilarna med solel.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Batteri är inte vidare lönsamt. Nu kollar jag inte så ofta längre men det skiljer inte lika mycket mellan dag och natt längre vad jag har sett. Det är 60-öringen som gör det lönt att sälja.
 
TRJBerg
Lite OT, men hur länge tror ni politikerna kommer att låta 60-öringen vara kvar?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Lite OT, men hur länge tror ni politikerna kommer att låta 60-öringen vara kvar?
Till nästa val
 
S Superrobban skrev:
Hur ser den formeln ut?
Batteripris/(laddcykler×batteristorlek×0,7)= pris/laddcykel

Detta tar dock inte hänsyn till förlusterna vid laddning och urladdning. 0,7 kommer från att ca 70% av batteriet används under en full laddcykel.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.