Tylö sport ha all reglering nertill på aggregatet, och inkommande är anslutet på undersidan. det blir att vara bilmek på rygg och lossa 2 skruvar under, så kommer en lucka ner , där finns allt och se hur många ledare som kommer från väggen , ska vara 5 st , 3 faser noll och jord , ta gärna ett foto så det syns bra hur allt ser ut.. Det med att gå på kanske 2 faser så är det ett element som är svart.

M Mr RibEye skrev:
Ända sedan vi flyttade in i huset för fyra år sedan och således blev med bastu så har bastun inte riktigt nått den temperatur som jag velat. Men eftersom jag gillar att basta så tänkte jag göra något åt det nu.

Fakta:
  • Bastun når ungefär 50-55 grader men blir sedan inte mycket varmare hur mycket jag än justerar på manöverpanelen.
  • Har provat att plocka ut stenarna. De ser OK ut. När stenarna var uttagna nådde temperaturen upp till ungefär 60-65 grader. Kunde också konstratera då att värmeelementen är svaaaagt orangea men inte mer.
  • Kan också berätta att jag har två termometrar för att utesluta den "felkällan".
  • Aggregatet är ett Tylö A8 / S8 (8kW) och QA-stämplat "01/02" så skulle gissa att det alltså är drygt 20 år gammalt.
  • Bastun är liten och nätt med en volym på 8m3.
  • Bastun är ett hemmabygga men känns hyffsat välbyggd med ventilationstrumma för att leda ut värme. Knner heller inget direkt kalldrag i hörnor även om det naturligtvis finns litegrann av det.
Kan det vara stenarna bara som behöver bytas iom att det blev varmare utan stenar? Eller tyder det faktum att elementen inte blir knallröda på att aggregatet har gjort sitt? Eller vad skulle det kunna vara?

Tacksam för all hjälp!
Prova att flytta givaren till termostatet om det sitter direkt ovanför ugnen

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.