Råd

• Antal röster
    2
Av kopplingsschemat att döma så kan man koppla in både torrbatterier och laddbart batteri, och just nu så sitter det en bygel där = laddbart batteri. Så en batterieliminator stämmer nog bra att han ska ha. Del av ett kopplingsschema som visar anslutning för uppladdningsbart batteri och laddare med markering för bygel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det sitter ett blybatteri där så laddas det inte med 12 volt, behövs lite högre spänning.
I databladet står vilken spänning batteriet ska laddas med vid kontinuerlig laddning.

Protte

Sedan beror det på vad det sitter för utrustning i själva centralen.

Jag har letat lite på nätet efter någon liten nätdel avsedd att kopplas direkt till batteriet för denna driftform, men med dåligt napp. Mascot har en miljon varianter, men alla är "fast" 12,0V :-(

Den minsta jag hittat är:
https://www.heliosps.com/wp-content/uploads/2017/11/SR100A_D_L_P-user-manual-160915.pdf
Men 100W (8A vid 12V) är ju verkligen att ta i för en utrustning på 0,5A (jag har ett snarlikt behov själv för ett fibermodem/telefoniadapter, därav intresset).

Om någon har tips på en "precitionsspänningsnätdel" med justerbar spänning (13,5 - 13,8V är det viktigaste området) vore det kungligt! Det bör väl helst stå i databladet att den är avsedd för att anslutas till batteri också. Vid fulladdning brukar ju batterier bränna sönder finare labb-aggregat som upptäcker att spänningen stiger och då försöker leda bort till jord - utan någon strömbegränsning...

Annars får jag ta någon valfri enkel 15 till 20V passiv trafo/likriktare och bygga stabben själv. Tänkte ha en "long-life"-apparat, så jag vill nog göra den linjär...

E
Här är manualen till 841K
https://www.velleman.eu/downloads/3/ham841kgb.pdf

Skillnaden mellan 841K & 841D känner jag inte till men det är troligen ingen skillnad på nätdelen.

Det intressanta står på sid 7: Nätdelen skall ge 13,8 eller 14V för korrekt laddning av batteriet.

Jag misstänker att laddningskretsen bara är en serieresistor (om ens det).

• Gilla
victor Hugo
  • Laddar…
Tja, den inkopplingsanvisningen säger inte värst mycket - mer än att 13,8 - 14,0V krävs...

Om Du kan hitta ett elschema, eller "reverse engineera" den delen av konstruktionen så kan man se mer.

Men det är nog inte otroligt att Du har rätt i att det inte är mycket till saker mellan matningen och batteriladdningen. Det skulle kunna vara en transistor också, dock.

• Gilla
victor Hugo
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Sedan beror det på vad det sitter för utrustning i själva centralen.

Jag har letat lite på nätet efter någon liten nätdel avsedd att kopplas direkt till batteriet för denna driftform, men med dåligt napp. Mascot har en miljon varianter, men alla är "fast" 12,0V :(

Den minsta jag hittat är:
[länk]
Men 100W (8A vid 12V) är ju verkligen att ta i för en utrustning på 0,5A (jag har ett snarlikt behov själv för ett fibermodem/telefoniadapter, därav intresset).

Om någon har tips på en "precitionsspänningsnätdel" med justerbar spänning (13,5 - 13,8V är det viktigaste området) vore det kungligt! Det bör väl helst stå i databladet att den är avsedd för att anslutas till batteri också. Vid fulladdning brukar ju batterier bränna sönder finare labb-aggregat som upptäcker att spänningen stiger och då försöker leda bort till jord - utan någon strömbegränsning...

Annars får jag ta någon valfri enkel 15 till 20V passiv trafo/likriktare och bygga stabben själv. Tänkte ha en "long-life"-apparat, så jag vill nog göra den linjär...
Tack så mycket!!

Med "utrustning" menar jag vilka komponenter det sitter, och hur de är kopplade, mellan inmatningen och kontakten för batteriet.

Krävs lite av en "elektronik-intresserad" får att gå på djupet, det inser jag.

Man måste titta på anslutningarna, följa kopparbanorna med ögonen och se vad det sitter - om man inte kan hitta ett kopplingsschema. Och de saker man hittar behöver man kunna identifiera.

Annars blir det lite som att svara på frågan "vilken färg har bilen" när man får informationen att utgå från att det är en 2017 års modell av Ford.

Jag gissar att tillverkaren eller importör eller montörinte går att kontakta med frågor (längre)?

S Soltorp40 skrev:
Med "utrustning" menar jag vilka komponenter det sitter, och hur de är kopplade, mellan inmatningen och kontakten för batteriet.

Krävs lite av en "elektronik-intresserad" får att gå på djupet, det inser jag.

Man måste titta på anslutningarna, följa kopparbanorna med ögonen och se vad det sitter - om man inte kan hitta ett kopplingsschema. Och de saker man hittar behöver man kunna identifiera.

Annars blir det lite som att svara på frågan "vilken färg har bilen" när man får informationen att utgå från att det är en 2017 års modell av Ford.

Jag gissar att tillverkaren eller importör eller montörinte går att kontakta med frågor (längre)?
Tack för din hjälp.!

D’et kanske betyder inbyggd ”Dynamisk” laddare? Hittade denna rad på ett foruminlägg som listade några larm.
5) HA-841D Built-in Dynamic Battery Charger and Tester with Auto or Manual Testing; On Board

Någon information länkades dock ej.

blackarrow blackarrow skrev:
D’et kanske betyder inbyggd ”Dynamisk” laddare? Hittade denna rad på ett foruminlägg som listade några larm.
5) HA-841D Built-in Dynamic Battery Charger and Tester with Auto or Manual Testing; On Board

Någon information länkades dock ej.
Tack så mycket.!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.