3 645 läst ·
91 svar
4k läst
91 svar
Batterikalkyl - Komplettera/kritisera
Självbyggare
· Stockholm
· 10 319 inlägg
Visar den där vyn visar vad som går ut ur växelriktaren?Sittställning skrev:
Är det byggt så allt till huset går ut från "load" porten på växelriktaren eller är något kopplat direkt mot inkommande som icke prioriterat?
Jag tror inte att allt passerar VR utan att VR mäter alla faser och kasta om effekten. I detta ögonblick jag som jag tog skärmdumparna köpte jag in el.R Robert-san01 skrev:
Det vi ser är att VR balanserar faserna
Jag vill bara påpeka att de flesta elbolag mäter summan av alla tre faser så det finns inget egenvärde med att fasbalansera så länge man inte överskrider huvudsäkringarnas maxvärde.
Aktiv balansering kostar några procent i verkningsgrad, så jag har min Ferroamp inställd på att börja fasbalansera när enskilda faslasten överstiger 14A (har 16A huvudsäkringar).
Aktiv balansering kostar några procent i verkningsgrad, så jag har min Ferroamp inställd på att börja fasbalansera när enskilda faslasten överstiger 14A (har 16A huvudsäkringar).
Redigerat:
Det är också vad jag har kommit fram till. Men till exempel idag så kan jag tanka bilen men 16 ampere. Samtidigt värmer upp badtunnan och så vidare.Z Zakalwe skrev:Jag vill bara påpeka att de flesta elbolag mäter summan av alla tre faser så det finns inget egenvärde med att fasbalansera så länge man inte överskrider huvudsäkringarnas maxvärde.
Tror inte att jag har så jag kan ställa in så som du i växelriktaren, däremot kan jag nog bygga ihop någonting i home assistant som slår på eller av funktionen beroende på hur mycket obalans det finns.
Ska fundera på detta, har du någon aning om hur mycket förlust det kan bli med funktionen på?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 319 inlägg
Borde bli något i spannet 1,5-4% då det motsvarar 2x omvandling resp direkt omvandligt från DC till AC.Sittställning skrev:
Det är också vad jag har kommit fram till. Men till exempel idag så kan jag tanka bilen men 16 ampere. Samtidigt värmer upp badtunnan och så vidare.
Tror inte att jag har så jag kan ställa in så som du i växelriktaren, däremot kan jag nog bygga ihop någonting i home assistant som slår på eller av funktionen beroende på hur mycket obalans det finns.
Ska fundera på detta, har du någon aning om hur mycket förlust det kan bli med funktionen på?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 319 inlägg
Det beror på om det även mellanlagras i batteriet osv. Använder den sol och matar ut den som kompensering så blir det minsta förlusten.Sittställning skrev:
Det märkliga är att den balanserar trots att den inte matar från batteriet. Även över många timmar så håller batteriet samma SOC.R Robert-san01 skrev:
Kan säkert läsa mig till hur den funkar men just nu tänker jag låta mystiken ha sin plats 😂
Medlem
· Stockholms län
· 647 inlägg
Efter att relativt snabbt fått Otovo att skicka en inbjudan till mig från Solaredge för att kunna logga in på Setapp så tog det tvärstopp - VR är omöjlig att ansluta till wifi även efter ”hard reset” och Solaredges support är blixtrande långsam…Sittställning skrev:
Så jag började ta in lite fler offerter och fick en mer fördelaktig från Gp engineering. I den ingick en prispressad Enequi core 2 som jag säkerligen kommer kunna lära mig använda och för under en tusing per år kommer nog att generera betydligt mer i det långa loppet än den kostar i investering. Är det någon som har haft problem med Enequis lösning?
Tänkte däremot ta Dyness Tower pro istället då den har uppvärmning och ska vara utomhus. Tänker ändå bygga en liten låda runt den med en extra frostvakt och luckor/spjäll för ventilation. Dyness (cornex) ska i princip ha liknande kvalitet som Enershare om jag har uppfattat det rätt?
Dessutom ska full ö-drift med automatik installeras samtidigt ⚡🔆
Men ett stort tack för hjälperbjudandet!
Mvh
Jag har inte testat någon ai driven pryl alls, eftersom el och förbrukning inte är raketforskning utan mer,D Dortmunder DAB skrev:Efter att relativt snabbt fått Otovo att skicka en inbjudan till mig från Solaredge för att kunna logga in på Setapp så tog det tvärstopp - VR är omöjlig att ansluta till wifi även efter ”hard reset” och Solaredges support är blixtrande långsam…
Så jag började ta in lite fler offerter och fick en mer fördelaktig från Gp engineering. I den ingick en prispressad Enequi core 2 som jag säkerligen kommer kunna lära mig använda och för under en tusing per år kommer nog att generera betydligt mer i det långa loppet än den kostar i investering. Är det någon som har haft problem med Enequis lösning?
Om detta, så detta, t.ex "om sol förväntas så ladda inte batteri från nät." Ganska givna parametrar egentligen. Det som kan ibland vara ett "bekymmer" är urladdning på vintern. Det kan vara svårt att matcha så man träffar toppen, antingen laddar man ur för mycket, för tidigt eller för lite.
Vad jag menar är att man vill kapa bort alla dyra kvartar och det finns 96 st på en dag. Kikar du på mina bilder.
Jag har skapat 2 moduler, den gula är timmar som batteriet får lov att ladda från solen. Där i ligger också ett villkor, "om batteri under 50% ladda ändå" den funktionen ska jag lägga till så jag kan justera den grafiskt. Gula kvartar väljer från botten, alltså billigast till dyrast
Den rosa är urladdning. pinpointar de dyraste kvartar och tillåter urladdning av batteri, säljer el. Har också byggt in en lastvakt i den, om solen skulle lysa samtidigt och jag är på väg att överskrida min huvudsäkring så kommer den dra ner aktuell matning kW. Jag kan också sätta stopp % soc, för jag vill spara kapacitet inför kcäll och natt och morgon.
Det är väl egentligen växelriktaren som innehåller alla funktioner och app. Själva batteritornet håller bara BMS och batterier om jag inte har fel.D Dortmunder DAB skrev:Tänkte däremot ta Dyness Tower pro istället då den har uppvärmning och ska vara utomhus. Tänker ändå bygga en liten låda runt den med en extra frostvakt och luckor/spjäll för ventilation. Dyness (cornex) ska i princip ha liknande kvalitet som Enershare om jag har uppfattat det rätt?
Dessutom ska full ö-drift med automatik installeras samtidigt ⚡🔆
Men ett stort tack för hjälperbjudandet!
Mvh
Jag har mina batteriet inomhus så jag har inte frost problem. Har däremot övervakat batteriernas temp och det är alltid okej, både kyla och värme kan väl bara problem.
Om du vill plocka in någon offert till och bor i Skåne så kan jag rekommendera min installatör.
Vad fick du för kr/kWh pris ?
Medlem
· Stockholms län
· 647 inlägg
Bor fortfarande i norra Stockholm 😎😇Sittställning skrev:
Jag har inte testat någon ai driven pryl alls, eftersom el och förbrukning inte är raketforskning utan mer,
Om detta, så detta, t.ex "om sol förväntas så ladda inte batteri från nät." Ganska givna parametrar egentligen. Det som kan ibland vara ett "bekymmer" är urladdning på vintern. Det kan vara svårt att matcha så man träffar toppen, antingen laddar man ur för mycket, för tidigt eller för lite.
Vad jag menar är att man vill kapa bort alla dyra kvartar och det finns 96 st på en dag. Kikar du på mina bilder.
Jag har skapat 2 moduler, den gula är timmar som batteriet får lov att ladda från solen. Där i ligger också ett villkor, "om batteri under 50% ladda ändå" den funktionen ska jag lägga till så jag kan justera den grafiskt. Gula kvartar väljer från botten, alltså billigast till dyrast
Den rosa är urladdning. pinpointar de dyraste kvartar och tillåter urladdning av batteri, säljer el. Har också byggt in en lastvakt i den, om solen skulle lysa samtidigt och jag är på väg att överskrida min huvudsäkring så kommer den dra ner aktuell matning kW. Jag kan också sätta stopp % soc, för jag vill spara kapacitet inför kcäll och natt och morgon.
Det är väl egentligen växelriktaren som innehåller alla funktioner och app. Själva batteritornet håller bara BMS och batterier om jag inte har fel.
Jag har mina batteriet inomhus så jag har inte frost problem. Har däremot övervakat batteriernas temp och det är alltid okej, både kyla och värme kan väl bara problem.
Om du vill plocka in någon offert till och bor i Skåne så kan jag rekommendera min installatör.
Vad fick du för kr/kWh pris ?
Det blir Solinteg Mht 15-40 (15kw) och en stapel Dyness ca 23kwh + Enequin för drygt 65000 så runt 2800/kwh. Men nästa år blir det en till likadan stapel för runt 40’ om gröna elbidraget finns kvar? Så under 2000/kwh.
Det som jag också började inse var ett ”problem” var att det i princip enbart? var Bixia som tolererade att man hade enbart solcells/batteri produktion/försäljning hos dem och gav samma ersättning som Nordpools försäljningspriser. Frågan var inte om utan när de tar bort den möjligheten var den känsla jag fick när jag pratade med den fantastiskt trevliga och insatta kundtjänsten. Hon sa att 90% som ringde dem ville prata om exakt detta; att enbart sälja solel genom Bixia. Men jag kan ha fel och Bixia fortsätter att erbjuda hög ersättning för solcells producenter gratis.
I princip alla andra som Varbergs energi och liknande kräver både att man har inköp och försäljning av el genom dem och samarbetar med en specifik aggregator. Varbergs energi till exempel kan ge mellan 2-700 i månaden för ett 10kwh batteri i deras Flex Plus abonnemang.
Med Enequin så ska den hitta passande aggregator för att få bra betalt för elen jag säljer - men jag förutsätter att jag även manuellt kan lägga scheman och villkor för hur jag vill att batteriet ska användas och sparas för egen användning. Exakt det som du kan programmera Raspberry moduler för och som jag inte riktigt har tid och ork att lära mig programmera…
Men jag är ytterst tacksam för din kunskap och vilja att hjälpa!
Mvh
Medlem
· Stockholms län
· 647 inlägg
Vilket elnäts- och elhandelsbolag har du förresten?
Sorry svårt att hålla reda på allt.D Dortmunder DAB skrev:
Eon Öresundskraft. Byter kostant för att behålla rabatterna.D Dortmunder DAB skrev:
Jag kör home Assistant på en gammal dator, såndär mini pc. Kör det mesta av kodningen i chatgpt. Har lärt mig att man måste vara väldigt specifik men efter ett par månader av kodande tillsammans har vi båda blivit bättre.D Dortmunder DAB skrev:Med Enequin så ska den hitta passande aggregator för att få bra betalt för elen jag säljer - men jag förutsätter att jag även manuellt kan lägga scheman och villkor för hur jag vill att batteriet ska användas och sparas för egen användning. Exakt det som du kan programmera Raspberry moduler för och som jag inte riktigt har tid och ork att lära mig programmera…
Solinteg appen har möjlighet att köra manuella schema, inte så specifik som min men kanske tillräckligt för dig att börja med?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 319 inlägg
Lågt pris är alltid lockande. Men fundera på om du vill ha blandade fabrikat på alla sakerna.
Du hade strul mellan Otovo och SolarEdge. Vad händer om det slutar fungera mellan batteri och växelriktare eller mellan växelriktare och Enequi?
Törs lova att det inte är någon av dem tre som då står med Svarte Petter...
Du hade strul mellan Otovo och SolarEdge. Vad händer om det slutar fungera mellan batteri och växelriktare eller mellan växelriktare och Enequi?
Saxat från Facebook:R Robert-san01 skrev:Lågt pris är alltid lockande. Men fundera på om du vill ha blandade fabrikat på alla sakerna.
"Jag har en Enequi Core sen några veckor. Jag kan säga att det är en av de produkter i LIVET jag är mest missnöjd med.
Den är fruktansvärda mängder skitsämst. T.ex. just nu, minuspriser i SE3, 100% SOC för någon timme sen, nere på 90% SOC nu för den har fått för sig att ladda ur batteri med 2-5 kW senaste halvtimmen. Av någon anledning.
Den är en svart låda som VARJE DAG presterar fruktansvärt uselt. Om man ändå kunde följt upp beslutet ovan så man förstod VARFÖR den får för sig att vräka ur sig energi när det är minuspris på el. Men nej, inga loggar, inga förklaringar.
För att inte tala om integration med laddboxar/bilar. Vår EV6 står ständigt som 'inte inkopplad', våra två go-e gemini flex laddboxar tycker support inte man ska integrera mot och även om man VILL kan man bara integrera mot EN av boxarna.
Hur är det tänkt att den smarta lådan ska veta vad som händer med laddande av bil om den inte ser laddboxar undrar jag?
Ja nä, det är den värsta skit jag upplevt"
52 veckor gammalt inlägg. Men det är exakt detta jag fått bilden, systemet försöker va så smart att den klabbar till det istället.
Mitt tips är nog att lära känna ditt hus med batteri och vanliga solinteg appen först. Man kan köra ett par st olika läge den ett av lägena. Börja med att justera in så det passar dig med läget jag visade på bild.