Hej.

Jag har just köpt ett hus med en bastu som bara används som förråd och torkrum sen den byggdes 1982 och något aggregat har aldrig monterats.

Jag beslöt att slänga ut lav och golv då det bestod av hyvlad gran som var spikad uppifrån, dessutom var det kraftigt med damm, råttskit och klädnypor under.

Nu hade jag tänkt att måla golvet vitt innan jag lägger nytt trallgolv för det känns fräschare och doften av betong blir mindre.

Men nu till mina frågor, hur bör jag göra med ventilationen, den sitter på helt fel ställen, bifogar en bunt bilder om det går.

Som det är nu så blir utsuget under eller över aggregatet och inluften på samma vägg långt ner men inte vid aggregatet.

Bilderna är ej skalenliga.

Förslag på bredd och höjd på laven tar jag gärna med, bygger jag som det var innan så blir det som ritningen visar.

Och vad ska jag använda för ventiler till in och utluft?

Ritad.jpg
20161112_115423.jpg
20161112_115610.jpg
20161112_115439.jpg
20161112_115447.jpg
20161112_115457.jpg
20161112_115506.jpg
20161112_115600.jpg
20161112_115856.jpg
20161112_115906.jpg
20161112_115914.jpg

Frånluft i tak blir ju bra, är det självdrag eller fläkt på kanalen? Ofta räcker det med tilluft under/ovan dörr i springor, beror på hur tät dörren är. Du kan alltid kapa av dörren 5-10mm i underkant annars.

Jonatan79 skrev:
Frånluft i tak blir ju bra, är det självdrag eller fläkt på kanalen? Ofta räcker det med tilluft under/ovan dörr i springor, beror på hur tät dörren är. Du kan alltid kapa av dörren 5-10mm i underkant annars.
Frånluften går till en central fläkt som även sitter ihop med ventilation i tvättstugan och toaletter.
Ska jag flytta frånluften i taket till en annan del av rummet, fixar man ju lätt med lite rör som man sedan kan bygga in.

Vill nog inte kapa av dörren, gör i så fall klart det påbörjade hålet för ventilationen då jag ändå måste montera något för att täcka hålet och då kan jag lika gärna ha en ventil i trä där.

Man läser ju över allt att man ska ha inluft under aggregatet och det blir ju lite knepigt om jag inte flyttar det, men då måste jag dra om elen.

Dörren är nog egentligen allt för tät för en bastu så får pröva så den inte sväller och fastnar.

Jag tror det kommer funka med de placeringar som finns idag om du behåller dom. Tilluft under aggregat är viktigast för vedeldade agg.

Det är några fel där som måste rättas på ... 1)Panelet går helt ned til golv - rutnar och ger lukt om det kommer vatten på golvet. 2) aggregatet är felplacerad både i förhållande til ventilation och planlösning. 3) Tröskel/helt tät dørr.

Jag foreslår att du tar ned panelet och lägger nytt panel , då är det enkelt att dra el till vänstersidan av dörren där den mest naturliga platsen för aggregat är. Då kan du ha lav i en L-form längs hela långvägg och kortvägg till høger om dörren. Jag foreslår också att du tar bort tröskeln på dörren, då får du en liten glipa under och slipper att träet i tröskelen ruttnar. Lägg klinkers på golvet. Trall är bara källa til lukt och är svår att hålla ren. Inget av det h¨r är dyrt eller svårt.

MVH
Sakke

Om det är möjligt att dra om elen så överväg att flytta bastu-ugnen till kortväggen till vänster om dörren, ovanför eller framför luftintaget. Sätt utsuget i motstående hörn diagonalt från ugnen.
Du får det bästa bastubadet om du har utsuget lågt ner, under laven. Teorin bakom detta: Frisk luft kommer in under ugnen, värms upp, stiger mot taket och sprider sig i bastun. Värmen och ångan (om du kastar bad som i en finsk bastu) fyller hela bastun och värmen sprids neråt tills luften sugs ut under laven. Du får en jäm och bra värme som hålls länge i bastu. Utsuget kan enkelt dras till önskad plats med ett spirorör man klär in med panel.
Jämför det här med att man skulle ha utsuget i taket, i värsta fall rakt ovanför ugnen. Värmen som stiger upp från ugnen sugs ut innan hela bastun är behagligt het.

Placera ugnen lågt ner mot golvet och laven tillräckligt högt. Om du vill ha varmt också för fötterna så ska fötterna vara minst på samma nivå som ovansidan på ugnen. Men tänk på att ha ståhöjd på den nedre laven som du stiger upp på. Man vill ju inte slå huvudet i taket varje gång man stiger upp (och glömmer att ducka). Det har hänt några gånger...

Såga eller hyvla gärna av dörren ett par centimeter i nedre kanten om det är möjlig. Är det möjligt att såga av panelen ett par cm vid golvet för att hålla den torr och fin?

Lycka till med bastun! Den där bli kanonbara.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.