D
Men borde inte säkringen gå nu isf, alltså när jfb är bortkopplad?

• Gilla
datja
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Om jag kör bastun i några timmar och sen kopplar tillbaka jfb men den löser ändå……

Vad är det troliga felet då?
Och är det så får man mäta upp slinga för slinga med en "MEGGER" (isolationsmätare) för att hitta och byta den dåliga.

R
D Derbyboy skrev:
Men borde inte säkringen gå nu isf, alltså när jfb är bortkopplad?
Det beror på hur mycket överslag det är. Men visst, det tyder väl på att det är fukt som är problemet.

D
E elmont skrev:
Och är det så får man mäta upp slinga för slinga med en "MEGGER" (isolationsmätare) för att hitta och byta den dåliga.
”Slinga för slinga” är det i aggregatet eller ledningen mellan central och aggregatet?

D
Läser runt lite och det tycks som att basuaggregat ska (åtminstone ibland) kopplas utanför JFB.

hur vet jag om jag kan göra det?

Nu har aggregatet kört i 2h och bastun är uppe i 95 grader.

Ska jag köpa nytt aggregat och låta elektrikern installera eller ska jag låta elektrikern permanent koppla bastun förbi jfb.

D
Kanske ska tillägga att bastun står i ett fuktigt uthus med hydroforpump, vvb, kyl/frys. Utomhusuttag mm

Faktiskt löste jfb ut för några dagar sedan (bastun var ej igång) och jag (tror) jag lokaliserade att anledningen var en uthusled.

"Jag hittade en bastu" 🤣🤣🤣

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
”Slinga för slinga” är det i aggregatet eller ledningen mellan central och aggregatet?
I aggregatet först och om man inte hittar nått problem där så får man fortsätta leta, risken för fel i kabeln är rätt låg.

• Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
A
Hur har det gått?

Tillverkarens anvisningar för aggregatet gäller i första hand. Står inget där gäller elinstallationsreglerna som säger att alla ledningar i basturum förutom aggregatet ska skyddas av jfb. Men självklart får och bör aggregatet också skyddas av jfb.

Värmeelementen brukar dock finnas som reservdel att byta ut annars.

Om det finns ett jordfel i aggregatet så får det inte användas utan felet ska då åtgärdas.

Du kan ta aggregatet till en elfirma som kan isolationsmäta det. Det tar bara ett par minuter att göra.
D Derbyboy skrev:
Läser runt lite och det tycks som att basuaggregat ska (åtminstone ibland) kopplas utanför JFB.

hur vet jag om jag kan göra det?

Nu har aggregatet kört i 2h och bastun är uppe i 95 grader.

Ska jag köpa nytt aggregat och låta elektrikern installera eller ska jag låta elektrikern permanent koppla bastun förbi jfb.

D
A avh67f skrev:
Hur har det gått?

Tillverkarens anvisningar för aggregatet gäller i första hand. Står inget där gäller elinstallationsreglerna som säger att alla ledningar i basturum förutom aggregatet ska skyddas av jfb. Men självklart får och bör aggregatet också skyddas av jfb.

Värmeelementen brukar dock finnas som reservdel att byta ut annars.

Om det finns ett jordfel i aggregatet så får det inte användas utan felet ska då åtgärdas.

Du kan ta aggregatet till en elfirma som kan isolationsmäta det. Det tar bara ett par minuter att göra.
Tack för alla input.

Det gäller ett bastuaggregat på sommarstället. Jag körde full spetta mellan 15 och 18. Bastun toppade på 95 grader efter drygt 2h. Nu har vi åkt därifrån och bastun är avstängd. Jfb är fortfarande bortkopplad.

Det är ett aggregat från bacho. Sattes in i bastun 74 men kan säkert vara redan från 60-talet. Står inget i bruksanvisningen om JFB.

Broschyr för Bahco bastuaggregat med montering och skötselanvisning i flera språk, hålls av en hand med trähylla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fanns det JFB på den tiden?

Tror det inte är värt att leta reservdelar.

Förhoppningsvis får jag tag i min lokala elektriker som kan komma förbi och mäta om det är ett jordfel eller inte. Är det inte ett jordfel så kan jag väl köra aggregatet utan JFB.

Redigerat:
D
G grovspacklarn skrev:
"Jag hittade en bastu" 🤣🤣🤣
Ganska kul dock att farfar byggde bastu på 70-talet och jag drygt 50 år senare blir den första att använda den.

Därför vore det väldigt kul att få använda just det aggregatet som sitter där.

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
JFBer började komma i svenska bostäder på 80-talet.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Om ”felet” kvarstår när jag kopplar in jfb igen behöver jag anlita en elektriker som med en ”megger” kan utesluta jordfel?

För det fall han upptäcker jordfel så köper jag ett nytt aggregat.

För det fall han INTE hittar ett jordfel kan jag köra med aggregatet utan jfb.

D Derbyboy skrev:
Tack för alla input.

Det gäller ett bastuaggregat på sommarstället. Jag körde full spetta mellan 15 och 18. Bastun toppade på 95 grader efter drygt 2h. Nu har vi åkt därifrån och bastun är avstängd. Jfb är fortfarande bortkopplad.

Det är ett aggregat från bacho. Sattes in i bastun 74 men kan säkert vara redan från 60-talet. Står inget i bruksanvisningen om JFB.

[bild]

Fanns det JFB på den tiden?

Tror det inte är värt att leta reservdelar.

Förhoppningsvis får jag tag i min lokala elektriker som kan komma förbi och mäta om det är ett jordfel eller inte. Är det inte ett jordfel så kan jag väl köra aggregatet utan JFB.
När du är där nästa gång kör en stund till och lägg sen tillbaks JFB och testa. Det finns goda möjligheter att det är ok särskilt som den knappast varit använd. Blir intressant att se hur det går.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Om ”felet” kvarstår när jag kopplar in jfb igen behöver jag anlita en elektriker som med en ”megger” kan utesluta jordfel?

För det fall han upptäcker jordfel så köper jag ett nytt aggregat.

För det fall han INTE hittar ett jordfel kan jag köra med aggregatet utan jfb.
Du behöver knappast mäta något löser JFB har du ett tydligt jordfel. Du kan ju öppna och titta hur det ser ut i kopplingslådan och andra delar i aggregatet också så det inte är något direkt synligt fel. Kan vara någon felkoppling så delar som nollan ska ta hand om är byglade eller förväxlade med jorden sånt har hänt förr.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.