Hej

Har efter flera års byggande fått till en solcells-anläggning med batterier som halverar min elförbrukning från nätet. Från början när jag inte hade förstått hur jag skulle ställa in anläggningen, och hur jag skulle använda batterierna var jag lite tveksam till batterierna. Nu när allt är rätt inställt halverar jag min årsförbrukning, samt de flesta månaderna av året köper jag 0,5 Kw/dygn. Batteripacket är hemmabyggt och levererar 30 Kw vilket gör att jag kan köra det helt offgrid om jag vill, då jag tyvärr exporterar massa el till nätet måste jag vara uppkopplad. Batteripacket går att skala upp utan problem, vilket jag nu ska göra, kommer lägga till ytterligare 4 kw för att klarar batteridrift längre perioder.

Anläggningen är inställd att inte ta ström från nätet, och att först driva huset med batterierna och se till att de även hålls laddade. Har en Thermia 8 Kw värmepump som ger värme åt ca 150-170 m2.

1. 50 paneler om totalt 20 Kw/h, 3 slingor.
2. En Fronius Symo 15 Kw.
3. 3 st. Victron Multiplus 24/3000/70(3 fas).
4. Victron Cerbo som håller koll på allt
5. Victron Lynx med 1000 A shunt mellan Multiplus och batteripacken
6. Victron Anti Island
7. Victron Energy Meter
8. Batteripack med 2940 st. 18650 celler, 24 volt

Skulle vilja få kontakt med andra som har byggt liknande system med Victrons produkter, finns många inställningar som jag skulle vilja lära mig mer om.

• Solcellsanläggning med Fronius Symo inverter, Victron Multiplus enheter och hemmabyggt batteripack synligt i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ställborn och 6 till
  • Laddar…
En som har Victron här på forumet är @xLnT så där kanske du kan få tips. Sen en annan sak i all välmening bör du verkligen se upp med de elsäkerhetstekniska delarna för din installation. Det kan vara kul att labba lite men när det ska bli verklighet är det mycket man måste ha med sig som ofta inte är på plats i de här fallen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
B BatteryPack skrev:
Hej

Har efter flera års byggande fått till en solcells-anläggning med batterier som halverar min elförbrukning från nätet. Från början när jag inte hade förstått hur jag skulle ställa in anläggningen, och hur jag skulle använda batterierna var jag lite tveksam till batterierna. Nu när allt är rätt inställt halverar jag min årsförbrukning, samt de flesta månaderna av året köper jag 0,5 Kw/dygn. Batteripacket är hemmabyggt och levererar 30 Kw vilket gör att jag kan köra det helt offgrid om jag vill, då jag tyvärr exporterar massa el till nätet måste jag vara uppkopplad. Batteripacket går att skala upp utan problem, vilket jag nu ska göra, kommer lägga till ytterligare 4 kw för att klarar batteridrift längre perioder.

Anläggningen är inställd att inte ta ström från nätet, och att först driva huset med batterierna och se till att de även hålls laddade. Har en Thermia 8 Kw värmepump som ger värme åt ca 150-170 m2.

1. 50 paneler om totalt 20 Kw/h, 3 slingor.
2. En Fronius Symo 15 Kw.
3. 3 st. Victron Multiplus 24/3000/70(3 fas).
4. Victron Cerbo som håller koll på allt
5. Victron Lynx med 1000 A shunt mellan Multiplus och batteripacken
6. Victron Anti Island
7. Victron Energy Meter
8. Batteripack med 2940 st. 18650 celler, 24 volt

Skulle vilja få kontakt med andra som har byggt liknande system med Victrons produkter, finns många inställningar som jag skulle vilja lära mig mer om.
Har du någon egen hemsida eller instagram?

Byggde du ihop alla batteripack själv eller köpte du dem färdiga? Köpte du från Nkon eller annanstans ifrån?

Du har 3 Victron multiplus för att försörja varje fas?

Tack för att du har listat hela din setup!

Ungefär hur mycket har det kostat? Väldigt ungefärligt alltså.

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.