8 601 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Bästa sätt att värma pool med solfångare
Hej
Har en rund 3,6 m pool 90 cm djup som är nedsänkt i trädäck.
Har precis köpt solfångare (billigare El Nino) och lagt upp på garagetaket.
Vilket är bästa sättet att värma med dessa?
Med intervaller eller ska pumpen gå hela tiden?
Micke
Har en rund 3,6 m pool 90 cm djup som är nedsänkt i trädäck.
Har precis köpt solfångare (billigare El Nino) och lagt upp på garagetaket.
Vilket är bästa sättet att värma med dessa?
Med intervaller eller ska pumpen gå hela tiden?
Micke
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Pumpen ska gå hela tiden med fullt flöde när solen skinen.
Vattnet från den känns kallare men den jobbar bäst om den får jobba med så kallt vatten som möjligt för stryper man den så måste sol fångaren kanske värma vattnet från tex 40 grader vilket är svårare än från 25 grader.
Vattnet från den känns kallare men den jobbar bäst om den får jobba med så kallt vatten som möjligt för stryper man den så måste sol fångaren kanske värma vattnet från tex 40 grader vilket är svårare än från 25 grader.
Eller så sätter du styrning på pumpen. Tex 6 graders skillnad.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Solceller till en liten vattenpump?
Dimensionering?
Fördelar?
nackdelar?
Dimensionering?
Fördelar?
nackdelar?
Klicka här för att svara