kimf
Hej,

Har köpt en robotdammsugare, som förvisso fungerar ganska bra, men inte helt som jag vill. Jag vill att den dammsuger ett rum ett par gånger om dagen (rum där kattlådan står). Men resten av huset mer sällan.
Detta går att lösa med en "virtuell vägg", som stoppar dammsugaren från att lämna zonen den ska städa ofta, men det kräver att man går och stänger av och sätter på den där "virtuella väggen" med jämna mellanrum. Vilket känns alldeles för manuellt.

Så nu vill jag ersätta batterierna i den virtuella väggen med en batterieliminator. Då slipper jag inte bara byta batteri i skiten, utan kan även med fjärrstyrning/schemaläggning enkelt välja när den virtuella väggen ska vara på (genom intelligens i väggkontakten).

Såhär ser den "virtuella väggen ut", en liten "ficklampa" som lyser med infraröttljus i två lägen, träffas dammsugaren av IR-strålen vänder den.

irobot-dual-mode-virtuel-vaeg-2-pak-48372240-8819-2.jpg

Så, undrar vad jag ska skaffa för batterieliminator för att ersätta dessa två AA-batterier, är ganska dåligt påläst.
Är det en 3V jag ska ha?
Spelar det någon roll hur många mA den är på?
Räcker det i så fall att köpa till exempel denna, klippa upp den och löda på sladdarna direkt i batterifästerna inne i den virtuella väggen.
Alternativt göra två låtsasbatterier av rundstav med skruv/spik i ena änden att fästa +/- på från transformatorn?

Ja den bör duga. 600mA ska med råge räcka till din pryl som nog drar ström som en vanlig fjärrkontroll.

• Gilla
kimf
  • Laddar…
kimf
E etompau skrev:
Ja den bör duga. 600mA ska med råge räcka till din pryl som nog drar ström som en vanlig fjärrkontroll.
Tackar, 3V-are är inte supervanliga så måste köpa en. Är det risk att min pryl brinner upp eller går sönder i förtid om jag sätter på en 5V-are istället (har hur många som helst liggandes runt 5V 2A som jag kan slakta)?

• Gilla
Thengberg
  • Laddar…
Sätt några dioder i serie med matningen. Då minskar spänningen med ca 0,7 V/diod.

tommib
Man kan sänka med dioder. Man kan också tillverka en spänningsdelare av motstånd. Inget av alternativen är så effektivt.

Du kan ju ta isär burken och se hur den spänningsmatas. 3V är lite udda för elektronik. Det är vanligare med 1V8, 3V3 samt 5V. Du kanske finner en boostconverter till 5V inuti. Annars är en LM317 en vettig lösning.

Från beskrivningen gör jag tolkningen att prylen är att likna med en vanlig fjärrkontroll. Dessa matas till 99,9% med 3V eller 1,5V

tommib
Absolut, men vad vill elektroniken inuti ha? 3V är ovanligt att driva kretsar på men om det är så enkelt som att det bara är en IR-diod kanske den faktiskt drivs direkt med batterispänningen.

kimf
tommib tommib skrev:
Man kan sänka med dioder. Man kan också tillverka en spänningsdelare av motstånd. Inget av alternativen är så effektivt.

Du kan ju ta isär burken och se hur den spänningsmatas. 3V är lite udda för elektronik. Det är vanligare med 1V8, 3V3 samt 5V. Du kanske finner en boostconverter till 5V inuti. Annars är en LM317 en vettig lösning.
Ja LM317 går ju, men blir komplicerar också om det inte behövs.

E etompau skrev:
Från beskrivningen gör jag tolkningen att prylen är att likna med en vanlig fjärrkontroll. Dessa matas till 99,9% med 3V eller 1,5V
Ok, och matas den av 2xAA batterier så är det ju 3V den får från dessa också ju?.

Hade fundering på att mata den från en RaspberyPI, vilken kan ge 3.3V, och kan då styra hela "fjärrkontrollen" med den. Men blir en 3V-transformator till att börja med. Får se vad det ger

tommib
Som sagt, öppna och titta vad det är inuti. Det kanske bara är ett motstånd och en diod.

kimf
tommib tommib skrev:
Som sagt, öppna och titta vad det är inuti. Det kanske bara är ett motstånd och en diod.
Yep, ska se om den ens går att öppna utan att ha sönder den. Ihopklämd plast alltihopa

kimf
Gick hur bra som helst. Enda missen var att jag egentligen tänkte mina låtsasbatterier skulle göra att jag inte behövde göra åverkan på själva fjärren. Men tänkte inte på att sladden måste ut också .

Aja, funkar gör det. Nu kan jag bestämma om damsugarroboten ska damsuga hela huset eller bara de två första rummen den har access i.

Strömförsörjningsadapter och två uppladdningsbara batterier på ett mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En öppen fjärrkontroll med träbitar som låtsasbatterier och en extern batterieliminator ansluten med kabel.
Skapa konto

Bild av fjärrkontroll med hemmagjord batterieliminator ansluten via sladd på köksbänk.
Skapa konto

En enhet ansluten till eluttag via batterieliminator med en synlig sladd på ett köksbänk.
Skapa konto

PS. Min batterieliminator gav 3.2V när jag mätte den. Även om den är specad på 3.
Dock var det en jag hittade i en låda hemma, säkert billigt skräp från början

• Gilla
tommib
  • Laddar…
kimf kimf skrev:
...Aja, funkar gör det. Nu kan jag bestämma om damsugarroboten ska damsuga hela huset eller bara de två första rummen den har access i.....
Hoppas att den inte är allt för effektiv så att alla damer i huset försvinner....;););)

• Gilla
kimf och 1 till
  • Laddar…
kimf
R roli skrev:
Hoppas att den inte är allt för effektiv så att alla damer i huset försvinner....;););)
Den får gärna vara så effektiv som möjligt, denna har jag full kontroll på, och den gör i mångt och mycket som jag ber den. Det kan man inte säga om de andra damerna i huset :p:D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.