Hej!
Jag har en industrilokal där taket består av högprofilerad plåt, totalt cirka 260 m². Jag vill isolera det på insidan av flera skäl – främst för att minska värmeförluster, förbättra akustiken och samtidigt få ett ljusare innertak.

Jag vill helst undvika att borra eller täcka över botten av profilerna. Min tanke är att isolera mellan profilerna, och jag tittar framför allt på mineralull eftersom jag vill undvika brandrisken som kan finnas med cellplast.

Har någon här erfarenhet av liknande projekt eller förslag på lösningar som fungerar bra? Alla tips och idéer uppskattas!

Tack på förhand!
Diagram över isoleringslösning för högprofilerat plåttak med mineralull mellan profilerna, stöd av gipsskiva och alternativ ytbehandling för ljusare innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över högprofilerad plåt med dimensioner: 66 cm bredd, 21 cm höjd, 53 cm övre del, relevant för isolering av industrilokal.

Industrilokal med högprofilerad plåt i taket, synlig underifrån. Planeras att isoleras för att minska värmeförluster och förbättra akustiken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takhöjden/bygghöjden oviktig?
köldbryggorna som blir oviktiga eller hanterade ovan bjälklaget?
Hur är tanken att hantera fuktspärr/ångbroms?
Dina plåtvinklar antar jag innebär att dess infästning är acceptabel, blir svårt annars

Skulle annars säga att pendla ner, eller montera ett, stålregelinnertak som du sedan blåser upp lösull över troligtvis är snabbast än att fack för fack ordna isolering och ljusare innertak.

Det går aldrig att få till riktigt bra underifrån som föregående skriver mht placering av ångspärr etc.
Men ett alternativ kan vara polyuretanskum som läggs på underifrån. Typ detta: https://www.foamking.se/
Ingen aning om företaget är bra eller inte, mest gör att visa metoden.

Hej!
Taket är isolerat på ovansidan med papp som ytskikt så jag ser detta ingrepp som en komplettering bara. Byggnaden är från slutet av 70 talet.
Jag är inte så orolig vad gäller köldbryggor eller diffusionsspärrar, det är inte alls samma klimat som i ett bostadshus. 5m i takhöjd och ibland står det ouppvärmt, ibland uppvärmt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.