Nerre skrev:
Radiolänk? Mellan vad? Med Sappa får du ett vanligt antennuttag. Från det drar du vanlig antennkabel till varje TV. Precis som gammal klassisk kabel-TV alltså. Sen behöver du box eller TV med DVB-C-stöd.
Du skrev att skyddet mot kortdelning hade med latens att göra, man hade ju ett sådant race för några år sedan där man började rotera nycklarna betydligt oftare för att göra delning över internet svårare. Så min fråga var om man verkligen hade tightat hem ett latensbaserat skydd så mycket att man inte skulle hinna med att dela ut nycklarna via radiolänk inom hemmet, som ju är en vanlig teknik i det sammanhanget. Det lät underligt i mina öron.

Och det var det ju, för det var bara vanlig, s.k. "pairing" som man gått över till. Det är ett gissel eftersom man då typiskt inte kan få stöd för sin TVs inbyggda box. Canal Digital har det som sagt inte, och det undersökte jag noga innan jag tecknade mig eftersom jag är helt ointresserad av att ha deras externa box. Då kan det kvitta (och det gjorde jag också klart för dem). Vi får se.

Jag hade för mig att det handlade om latens, men verkar ha blandat ihop det med det du skriver om. Tydligen så handlar Cryptoguard om att kortet är låst till boxen (men förstår ju inte hur kortet ska veta om det sitter i en "klonad" box eller "original"?).

Jag har aldrig delat nycklar remote så jag vet inte hur det fungerar, för min del räcker det med att en och samma burk (i mitt fall en dator) kan spela in flera program samtidigt. Problemet med Cryptoguard blir väl då att det knappast kommer att gå att köra på en HTPC utan man är låst till boxar (tills nån lyckas skriva kod som kan emulera en klonad box).

Nerre skrev:
Jag hade för mig att det handlade om latens, men verkar ha blandat ihop det med det du skriver om. Tydligen så handlar Cryptoguard om att kortet är låst till boxen (men förstår ju inte hur kortet ska veta om det sitter i en "klonad" box eller "original"?).

Jag har aldrig delat nycklar remote så jag vet inte hur det fungerar, för min del räcker det med att en och samma burk (i mitt fall en dator) kan spela in flera program samtidigt. Problemet med Cryptoguard blir väl då att det knappast kommer att gå att köra på en HTPC utan man är låst till boxar (tills nån lyckas skriva kod som kan emulera en klonad box).
Det finns många sätt för kortet att kolla att det sitter i rätt box. Det enklaste är att kortet kollar något slags serienummer i boxen/CAM-modulen, och vägrar lämna ut några nycklar om det inte får rätt sådant. Det finns många andra mer kryptografiskt sofistikerade sätt att ordna det på, men man brukar göra så lite som möjligt i TV-kryptosystem (av någon anledning).

Jag har sökt runt lite för att se om det går att hitta någon riktigt teknisk information om systemet, men det verkar tunt så jag har svårt att uttala mig om hur lätt/svårt det skulle vara att ta sig runt själva pairingen (utan att för den sakens skull titta på kanaler man inte betalat för), så om någon har någon *riktig* information så får ni gärna dela med er. Men om det är så att man bara kollar efter ett serienummer/delad hemlighet, så borde det inte vara omöjligt eller ens svårt att emulera detta bara man har möjligheten att läsa ut det från CAM-modulen/boxen, alt. låta paira om sitt kort med en emulerad box. Man har historiskt lyckats med andra liknande system t ex VideoGuard. (Tills dess att någon gör det så finns alltid The Piratebay. ;))

Jag gissar att systemet än så länge bygger på security by obscurity, de som ligger bakom det verkar vara sådär lagom hemliga. "Vi ligger steget före piraterna."

Men poängen är ju, som många säger, att de antagligen kommer att tappa kunder. Titta på hur det går för de skivbolag som kör med DRM på sina CD-skivor.

Mig veterligen finns det ingen branch som har tjänat på att försvåra för sina betalande kunder för att minska problemen med icke betalande kunder. Tvärtom. Underlättar man för de betalande kunderna blir de fler och man tjänar mer pengar. De icke betalande kunderna kommer ju aldrig att betala ändå.

Lite svårt att förstå hur dom skall kunna överleva när Netflix kostar 79 kr i månaden och man kan ansluta sex IP-adresser för den summan.

Här hemma kör jag på min dotters abonnemang som är registrerat i Kalifornien. Utbudet är visserligen regionanpassat beroende på var man är, men i övrigt fungerar det utmärkt.

Jo, Netflix och även HBO är väl exempel på några som börjat fatta det där med att det är lättare att tjäna pengar på stor volym än höga priser.

Det är ju bara att titta på app-marknaden:)

mycke_nu skrev:
Lite svårt att förstå hur dom skall kunna överleva när Netflix kostar 79 kr i månaden och man kan ansluta sex IP-adresser för den summan.

Här hemma kör jag på min dotters abonnemang som är registrerat i Kalifornien. Utbudet är visserligen regionanpassat beroende på var man är, men i övrigt fungerar det utmärkt.
Japp, Netflix är bra. De tar ingen hänsyn till var abonnemanget är registrerat, bara var du är. Mitt Svenska Netflix har Bamerikanskt utbud när jag är i USA. (Hulu är betydligt krångligare, där måste man tom ha ett "Amerikanskt" kreditkort för att kunna teckna ett amerikanskt konto).

Och sättar man bara upp en tunnel så får man det amerikanska Netflix här i Sverige. Men jag har inte hittat en tunneltjänst som ger mig tillräcklig bandbredd för HD-netflix. Har ändå prövat en del, men får bara några megabit per sekund (har 100/100 Mbps fiber, med hyfsad peering så problemet ligger inte i min ända). Om någon har några tips så tas de tacksamt emot.

(P.S. "Dotter i Kalifornien." Stanford? Berkeley? ;))

Nerre skrev:
Jo, Netflix och även HBO är väl exempel på några som börjat fatta det där med att det är lättare att tjäna pengar på stor volym än höga priser.

Det är ju bara att titta på app-marknaden:)
Vad jag inte gillar är tecknen på fragmentering. Om de tänkt att jag skall ha fem olika abonnemang a 79:- i månaden så kan de glömma det. Sedan har vi hela copyright dumheterna som gör att det inte går att förhandla för en större marknad (typ hela världen) utan det fortfarande och för all framtid är baserat per land för redan existerande material. Det är bara att jämföra utbudet på de större marknaderna (exv. USA och Storbritannien med Sveriges). Vi får hoppas att Netflix och andra kommer att producera fler och bättre egna serier och gör sig av med de dumheterna.

lars_stefan_axelsson skrev:
P.S. "Dotter i Kalifornien." Stanford? Berkeley? ;))
Det är inte riktigt så långt gånget, men blir nog UC i någon form om halvannat år eller så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.