Du envisas med effekttariffens avsikter med en "enkel modell". Jag bara beskriver hur gruppen bastubadare med elaggregat påverkas. Jag ser verkligen fram emot kommande utvärdering av hur kollektivet elkonsumenter har ändrat sina vanor med tariffmodellen :)

• Gilla
MikalKå
  • Laddar…
F Fixar-Peter skrev:
Du envisas med effekttariffens avsikter med en "enkel modell". Jag bara beskriver hur gruppen bastubadare med elaggregat påverkas. Jag ser verkligen fram emot kommande utvärdering av hur kollektivet elkonsumenter har ändrat sina vanor med tariffmodellen :)
Hej Fixar-Peter

Upplever du att effekttariffens upplägg är en komplicerad modell?

Är du motståndare till att hålla nere framtida elnätskostnadsökningar?

Har du en alternativ debiteringsmetod, som likt trängselavgifter gällande biltrafik, försöker utjämna flöden.

Det som nu sker är en korrigering gällande elnätens förändring de senaste säg 10-20 åren där det blivit uppenbart att något måste göras.

Naturligtvis så påverkas elanvändare av förändringar. Om du nu tycker att ditt elbastubad får försämrade villkor så är det rimligen samtidigt ”andra sidan av myntet” att elbastubad tidigare klarat sig från att debiteras för den inverkan på elnätet (och tillhörande kostnader) som varit åren fram till nu.

När det gäller trängselavgifter i biltrafik så tror jag att detta har förbättrat trafikflödet, har du avvikande åsikt?

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Du som har koll på elsystemets uppbyggnad, varför tar man ut en effektavgift överhuvudtaget på nattetid? Kan väl knappast vara några toppar som påverkar utbyggnaden av elnätet när förbrukningen sover?

F Fixar-Peter skrev:
Du som har koll på elsystemets uppbyggnad, varför tar man ut en effektavgift överhuvudtaget på nattetid? Kan väl knappast vara några toppar som påverkar utbyggnaden av elnätet när förbrukningen sover?
För att undvika att alla flyttar sina stora laster till natten.

• Gilla
Lennart 57 och 1 till
  • Laddar…
Typ matlagning, tvätt, disk, dusch o badaktiviteter på natten. Vill inte vara ironisk men nog är det en enkel modell. :)

M Martin Lundmark skrev:
Hej Fixar-Peter

Upplever du att effekttariffens upplägg är en komplicerad modell?

Är du motståndare till att hålla nere framtida elnätskostnadsökningar?

Har du en alternativ debiteringsmetod, som likt trängselavgifter gällande biltrafik, försöker utjämna flöden.

Det som nu sker är en korrigering gällande elnätens förändring de senaste säg 10-20 åren där det blivit uppenbart att något måste göras.

Naturligtvis så påverkas elanvändare av förändringar. Om du nu tycker att ditt elbastubad får försämrade villkor så är det rimligen samtidigt ”andra sidan av myntet” att elbastubad tidigare klarat sig från att debiteras för den inverkan på elnätet (och tillhörande kostnader) som varit åren fram till nu.

När det gäller trängselavgifter i biltrafik så tror jag att detta har förbättrat trafikflödet, har du avvikande åsikt?
Enkel och enkel - den blir svart-vit så när man väl trillar över är det lika bra att bränna av all höglast man har den månaden, iallafall som den är utformad i Östergötland.

Haha som om elnätsavgiftetna inte kommer öka över inflationstakten. Med våra politiker och politiska tjänstemän så är det väl närmast garanterat.

Korrigeringar som krävs pga politiska beslut på hur elförsörjning ska ändras som bevisligen aldrig tänkt på en konsekvens i sitt liv.

Min faktura blir generellt lägre iom ändringarna men mitt konsumptionsmönster förändras till att jag kommer basta mer.

F Fixar-Peter skrev:
Typ matlagning, tvätt, disk, dusch o badaktiviteter på natten. Vill inte vara ironisk men nog är det en enkel modell. :)
Hej Fixar-Peter

Jag har nog lite svårt att förstå din ironi.

Jag köpte hus 1994 med tanke på att kunna bo bra och med låga kostnader även som pensionär. Har därför sedan dess gnom åren genomfört åtgärder som minskat elenergianvändningen och mina driftskostnader utan att skapa effekttoppar genom elnätet.

Har ännu ingen elbil, men ser inga orsaker att ”Typ matlagning, tvätt, disk, dusch o badaktiviteter” måste ske på natten den dagen jag har effektavgift.

Har under årens lopp i olika forum och här på byggahus beskrivit hur man kan tänka gällande elanvändning, men inte fått speciellt mycket gehör.

Men det hindrar inte att jag har kunnat tillämpa det jag försökt förmedla till andra, och ser idag inget skräckscenario inför framtiden gällande effektavgiften.

Där skiljer vi oss också åt. Jag är tyvärr rädd sedan elnäten såldes till privata nätbolag som har monopol på sitt område. Ellevio ägs till exempel till 50 % av ett pensionsbolag för kommunalanställda i Ontario. En alltför fri marknad för ofria kunder kan nog bli vilka priser som helst. För min del som är sparsam med elen, ca 3 000 kWh per år, så står nu elnätskostnaden för ca 75 % av totalkostnaden och elen för endast ca 25 %.
Alla höjningar som pågår motiveras med att elnätet måste underhållas och byggas ut.
Om man jämför med vägnätet i landet så betalar vi ca 14 000 kr för bränslet till bilen (typ 1000 mils körning). Fordonsskatten skulle då ligga på 42 000 kr per år med motsvarande påslag.

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
Men tycker det är synd att man inte tar bort effekttariffen vid minus priser i nätet. Borde ju premieras att man flyttar förbrukning till dessa tider.

E Emanuel01 skrev:
Men tycker det är synd att man inte tar bort effekttariffen vid minus priser i nätet. Borde ju premieras att man flyttar förbrukning till dessa tider.
Nätet kan ju inte överföra mer effekt bara för att varje kWh är billigare.

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
F Fixar-Peter skrev:
Där skiljer vi oss också åt. Jag är tyvärr rädd sedan elnäten såldes till privata nätbolag som har monopol på sitt område. Ellevio ägs till exempel till 50 % av ett pensionsbolag för kommunalanställda i Ontario. En alltför fri marknad för ofria kunder kan nog bli vilka priser som helst. För min del som är sparsam med elen, ca 3 000 kWh per år, så står nu elnätskostnaden för ca 75 % av totalkostnaden och elen för endast ca 25 %
Hej Fixar-Peter

Jag beklagar de vars elnät inte ägs av staten eller de kommunala bolag som beskattar oss, och vars överskott hamnar i samma kassa.

Men även för dessa ägare kostar det att bygga och underhålla elnät. Även om du inte skulle använda någon elenergi genom elnätet så finns där kostnader, som alla de som är anslutna till elnäten delar på.

När elsystemet i Sverige byggdes upp startades de många gånger med en generator vid vattendraget genom byn och ett elnät i byns område. Genereringen krävde bemanning/övervakning och driften var ofta bara igång delar av dygnet till exempel 16 timmar från 6 på morgonen till 10 på kvällen.Driften vid dessa strömkraftverk var inte alltid igång hela året, då man saknade årsvattenmagasin

När en sådan by fick erbjudande om anslutning till ett större elbolag (stat, kommun eller privat) så blev det oftast bättre drift (dygnet om) och till lägre kostnader.

Trots att du beskriver att elnätet är den större delen av dina elkostnader så värdesätter du ändå elkraften så mycket, att du inte slutar att vara ansluten till elnätet, eller hur?

Redigerat:
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Det skulle vara skönt att frikoppla sig från elnätet. Litet vindkraftverk, solenergi och batteri. Jag är beredd när paketet kommit ner lite i pris :)

F Fixar-Peter skrev:
Det skulle vara skönt att frikoppla sig från elnätet. Litet vindkraftverk, solenergi och batteri. Jag är beredd när paketet kommit ner lite i pris :)
Hej
Ser fram mot att höra din rapport hur du lyckas
Vi behöver de som testar och utvecklar lösningar

Ingen som sett nya modeller av aggregat där man kan styra effekten inför uppvärmning?
(tänker att det får vara en app-styrd modell för att förenkla sitt bastuplanerande)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.