jag städade förrådet och hittade en bastu. Den är aldrig använd utan har har använts som ett förråd.
Tyvärr löser aggregatet jordfelsbrytaren.
Jag har testat att koppla ur allt annat och bara köra bastun men jfb löser.
Första gången kunde jag köra 5 min sen löste jfb.
Tips?
Tyvärr löser aggregatet jordfelsbrytaren.
Jag har testat att koppla ur allt annat och bara köra bastun men jfb löser.
Första gången kunde jag köra 5 min sen löste jfb.
Tips?
Det är ganska vanligt att det ackumuleras lite fukt i värmeslingorna som ger överslag mot jord. Om du har möjlighet att köra den utan jordfelsbrytare tills den blir ordentligt varm brukar det torka upp. Man får i så fall göra det med stor försiktighet och under uppsikt.
Men mät först att det inte är kortslutning (nära noll ohm) med en multimeter mellan faserna och chassit. I så fall kommer det inte att fungera.
Men mät först att det inte är kortslutning (nära noll ohm) med en multimeter mellan faserna och chassit. I så fall kommer det inte att fungera.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Troligen har du fått lite fukt i värmeslingorna, det kan man genom att koppla förbi JFB torka ut. För att sedan koppla tillbaka JFB sedan man kört en stund så att slingorna fått bli riktigt heta.
Eftersom aggregatet är jordat är det ingen fara, och om man dessutom bevakar aggregatet är dt lugnt.
Eftersom aggregatet är jordat är det ingen fara, och om man dessutom bevakar aggregatet är dt lugnt.
Jag tvivlar att det funkar med extern uppvärmning av slingorna i aggregatet. Det skadar ju inte att försöka i en minst 3-4 timmar. Det behövs nog att slingorna får koka bort fukten för att det inte ska bli överslag igen. Du kan prova att köra igång aggregatet igen. Om det funkade i 5 minuter kanske det funkar i 15 minuter nästa vända? Inget kul dock med omstart av datorer, wifi, värmepump etc
Jag hade försökt starta det några gånger till (var snabb att återställa JFBn så elementen inte hinner svalna).
Och vrid ur alla andra säkringar medans du gör det så inga krypströmmar från andra apparater belastar JFBn och får den att bryta tidigare än nödvändigt.
Om inte ytterligare några fem-minutare räcker så undrar jag om det inte är något annat än fukt som är problemet.
Och vrid ur alla andra säkringar medans du gör det så inga krypströmmar från andra apparater belastar JFBn och får den att bryta tidigare än nödvändigt.
Om inte ytterligare några fem-minutare räcker så undrar jag om det inte är något annat än fukt som är problemet.
Produkter som diskuteras: "spänningsmät"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Du har så långa ledare och välgjort så du kan använda undersidan på JFB som kopplingsplint det blir det bästa i ditt fall oavsett om du haft andra klämmor att använda. Lossa på ovansidan och lossa JFB från skenan så du får ut trådarna som ligger under på ett bra sätt.D Derbyboy skrev:
Förhoppningsvis löser det sig sen fint med ditt problem med värmeslingorna det är vanligt och bästa sättet att lösa är att varmköra rejält.