Hej
Vi skall renovera badrum och dusch och funderar kring ventilationen. Vi har FTX system idag och på bilden så ner ne frånluft (mekanisk) i badrummet. Sen har vi ytterligare en (frånluft/tilluft) med ett hål i väggen som går till utsidan. aggregatet hade jag tänkt på väggen som är uppriven till höger och lavar till vänster bakom väggen. Eller ?
Jag har fått förslag på att sätta frånluft mekaniskt långt ner och tilluft långt upp för att få ett jämt flöde i bastun, det var någon som hade gjort det och tyckte att det var riktigt nice. Men alla guider säger tvärtom.
Hur lägger jag ventilationen bäst här? Eller kan jag till och med bibehålla frånluften i badrummet och bara sätta ett rör mellan bastu och ut i badrummet så jag slipper flytta på det?
Kan tilluften komma utifrån/vinden/annat rum ? Ska ju eventuellt ligga nere vid aggregat och då är närmsta rum vardagsrummet? Eller skall jag göra vad killen rekommenderar och göra tvärt om?
Behöver jag sätta igen hålet mot ytterväggen?
Oerhört tacksam för tips ☺️
Vi skall renovera badrum och dusch och funderar kring ventilationen. Vi har FTX system idag och på bilden så ner ne frånluft (mekanisk) i badrummet. Sen har vi ytterligare en (frånluft/tilluft) med ett hål i väggen som går till utsidan. aggregatet hade jag tänkt på väggen som är uppriven till höger och lavar till vänster bakom väggen. Eller ?
Jag har fått förslag på att sätta frånluft mekaniskt långt ner och tilluft långt upp för att få ett jämt flöde i bastun, det var någon som hade gjort det och tyckte att det var riktigt nice. Men alla guider säger tvärtom.
Hur lägger jag ventilationen bäst här? Eller kan jag till och med bibehålla frånluften i badrummet och bara sätta ett rör mellan bastu och ut i badrummet så jag slipper flytta på det?
Kan tilluften komma utifrån/vinden/annat rum ? Ska ju eventuellt ligga nere vid aggregat och då är närmsta rum vardagsrummet? Eller skall jag göra vad killen rekommenderar och göra tvärt om?
Behöver jag sätta igen hålet mot ytterväggen?
Oerhört tacksam för tips ☺️
Redigerat:
Bastu skall ventileras via öppning i bastudörr (vissa sätter den bakom agg) och sedan en högre upp längre ifrån. Båda ut mot badrum. Ingen direktkoppling till FTX från bastu utrymmetEmilll skrev:
Hej
Vi skall renovera badrum och dusch och funderar kring ventilationen. Vi har FTX system idag och på bilden så ner ne frånluft (mekanisk) i badrummet. Sen har vi ytterligare en (frånluft/tilluft) med ett hål i väggen som går till utsidan. aggregatet hade jag tänkt på väggen som är uppriven till höger och lavar till vänster bakom väggen. Eller ?
Jag har fått förslag på att sätta frånluft mekaniskt långt ner och tilluft långt upp för att få ett jämt flöde i bastun, det var någon som hade gjort det och tyckte att det var riktigt nice. Men alla guider säger tvärtom.
Hur lägger jag ventilationen bäst här? Eller kan jag till och med bibehålla frånluften i badrummet och bara sätta ett rör mellan bastu och ut i badrummet så jag slipper flytta på det?
Kan tilluften komma utifrån/vinden/annat rum ? Ska ju eventuellt ligga nere vid aggregat och då är närmsta rum vardagsrummet? Eller skall jag göra vad killen rekommenderar och göra tvärt om?
Behöver jag sätta igen hålet mot ytterväggen?
Oerhört tacksam för tips ☺️
HejH Håbbe01 skrev:
Okej, så egentligen bara ett ventilationsrör (till) som jag kan sätta under kommod eller dylikt för att inte synas. (har dusch precis utanför där aggregat skall sitta). Sen ett ventilationsrör i tak och ut i tak i badrum? Sen får överskottsvärmen från bastun gå in i FLM (hade ej FTX utan FLM)?
Jag har då ingen tilluft med frisk luft utifrån varken till badrummet eller till bastu? Men det kanske går utan?
Tilluft måste kunna komma in via överluftventil/dörrspringa nedtill via vägg till utrymme utanför badrummetEmilll skrev:
Hej
Okej, så egentligen bara ett ventilationsrör (till) som jag kan sätta under kommod eller dylikt för att inte synas. (har dusch precis utanför där aggregat skall sitta). Sen ett ventilationsrör i tak och ut i tak i badrum? Sen får överskottsvärmen från bastun gå in i FLM (hade ej FTX utan FLM)?
Jag har då ingen tilluft med frisk luft utifrån varken till badrummet eller till bastu? Men det kanske går utan?
Klicka här för att svara
