36 770 läst ·
104 svar
37k läst
104 svar
Båt upplagd på allmän strand
Själva grejer med strandskyddet är ju just att allmänheten skall ha tillgång till stränderna. Och bada om de så vill. Och det är därför kommunen sparar en remsa om det är möjligt. Som man kan bada ifrån. Eller låta hunden plaska i vattnet eller grilla eller vad som helst som ingår i allemansrätten.
Så den där grannen som spärrar väg med båt är alltså fel ute, ochtill slut så kommer länsstyrelsen kräva att han flyttar den, om tillräckligt många klagar. Man får strängt taget inte lägga båt på annans mark, men här är väl kommunen kanske inte så pigga på att dra i det.
Så den där grannen som spärrar väg med båt är alltså fel ute, ochtill slut så kommer länsstyrelsen kräva att han flyttar den, om tillräckligt många klagar. Man får strängt taget inte lägga båt på annans mark, men här är väl kommunen kanske inte så pigga på att dra i det.
Redigerat:
"Surgubben" tar till det mest effektiva vapnet som finns i Sverige. Tystnad och otillgänglighet. Som svensk är det otäckt jobbigt när någon gör sig otillgänglig och inte verkar nåbar varken kommunikativt eller rent fysiskt.
Vi är vana att lösa saker genom samtal och samförstånd. När sådant inte fungerar går det lätt tre månader utan åtgärd för att ingen har erfarenhet av att hantera personer som helt sonika skiter i vad man säger eller tycker.
Samla grannar. Lyft upp båten på grannens tomt. Gå upp och knacka på och meddela att det var gratis med hjälp den här gången. I framtiden tar ni betalt för upptagning av båten. Har han synpunkter på det kan han kontakta er advokat. Vem det är får han lista ut själv.
Vi är vana att lösa saker genom samtal och samförstånd. När sådant inte fungerar går det lätt tre månader utan åtgärd för att ingen har erfarenhet av att hantera personer som helt sonika skiter i vad man säger eller tycker.
Samla grannar. Lyft upp båten på grannens tomt. Gå upp och knacka på och meddela att det var gratis med hjälp den här gången. I framtiden tar ni betalt för upptagning av båten. Har han synpunkter på det kan han kontakta er advokat. Vem det är får han lista ut själv.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Har för mig om du har en privat brygga så kan du få använda den om ingen ägare är närvarande på eller vid bryggan.V Ville_Vessla skrev:Och ifall allmänheten då utövar sin rätt är det fel? Har faktiskt besökt ett sånt ställe i somras där vi var och badade där det kom en och boende som klagade att "vi har vissa regler här som ni bryter mot". Svarade bara "har du rätt att ha din brygga där med stängsel på mark som inte är din, tillsammans med en skylt som säger privat område". Han la sig rätt platt. Jag är stor förespråkare av äganderätten och det gäller även folk som försöker annektera kommunens mark.
Att skärma av kommunal mark och göra den till sin egen är enl. lag förbjudet. Egenmäktigt förfarande till att börja med. Frågan, nu spekulerar jag, kan det betraktas som byggnad när båten ligger där så länge, den verkar ju bara verka som en avspärrning då den ligger där hela sommaren på land utan användas till det en båt är avsedd för.
Det är ju lätt att ta reda på om det är hans båt, gå bara och fråga, säger han nej så säger ni bara att då kör ni den till tippen för den ligger bara och skräpar på stranden. Sanitär olägenhet. Då blir det nog fart på herren ska ni se.
Redigerat:
Nja, men bara om det kan bevisas att kameran skött sig själv. Om t.ex. kameran placeras inuti ett hus och sedan kikar utanför tomtgränsen, är det svårt att bevisa att inte "gubben" har manövrerat den för att filma offentliga miljöer är ju tillåtet. Möjligen om man kan bevisa att "gubben" har varit på annan plats, när filmen togs.harry73 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Gör det inte så svårt. Det är möjligt att båten filmas och övervakas, men vad gör det egentligen? Brottet att flytta på en lös sak som är i vägen är en petitess.
Anmäl båten till kommunen för all del, men tar det kommunen upp till tre månader att göra något skulle jag inte nödvändigtvis vänta på det. Är det en mindre plastbåt (som jag såg framför mig) skulle jag bett en granne eller två om hjälp och röjt vägen. Kommer båten tillbaka får man väl utvärdera då hur mycket man orkar göra själv.
Anmäl båten till kommunen för all del, men tar det kommunen upp till tre månader att göra något skulle jag inte nödvändigtvis vänta på det. Är det en mindre plastbåt (som jag såg framför mig) skulle jag bett en granne eller två om hjälp och röjt vägen. Kommer båten tillbaka får man väl utvärdera då hur mycket man orkar göra själv.
Vi är ju på väg mot vinter så då finns det tid att testa kommunvägen 3-6 månader handläggning och kommunen kanske har löst det till sommarssäsongen.
Varför inte prova den vägen och finns den kvar kommande sommar kan man överväga andra alternativ.
Varför inte prova den vägen och finns den kvar kommande sommar kan man överväga andra alternativ.
Om man vill svara med samma mynt, så kan man väl parkera ett par cyklar på gatan direkt utanför "gubbens" garageutfart ? Sedan förklara att hinder i form av cyklar kommer att avlägsnas, om hinder i form av båt gör detsamma. Finns det någon juridisk hake med det?
Det är så enkelt att prata om allemansrätten som en rättighet (att främst som egen individ passera annans mark), men det finns också en skyldighet -Att inte störa, -Att inte förstöra. Ljud och oljud från strandaktiviteter -annat än promenerande passage - kan i närboendes öron ofta uppfattas som sanitär olägenhet och en miljöstörning. Områden som varit tysta och orörda i många år förvandlas till områden med annan miljö som påverkar både människor och djur. Rätt vad det är så är strandskator mm borta.M -MH- skrev:Själva grejer med strandskyddet är ju just att allmänheten skall ha tillgång till stränderna. Och bada om de så vill. Och det är därför kommunen sparar en remsa om det är möjligt. Som man kan bada ifrån. Eller låta hunden plaska i vattnet eller grilla eller vad som helst som ingår i allemansrätten.
Så den där grannen som spärrar väg med båt är alltså fel ute, ochtill slut så kommer länsstyrelsen kräva att han flyttar den, om tillräckligt många klagar. Man får strängt taget inte lägga båt på annans mark, men här är väl kommunen kanske inte så pigga på att dra i det.
Själva ordet strandskydd är dessutom förvirrande. Skall stranden skyddas skall den även skyddas från mänskliga aktiviteter förutom möjligen städning. En flock skräniga 2-benta kolbaserade varelser som väller in kan väl knappast vara till något skydd för vår ömtåliga natur. Allemansrätten kräver hänsyn och skyldigheter..
Varför inte försöka bli bekant med farbrorn och hans hustru och prata om problemet? Då menar jag vuxenprat!