D
jag städade förrådet och hittade en bastu. Den är aldrig använd utan har har använts som ett förråd.

Tyvärr löser aggregatet jordfelsbrytaren.

Jag har testat att koppla ur allt annat och bara köra bastun men jfb löser.

Första gången kunde jag köra 5 min sen löste jfb.

Tips?

• Bastuaggregat med lövdesign monterat på trävägg, märkt BAHCO, med kabelanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen bastudörr i trä, visar ett oanvänt bastuutrymme med träpanel på väggarna och ett sittbänkssteg.
    Skapa konto
  • Elcentral med en jordfelsbrytare från Hager och en Shelly-enhet med lysdioder, inuti en förrådsbastu som löser ut säkerheten.
    Skapa konto
  • Elcentral med gamla porslinssäkringar i ett hem, potentiellt relaterad till problem med bastuaggregat och jordfelsbrytare.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel för ett BAHCO bastuaggregat med två vred och lövmönster.
    Skapa konto
A
Det är ganska vanligt att det ackumuleras lite fukt i värmeslingorna som ger överslag mot jord. Om du har möjlighet att köra den utan jordfelsbrytare tills den blir ordentligt varm brukar det torka upp. Man får i så fall göra det med stor försiktighet och under uppsikt.

Men mät först att det inte är kortslutning (nära noll ohm) med en multimeter mellan faserna och chassit. I så fall kommer det inte att fungera.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Troligen har du fått lite fukt i värmeslingorna, det kan man genom att koppla förbi JFB torka ut. För att sedan koppla tillbaka JFB sedan man kört en stund så att slingorna fått bli riktigt heta.
Eftersom aggregatet är jordat är det ingen fara, och om man dessutom bevakar aggregatet är dt lugnt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
D
Jag vet inte om jag vågar hålla på att koppla förbi jfb.

Jag har ställt ett element under 2000w men det kanske är lönlöst?

• Ett vitt elektriskt element placerat mot en träpanelvägg, under en dekorerad enhet med lövmönster.
    Skapa konto
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D
Kanske bättre med en värmepistol?

Eller är det löneläget tror ni?

• En grön och svart värmepistol ligger på en träyta.
    Skapa konto
ClasseClas
Jag tvivlar att det funkar med extern uppvärmning av slingorna i aggregatet. Det skadar ju inte att försöka i en minst 3-4 timmar. Det behövs nog att slingorna får koka bort fukten för att det inte ska bli överslag igen. Du kan prova att köra igång aggregatet igen. Om det funkade i 5 minuter kanske det funkar i 15 minuter nästa vända? Inget kul dock med omstart av datorer, wifi, värmepump etc

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
D
Hur kopplar jag bort jfb?

D
Vi får se…..

• Värmepanel och värmepistol monterade på en trävägg i ett rum med panel.
    Skapa konto
D
Det här känns lönlöst…..

Funderar på om det är ag koppla förbi jfb.

Borde väl kunna skruva ut alla kablar uppe och nere och koppla ihop med en wago…….respektive färg

• Elcentral med brytare och Shelly-enhet på trävägg, kablar organiserade med Wago-klämmor.
    Skapa konto
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
D
Hade ingen wago men den här borde fungera……

• Transparent kopplingsplint på träunderlag.
    Skapa konto
  • En genomskinlig kopplingsplint ligger på en träyta, används istället för en Wago-koppling.
    Skapa konto
  • Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
R
Jag hade försökt starta det några gånger till (var snabb att återställa JFBn så elementen inte hinner svalna).

Och vrid ur alla andra säkringar medans du gör det så inga krypströmmar från andra apparater belastar JFBn och får den att bryta tidigare än nödvändigt.

Om inte ytterligare några fem-minutare räcker så undrar jag om det inte är något annat än fukt som är problemet.

Ja, ja och ja.

Slå ifrån huvudbrytaren samt spänningsmät innan.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
D
Det är gjort!

Mitt problem nu är att elektrikern satt någon form av hölje på kardelerna (får inte plats) i min plint.

Heter det kardeler, hmmmm

• Elektrisk plint med blå och brun kabel; den blå kabeln har ett hölje på kardelen som inte passar i plinten.
    Skapa konto
D Derbyboy skrev:
Det är gjort!

Mitt problem nu är att elektrikern satt någon form av hölje på kardelerna (får inte plats) i min plint.

Heter det kardeler, hmmmm
Du har så långa ledare och välgjort så du kan använda undersidan på JFB som kopplingsplint det blir det bästa i ditt fall oavsett om du haft andra klämmor att använda. Lossa på ovansidan och lossa JFB från skenan så du får ut trådarna som ligger under på ett bra sätt.

Förhoppningsvis löser det sig sen fint med ditt problem med värmeslingorna det är vanligt och bästa sättet att lösa är att varmköra rejält.

D
Ah jag kör in två ledare på undersidan.

Blå blå brun brun osv?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.