9 086 läst ·
69 svar
9k läst
69 svar
Bästa lösning för att styra belysning?
Be elektrikern att koppla bort styrenheten och tråda så det är vanligt med strömbrytare. Borde inte vara mer än någon tusenlapp. Jag betalade nyligen 24.000 för elen till mitt nya garage. Då är det elcentral, armaturer, brytare, uttag osv. Så dina 15.000 är minst tre gånger för mycket.
Sen om du vill styra med mobilen får du kolla vad du tycker känns bäst. Jag kör Philips Hue och för mig funkar det hur bra som helst. Finns modul till dosan så att du också kan använda brytaren. Elektrikern ville installera plejd i huset och det är mycket begränsad. För mig helt ointressant. Men det beror på vad man önskar göra.
Finns flera med Zigbee standard. IKEA kör dock inte samma längre så dessa är inte kompatibla längre (har varit förr).
Sen om du vill styra med mobilen får du kolla vad du tycker känns bäst. Jag kör Philips Hue och för mig funkar det hur bra som helst. Finns modul till dosan så att du också kan använda brytaren. Elektrikern ville installera plejd i huset och det är mycket begränsad. För mig helt ointressant. Men det beror på vad man önskar göra.
Finns flera med Zigbee standard. IKEA kör dock inte samma längre så dessa är inte kompatibla längre (har varit förr).
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 141 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 141 inlägg
Låter som dålig kontakt, kan vara utslitet relä eller någon lödning på kortet så om det finns någon med lite mer vana än en vanlig elektriker så går det förmodligen att fixa enheten för en bråkdel av slanten som elektrikern ville haS Seb_astian skrev:
Det är snarare så att elektrikerns och kundens intresse är detsamma i detta fallet. Plejd underlättar jobbet för elektrikern(går åt mindre tid för installation), men sedan fungerar det utan just det ”pillet” du haft med Shelly.Farstatjej90 skrev:
Både elektrikern och kunden vill ha ett lättanvänt system som fungerar utan tidskrävande ”pill”, och supportsamtal i efterhand.
Kunden märker inte ens att plejd är installerat i många fall. När det är installerat fungerar det oberoende av andra system, speciellt när det gäller de vanligaste installationerna med brytare och dimrar. Då är appen en bonus som man använder om man vill.
Det ser ut att vara ett (seriöst) hemmabygge för att styra lamporna. Förmodligen ett kit som byggts ihop. Ser ut att använda TP-kabel (nätverkskabel) uppe till höger, iaf baserat på färgerna (orange och grön).S Seb_astian skrev:Förra ägaren av lägenheten har satt in styrning av belysning på ovanvåning enligt bild. På flera platser sitter strömbrytare/dimrar där alla belysning kan styras från alla platser (säkert super hitech när det installerades). Nu börjar systemet strula så belysningen inte fungerar, och enligt elektrikern som var här är det styrenheten på bilden som spökar. De hade aldrig sett något liknande, och föreslog att de skulle byta ut mot Plejd. Fick offert på ca 15000 för detta.
Är det ett rimligt pris för utbyte av styrenhet samt tre ”brytare”?
Andra förslag på lösning? Vi funderar på om det går att bara ta bort styrenheten och ersätta med en enklare brytare/dimmer, men antar att det beror mycket på hur kabeldragningen är gjord (och det vet vi inte riktigt). Tips?
Jag gissar att det sitter någon form av relä bakom varje lamputtag för att bryta strömmen till lamporna. Det vi ser på bilden är det som styr reläna.
Jag kan förstå elektrikern som inte vill peta på det där för då faller ansvaret på honom utifall det blir framtida problem.
Sen vet vi inte om det är så att styrsignalskablarna ligger i samma rör som 230v kablarna vilket gör att dessa måste tas bort ur rören för att vara godkänt.
Som någon skrev så är det troligen bara en lågspänningstråd till lampknapparna så om dessa ska fungera behöver det dras 230v dit.
Jag är inte förvånad över priset på 15 men sen om det borde vara så högt är svårt att säga.
IKEA lampor och icke fungerande lampknappar är troligtvis en tredjedel av priset (behöver fortfarande elektriker för ström till lamporna). Då får ni sätta ikea knappar bredvid bredvid eller använda appen.
Det är dock bara min gissning och kan vara helt uppåt väggarna 😎
Ser ut att vara en Siemens dimmer-ic som används på de sju dimmer-modulerna. Inga reläer i kopplingarna.
Fasspänning går via en extern brytare till en styringång på ic:n (extension)
Byggde något liknade från Josty Kit (AT 357) som fungerade under många år till min sänglampa.
Fasspänning går via en extern brytare till en styringång på ic:n (extension)
Byggde något liknade från Josty Kit (AT 357) som fungerade under många år till min sänglampa.
Kostnaden för byte är på tok för högt.S Seb_astian skrev:Förra ägaren av lägenheten har satt in styrning av belysning på ovanvåning enligt bild. På flera platser sitter strömbrytare/dimrar där alla belysning kan styras från alla platser (säkert super hitech när det installerades). Nu börjar systemet strula så belysningen inte fungerar, och enligt elektrikern som var här är det styrenheten på bilden som spökar. De hade aldrig sett något liknande, och föreslog att de skulle byta ut mot Plejd. Fick offert på ca 15000 för detta.
Är det ett rimligt pris för utbyte av styrenhet samt tre ”brytare”?
Andra förslag på lösning? Vi funderar på om det går att bara ta bort styrenheten och ersätta med en enklare brytare/dimmer, men antar att det beror mycket på hur kabeldragningen är gjord (och det vet vi inte riktigt). Tips?
En möjlighet om ni har någon elektronikkunnig bekant är att reparera den befintliga styrningen. Det ser ut att vara enkla komponenter att felsöka på så för den som har hyfsade kunskaper bör det smidigt.
Menar du att det finns 7 armaturer som styrs med 3 olika strömbrytare? Eller menar du att kontrolldon samma som det du har i bilden? Det är viktigt att termerna blir rätt om man ska kunna få en rättvis uppfattning om priset.S Seb_astian skrev:
Om du har fler än ett kontrolldon (som den på bilden) som tillsammans styr 7 olika armaturer (som taklampor eller spotlightsgrupper) och då alltså behöver 7 plejds samt eventuell omtrådning här och var så är priset inte fel.
Om du inte bryr dig särskilt mycket om att behöva dimra så lär man kunna sätta vanliga strömbrytare och få ner priset avsevärt.
Priset är säkert satt för att klara av eventuella hinder man kan tänkas stöta på. Ta in fler offerter.
Jag hatar att göra reklam men jag är anställd på en elfirma som ligger nära Lund, du kan alltid dra iväg ett pm till mig.
Hm, ja inser att det kanske blev oklart - det är sju armaturer som styrs av tre ”brytare” (alla armaturer kan styras individuellt från alla brytarna). Bara en grunka (kontrolldon?) som på bilden.Padde Kvist skrev:
Menar du att det finns 7 armaturer som styrs med 3 olika strömbrytare? Eller menar du att kontrolldon samma som det du har i bilden? Det är viktigt att termerna blir rätt om man ska kunna få en rättvis uppfattning om priset.
Om du har fler än ett kontrolldon (som den på bilden) som tillsammans styr 7 olika armaturer (som taklampor eller spotlightsgrupper) och då alltså behöver 7 plejds samt eventuell omtrådning här och var så är priset inte fel.
Om du inte bryr dig särskilt mycket om att behöva dimra så lär man kunna sätta vanliga strömbrytare och få ner priset avsevärt.
Priset är säkert satt för att klara av eventuella hinder man kan tänkas stöta på. Ta in fler offerter.
Jag hatar att göra reklam men jag är anställd på en elfirma som ligger nära Lund, du kan alltid dra iväg ett pm till mig.
Är det tre brytare till sju armaturer och alla sju armaturerna slår av och på tillsammans? Så en trappkoppling? Eller kan varje enskild armatur styras individuellt från varje brytare (hur?)?S Seb_astian skrev:
Det är sju armaturer som styrs individuellt via kontrollpanel/brytare (se bild). varje armatur motsvaras av en ”knapp” (se bilden) som är tryckkänslig och dimrar respektive armatur. Det finns alltså tre likadana kontrollpaneler, alla kan styra alla armaturer. Ett amitiöst hemmabygge, notera att hela ovanvåningen är uppritad på kontrollpanelen för att kunna visa vilken armatur som styrs av respektive ”knapp” . (Den ”vanliga” brytarens som delvis syns styr en helt annan armatur i trappan)A adron skrev:


