3 437 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Bastuter mot yttervägg (igen)
Hejsan!
Efter att ha läst en massa trådar om bastu så inser jag att jag måste riva en del innan jag fortsätter med bastun... Vi satte OSB + gips i hela badrummet som sedan har kaklats, förutom där bastun skall bli.
Bastu utrymmet består av tre olika typer av väggar:
1) Innervägg mot badrum (idagsläget enbart träpanel mot badrummet)
2) 2 st innerväggar mot angränsande rum, bestående av (utifrån sett) gips, OSB, 70 mm isolering, OSB, gips.
3) Yttervägg bestående av (utifrån sett) kattvind med lösull, 145 mm isolering, plastfilm, osb, gips.
För vägg 1) så blir det innanför den befintliga panelen, isolering, alumit, spikläkt (stående + liggande för luftspalt) och innerpanel.
För vägg 2) så tänkte jag riva bort gipsen, sätta alumit ovanpå OSB, spikläkt (stående + liggande för luftspalt) och innerpanel.
För vägg 3) så tänkte jag riva bort gips, OSB och plastfilm. Sätta alumit mot befintlig isolering, spikläkt (stående + liggande för luftspalt) samt panel.
Så till frågorna:
a) Är det onödigt med alumit + luftspalt på vägg 1 (in mot badrum)?
b) Kan det bli problem med att sätta alumit direkt mot ytterväggens isolering?
c) övriga synpunkter?
Efter att ha läst en massa trådar om bastu så inser jag att jag måste riva en del innan jag fortsätter med bastun... Vi satte OSB + gips i hela badrummet som sedan har kaklats, förutom där bastun skall bli.
Bastu utrymmet består av tre olika typer av väggar:
1) Innervägg mot badrum (idagsläget enbart träpanel mot badrummet)
2) 2 st innerväggar mot angränsande rum, bestående av (utifrån sett) gips, OSB, 70 mm isolering, OSB, gips.
3) Yttervägg bestående av (utifrån sett) kattvind med lösull, 145 mm isolering, plastfilm, osb, gips.
För vägg 1) så blir det innanför den befintliga panelen, isolering, alumit, spikläkt (stående + liggande för luftspalt) och innerpanel.
För vägg 2) så tänkte jag riva bort gipsen, sätta alumit ovanpå OSB, spikläkt (stående + liggande för luftspalt) och innerpanel.
För vägg 3) så tänkte jag riva bort gips, OSB och plastfilm. Sätta alumit mot befintlig isolering, spikläkt (stående + liggande för luftspalt) samt panel.
Så till frågorna:
a) Är det onödigt med alumit + luftspalt på vägg 1 (in mot badrum)?
b) Kan det bli problem med att sätta alumit direkt mot ytterväggens isolering?
c) övriga synpunkter?
Klicka här för att svara