3 613 läst ·
93 svar
4k läst
93 svar
Bastuagg -74 löser jfb
Det är inget krav på jfb på bastuaggregat, de är undantagna.D Derbyboy skrev:
Det verkar ha blivit ett informellt krav i Sverige.
/Höghus
På en manöverpanel från -74 så är det nog exakt noll elektronik. Snarare några glimlampor + något urverk på sin höjd.R RoAd skrev:
I min värld är även det elektronikClasseClas skrev:
Jag monterade ner aggregat + styrenhet i en 70-talsbastu för ett tag sedan, och även om styrenheten var helt "dum" så innehöll den faktiskt en hel del komponenter så som resistorer, kondensatorer, och även någon transistor.
Det finns lite mer "apparater" som är undantagna från kravet om JFB. Det handlar då om fast anslutna "apparater".D Derbyboy skrev:
Eftersom dom ska vara fast anslutna till jord kan man lägga dom utanför det tilläggsskydd som ju en JFB är.
Om du har tillgång till ett kretsschema så är det lätt att reda ut om manöverpanelen behöver en nolla. Schemat kan finnas undertill på aggregatet. Så här ser den ut på mitt aggregat från år 2001.D Derbyboy skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I mitt fall så kräver urverket nolla, så också värmeelementen.
Hittar du inget schema så kan du öppna upp manöverboxen och syna eldragningen i den. Då framgår det om det finns en tjuvnolla från jordkabeln, något som jag inte tror.
Svårt att inte oroa mig när halva tråden säger att om jfb löser så är det jordfel och om det är jordfel ska det slängas.E elmont skrev:
Andra halvan av tråden säger att det är lugnt sålänge det är jordat.