D Derbyboy skrev:
Tycker det här med bastuaggregat och jfb är väldigt märkligt.

Kollar på en Harvia Kip 60 och enligt manualen ska det inte kopplas med JFB

Jag antar att det beror på att JFB kan lösas ut

Men mitt aggregat från tiden före JFB har ett jordfel eftersom JFB löser ut
Det är inget krav på jfb på bastuaggregat, de är undantagna.
Det verkar ha blivit ett informellt krav i Sverige.

/Höghus

ClasseClas
R RoAd skrev:
Men en JFB kan väl driva upp till 30mA innan den bryter? Det räcker faktiskt till en del elektronik.

Nu tror jag ju inte heller att det är detta fel, men det är väl värt att kolla lite snabbt i.a.f.
På en manöverpanel från -74 så är det nog exakt noll elektronik. Snarare några glimlampor + något urverk på sin höjd.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
R
ClasseClas ClasseClas skrev:
På en manöverpanel från -74 så är det nog exakt noll elektronik. Snarare några glimlampor + något urverk på sin höjd.
I min värld är även det elektronik :)

Jag monterade ner aggregat + styrenhet i en 70-talsbastu för ett tag sedan, och även om styrenheten var helt "dum" så innehöll den faktiskt en hel del komponenter så som resistorer, kondensatorer, och även någon transistor.

D
ClasseClas ClasseClas skrev:
Såhär ser den ut:

• Kontrollpanel med vridknappar, temperaturindikator och bladmotiv; varumärke Bahco.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
fortfarande är det lite märkligt

-mitt agg löser jfb
Höghus Höghus skrev:
Det är inget krav på jfb på bastuaggregat, de är undantagna.
Det verkar ha blivit ett informellt krav i Sverige.

/Höghus
varför är de undantagna?

Enligt den här tråden är ju bör ju mitt agg skrotas eftersom jfb löser.

D Derbyboy skrev:
fortfarande är det lite märkligt

-mitt agg löser jfb

varför är de undantagna?

Enligt den här tråden är ju bör ju mitt agg skrotas eftersom jfb löser.
Det finns lite mer "apparater" som är undantagna från kravet om JFB. Det handlar då om fast anslutna "apparater".
Eftersom dom ska vara fast anslutna till jord kan man lägga dom utanför det tilläggsskydd som ju en JFB är.

D
Kan man kanske välja en trögare jfb, idag sitter den här där?

• Bild på elcentral med jordfelsbrytare av märket Hager, visar anslutna kablar och kopplingar på en trätavla.
    Skapa konto
ClasseClas
D Derbyboy skrev:
Såhär ser den ut:
Om du har tillgång till ett kretsschema så är det lätt att reda ut om manöverpanelen behöver en nolla. Schemat kan finnas undertill på aggregatet. Så här ser den ut på mitt aggregat från år 2001.
Kretsschema för Mondex 80-aggregat från 2001, med elektriska kopplingar och komponenter i detalj.
Skapa konto

I mitt fall så kräver urverket nolla, så också värmeelementen.

Hittar du inget schema så kan du öppna upp manöverboxen och syna eldragningen i den. Då framgår det om det finns en tjuvnolla från jordkabeln, något som jag inte tror.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Jag har kopplingsschema i manualen. Tyvärr inte tillgänglig just nu.

R RoAd skrev:
Men en JFB kan väl driva upp till 30mA innan den bryter? Det räcker faktiskt till en del elektronik.

Nu tror jag ju inte heller att det är detta fel, men det är väl värt att kolla lite snabbt i.a.f.
Jfb löser oftast ut innan 30mA

R
J J-banan skrev:
Jfb löser oftast ut innan 30mA
"upp till" skrev jag. Och även om det är 10mA så blir det 2.3W vilket också räcker till en hel del elektronik.

D Derbyboy skrev:
Kan man kanske välja en trögare jfb, idag sitter den här där?
Väljer du en "trögare" JFB så fyller den inte kriterierna för personskydd utan bara brandskydd. Se till att bastuaggregatet är jordat ordentligt och sluta oroa dig.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Här är kopplingschemat.

• Kopplingsschema för elektrisk anslutning, visar komponenter och anslutningspunkter för korrekt installation och funktion.
    Skapa konto
D
E elmont skrev:
Väljer du en "trögare" JFB så fyller den inte kriterierna för personskydd utan bara brandskydd. Se till att bastuaggregatet är jordat ordentligt och sluta oroa dig.
Svårt att inte oroa mig när halva tråden säger att om jfb löser så är det jordfel och om det är jordfel ska det slängas.

Andra halvan av tråden säger att det är lugnt sålänge det är jordat.

D
Nu har jag kört upp bastun till 70 grader en andra gång och tänkte snart återmontera jfb.

Förhoppningsvis löser inte jfb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.