36 770 läst ·
104 svar
37k läst
104 svar
Båt upplagd på allmän strand
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Tja, om 15 grannar skickar ett brev om dagen till advokaten blir det ju snart ganska dyrt att använda denne som någon slags brev-öppnar/läsar-tjänst?V Vieri7 skrev:
Nja inte för att vara den som är den.
Att kommunen äger en remsa längs stranden är ganska vanligt och att det är där för att säkra allmänhetens tillgång till vattnet.
Det betyder dock inte i min värld att det är OK att ha det som områdets badplats.
Det hade kanske funnits andra sätt än att släpa dit en båt att få användadet av remsan på en anständig nivå.
Jag tror det är ett antal byggahusare som har "privatiserat" mark.
/ATW
Att kommunen äger en remsa längs stranden är ganska vanligt och att det är där för att säkra allmänhetens tillgång till vattnet.
Det betyder dock inte i min värld att det är OK att ha det som områdets badplats.
Det hade kanske funnits andra sätt än att släpa dit en båt att få användadet av remsan på en anständig nivå.
Jag tror det är ett antal byggahusare som har "privatiserat" mark.
/ATW
Det är ingen som badar där, det är för dålig botten för det. Någon gång så är någon unge och plaskar i kanten. Annars används den som passage för att slippa gå runt hela området för att komma fram. Och det är inte ofta. Visst kan man dra den åt sidan, men att dra en båt på 4,5-5 meter lång är inte alltid lätt.
Hur många av de som kör med klyschan att de har en advokat/du kommer att få höra från min advokat/etc., har en? Det är inte många.V Vieri7 skrev:
Varför skulle man inte få bada från en kommunal "markremsa" som kommunen har "för att säkra allmänhetens tillgång till vattnet."?A ArneTW skrev:
Väldigt få privatpersoner "har en advokat". Det är liksom inget man trixar upp ur bakfickan när man behöve vinna ett argument. Advokater svarar inte i telefon för mindre än en tusenlapp.
Och ifall allmänheten då utövar sin rätt är det fel? Har faktiskt besökt ett sånt ställe i somras där vi var och badade där det kom en och boende som klagade att "vi har vissa regler här som ni bryter mot". Svarade bara "har du rätt att ha din brygga där med stängsel på mark som inte är din, tillsammans med en skylt som säger privat område". Han la sig rätt platt. Jag är stor förespråkare av äganderätten och det gäller även folk som försöker annektera kommunens mark.A ArneTW skrev:Nja inte för att vara den som är den.
Att kommunen äger en remsa längs stranden är ganska vanligt och att det är där för att säkra allmänhetens tillgång till vattnet.
Det betyder dock inte i min värld att det är OK att ha det som områdets badplats.
Det hade kanske funnits andra sätt än att släpa dit en båt att få användadet av remsan på en anständig nivå.
/ATW
Så det är inte en badstrand som diskuteras utan en stig som inte kan användas längre pga en 4.5-5 meters båt?V Vieri7 skrev:Det är ingen som badar där, det är för dålig botten för det. Någon gång så är någon unge och plaskar i kanten. Annars används den som passage för att slippa gå runt hela området för att komma fram. Och det är inte ofta. Visst kan man dra den åt sidan, men att dra en båt på 4,5-5 meter lång är inte alltid lätt.
Och det går inte att kliva över/runt den?
/ATW
Det är en strand, men ingen badar vid den förutom barn som går i kanten ibland. Vi badar vid vår brygga.
Man kan säkert klättra i båten och sen ur den på andra sidan. Men själva idén är ju att man ska kunna ha med tex bensindunk, fiskegrejer, barnvagn m.m. Blir väldigt krångligt då.
man kan gå runt den, men i så fall måste man gå i vattnet.
Man kan säkert klättra i båten och sen ur den på andra sidan. Men själva idén är ju att man ska kunna ha med tex bensindunk, fiskegrejer, barnvagn m.m. Blir väldigt krångligt då.
man kan gå runt den, men i så fall måste man gå i vattnet.