Hej, vi har en liten toalett som vi skall rusta. Bara handfat och toalett så ingen våtrumszon om jag förstått det rätt.

Denna våtrumsmatta på vägg sitter nog sedan huset byggdes -72. Den känns väldigt mjuk när man trycker på den, typ skumgummi. Frågan är hur man enklast får bort denna för att få så lite efterjobb som möjligt.

Någon som sitter på bra tips?

T
Brukar vara väldigt lätt att ta bort plastmattor från vägg. Skär ett snitt från golv till tak med typ 50-60 cm mellanrum och ta sedan tag i en flik och dra väck mattan.

Golvet är faktiskt en våtrumszon och ska tätskiktas med ett 5 cm uppvik på¨vägg.

T tank77 skrev:
Brukar vara väldigt lätt att ta bort plastmattor från vägg. Skär ett snitt från golv till tak med typ 50-60 cm mellanrum och ta sedan tag i en flik och dra väck mattan.

Golvet är faktiskt en våtrumszon och ska tätskiktas med ett 5 cm uppvik på¨vägg.
Perfekt, då skall jag prova. Ja golvet vet jag att det måste ligga matta på så det får vi se till.

B
Bryt upp mattan med en kofot så du skonar ryggen.

B Bongtor skrev:
Bryt upp mattan med en kofot så du skonar ryggen.
Mattan är borta. Detta gäller väggarna

B
Samma där. Skär ett snitt i mattan och styr in kofoten där och bryt lite så släpper det allt eftersom.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Tyvärr tror jag den är väldigt svår att få bort särskilt om den sitter på spånskiva rekommenderar renoveringsgips. Det är nog Somvyl en mjuk tjock våtrumstapet.

B Bongtor skrev:
Samma där. Skär ett snitt i mattan och styr in kofoten där och bryt lite så släpper det allt eftersom.
Tack

Bo arnold Bo arnold skrev:
Tyvärr tror jag den är väldigt svår att få bort särskilt om den sitter på spånskiva rekommenderar renoveringsgips. Det är nog Somvyl en mjuk tjock våtrumstapet.
Möjligt men bör ju gå och skära/snitta i bakkant eller?

Väldigt svårt den håller inte att dra i jag vet.Enda möjligheten att skyffla med en spackelspade.Sitter den på gips går det lättare för då klyver sig ytskiktet på papperet allt går men ett hemskt jobb jag vet.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Ta bort lister och dörrfoder. Tryck in en kofot och börja bända loss.
Kanske kan du få nytta av mitt inlägg:
[länk]
När gjorde du detta, och vad fick du då ge för att sätta matta igen? Vinstår mellan fibo våtrumsskivor eller sätta våtrumsmatta.

Känns som vi kan komma undan med en del jobb om man tar fibo skivor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.