36 770 läst ·
104 svar
37k läst
104 svar
Båt upplagd på allmän strand
Det är naturligtvis regelvidrigt men jag tycker att ni som inte vill ha den där ska ta en sen kvällspromenad och hiva in båten i gubbens trädgård.
Detta under förutsättning att det är helt säkert att den inte får vara där och att kommunen inte gör något åt saken.
Detta under förutsättning att det är helt säkert att den inte får vara där och att kommunen inte gör något åt saken.
Jobbar själv som Teknisk chef på en kommun och detta hanterar kommunen. Tar som längst 3 månader beroende på om de har en antagen stadga för detta. Annars behöver man ta det med kronofogden och då kan det ta ca 3 månader.V Vieri7 skrev:
//Anders
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Igår morse flyttade jag på en nedfallen gren som blockerade en gångväg jag gick på. Den var egentligen inte i vägen för mig, men jag tänkte att tids nog kommer väl någon med barnvagn eller rullator som hindras av den. Jag hade förstås kunnat ringa parkförvaltningen och påtalat att det fanns en gren de borde flytta i Rålambshovsparken, men det hade varit en större ansträngning och inte löst problemet där och då.
På samma vis kan jag emellanåt flytta på en illa placerad cykel som står mitt i vägen.
Man behöver inte göra juridik av allt. Flytta båtfan till grannens tomt (eller på annat sätt så att den är ur vägen) utan att göra åverkan på den.
På samma vis kan jag emellanåt flytta på en illa placerad cykel som står mitt i vägen.
Man behöver inte göra juridik av allt. Flytta båtfan till grannens tomt (eller på annat sätt så att den är ur vägen) utan att göra åverkan på den.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Som @Nyfniken skriver kan tricket med oljeläcka lösa problemet. Har själv använt detta tillsammans med lokala parkförvaltningen för att illa kvickt få bort dumpade fordon utan att behöva vänta ett par månader på normal hamtering. Problemet är väl kanske att gubben kommer att hävda motsatsen om han är snabb.
Som sagt, ring kommunen. Eller ännu hellre, dra upp båten på gubbens tomt. 
Vet inte riktigt varför, men kommer att tänka på Midvinterduell... Lägger ni upp båten på gubbens tomt kommer gubben säkerligen dra ner den igen. Då vore det ju ett lite kul bus att någon gång när gubben är borta dra upp båten till tomten igen och fylla fanskapet med betong.
Vet inte riktigt varför, men kommer att tänka på Midvinterduell... Lägger ni upp båten på gubbens tomt kommer gubben säkerligen dra ner den igen. Då vore det ju ett lite kul bus att någon gång när gubben är borta dra upp båten till tomten igen och fylla fanskapet med betong.
Båten har stått hela sommaren skriver du och ni är 15 hushåll som stör er på den (förståligt). Är det någon av er som påtalat för gubben att det är olämpligt (olagligt) att ha båten på kommunal mark som är avsedd för allmänheten? Vad fick ni för svar?
Kanske inte så lätt, för "Han har dessutom knutit fast den med en tamp uppe ifrån sin tomt".harry73 skrev:
En variant är ju att ordna barnkalas många gånger tätt inpå varandra alldeles invid båten. Mycket tjo och tjim kan få gubben att inse att det finns sätt att protestera på.
Alternativt sätt upp en stor protestskylt med texten " Vi protesterar mot gubbens tilltag - vi vill ha vår strand tillbaka !"
Går ju även att skriva ut namnet på gubben om man själv, som laglig demonstrant står bredvid plakatet.
Nej skämt åsido, så är det nog bäst att kräva av kommunen att de åtgärdar problemet.
Han svarar inte alls, varken face to face eller via Mail när man påtalar det. Han skicka däremot ett handskrivet brev att man kan vända sig till hans advokat om man vill något.M MetteKson skrev: