Be elektrikern att koppla bort styrenheten och tråda så det är vanligt med strömbrytare. Borde inte vara mer än någon tusenlapp. Jag betalade nyligen 24.000 för elen till mitt nya garage. Då är det elcentral, armaturer, brytare, uttag osv. Så dina 15.000 är minst tre gånger för mycket.
Sen om du vill styra med mobilen får du kolla vad du tycker känns bäst. Jag kör Philips Hue och för mig funkar det hur bra som helst. Finns modul till dosan så att du också kan använda brytaren. Elektrikern ville installera plejd i huset och det är mycket begränsad. För mig helt ointressant. Men det beror på vad man önskar göra.
Finns flera med Zigbee standard. IKEA kör dock inte samma längre så dessa är inte kompatibla längre (har varit förr).
 
  • Gilla
Seb_astian
  • Laddar…
hsd
S Seb_astian skrev:
Det är två belysningspunkter som inte fungerar - men enligt elektrikerna så är det styrsystemet som inte matar ”tillräckligt” med ström till dessa.
Låter som dålig kontakt, kan vara utslitet relä eller någon lödning på kortet så om det finns någon med lite mer vana än en vanlig elektriker så går det förmodligen att fixa enheten för en bråkdel av slanten som elektrikern ville ha
 
  • Gilla
sk0nk och 1 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Det går inte att avgöra om priset är rimligt. Det är för lite information.

Om elektrikern har flera mils resväg t.ex så kan det vara rimligt.
Det måste vara många mil i så fall om det skall vara rimligt.
 
P pederlarsson skrev:
Det måste vara många mil i så fall om det skall vara rimligt.
Ja det har du rätt i!

Men, eftersom vi inte vet så går det inte att säga. Men vi kan ju gissa, som många gör här. Då gissar jag att 7 411 kr är rimligt.
 
S slugger75 skrev:
Ja det har du rätt i!

Men, eftersom vi inte vet så går det inte att säga. Men vi kan ju gissa, som många gör här. Då gissar jag att 7 411 kr är rimligt.
TS har besvarat avståndet.
 
P Pin skrev:
TS har besvarat avståndet.
Avståndet var bara ett exempel på mer information som behövdes.
 
Nissens
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju bra att tänka på men det kräver nog rätt mycket för att helt undvika för allt är ju tillverkat i Kina ....
Det är stor skillnad på tillverkat i Kina och utvecklat i Kina…
 
Nissens
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Eftersom alla elektriker vill sälja Plejd och jag utgår ifrån att dom agerar i eget och inte kundens intresse så var det inte ett alternativ för mig...🤔
Det är snarare så att elektrikerns och kundens intresse är detsamma i detta fallet. Plejd underlättar jobbet för elektrikern(går åt mindre tid för installation), men sedan fungerar det utan just det ”pillet” du haft med Shelly.

Både elektrikern och kunden vill ha ett lättanvänt system som fungerar utan tidskrävande ”pill”, och supportsamtal i efterhand.

Kunden märker inte ens att plejd är installerat i många fall. När det är installerat fungerar det oberoende av andra system, speciellt när det gäller de vanligaste installationerna med brytare och dimrar. Då är appen en bonus som man använder om man vill.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Seb_astian skrev:
Förra ägaren av lägenheten har satt in styrning av belysning på ovanvåning enligt bild. På flera platser sitter strömbrytare/dimrar där alla belysning kan styras från alla platser (säkert super hitech när det installerades). Nu börjar systemet strula så belysningen inte fungerar, och enligt elektrikern som var här är det styrenheten på bilden som spökar. De hade aldrig sett något liknande, och föreslog att de skulle byta ut mot Plejd. Fick offert på ca 15000 för detta.
Är det ett rimligt pris för utbyte av styrenhet samt tre ”brytare”?
Andra förslag på lösning? Vi funderar på om det går att bara ta bort styrenheten och ersätta med en enklare brytare/dimmer, men antar att det beror mycket på hur kabeldragningen är gjord (och det vet vi inte riktigt). Tips?
Det ser ut att vara ett (seriöst) hemmabygge för att styra lamporna. Förmodligen ett kit som byggts ihop. Ser ut att använda TP-kabel (nätverkskabel) uppe till höger, iaf baserat på färgerna (orange och grön).
Jag gissar att det sitter någon form av relä bakom varje lamputtag för att bryta strömmen till lamporna. Det vi ser på bilden är det som styr reläna.
Jag kan förstå elektrikern som inte vill peta på det där för då faller ansvaret på honom utifall det blir framtida problem.
Sen vet vi inte om det är så att styrsignalskablarna ligger i samma rör som 230v kablarna vilket gör att dessa måste tas bort ur rören för att vara godkänt.
Som någon skrev så är det troligen bara en lågspänningstråd till lampknapparna så om dessa ska fungera behöver det dras 230v dit.
Jag är inte förvånad över priset på 15 men sen om det borde vara så högt är svårt att säga.
IKEA lampor och icke fungerande lampknappar är troligtvis en tredjedel av priset (behöver fortfarande elektriker för ström till lamporna). Då får ni sätta ikea knappar bredvid bredvid eller använda appen.

Det är dock bara min gissning och kan vara helt uppåt väggarna 😎
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ser ut att vara en Siemens dimmer-ic som används på de sju dimmer-modulerna. Inga reläer i kopplingarna.

Fasspänning går via en extern brytare till en styringång på ic:n (extension)

Byggde något liknade från Josty Kit (AT 357) som fungerade under många år till min sänglampa.
 
  • Kopplingsschema för en Siemens dimmer-IC med detaljerade komponenter och anslutningar samt styringång via extern brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Seb_astian
  • Laddar…
S Seb_astian skrev:
Förra ägaren av lägenheten har satt in styrning av belysning på ovanvåning enligt bild. På flera platser sitter strömbrytare/dimrar där alla belysning kan styras från alla platser (säkert super hitech när det installerades). Nu börjar systemet strula så belysningen inte fungerar, och enligt elektrikern som var här är det styrenheten på bilden som spökar. De hade aldrig sett något liknande, och föreslog att de skulle byta ut mot Plejd. Fick offert på ca 15000 för detta.
Är det ett rimligt pris för utbyte av styrenhet samt tre ”brytare”?
Andra förslag på lösning? Vi funderar på om det går att bara ta bort styrenheten och ersätta med en enklare brytare/dimmer, men antar att det beror mycket på hur kabeldragningen är gjord (och det vet vi inte riktigt). Tips?
Kostnaden för byte är på tok för högt.
En möjlighet om ni har någon elektronikkunnig bekant är att reparera den befintliga styrningen. Det ser ut att vara enkla komponenter att felsöka på så för den som har hyfsade kunskaper bör det smidigt.
 
  • Gilla
Seb_astian
  • Laddar…
S Seb_astian skrev:
Det finns 7 olika belysningspunkter, som styrs via tre kontrolldon - om det är så du menar?
Menar du att det finns 7 armaturer som styrs med 3 olika strömbrytare? Eller menar du att kontrolldon samma som det du har i bilden? Det är viktigt att termerna blir rätt om man ska kunna få en rättvis uppfattning om priset.
Om du har fler än ett kontrolldon (som den på bilden) som tillsammans styr 7 olika armaturer (som taklampor eller spotlightsgrupper) och då alltså behöver 7 plejds samt eventuell omtrådning här och var så är priset inte fel.
Om du inte bryr dig särskilt mycket om att behöva dimra så lär man kunna sätta vanliga strömbrytare och få ner priset avsevärt.

Priset är säkert satt för att klara av eventuella hinder man kan tänkas stöta på. Ta in fler offerter.
Jag hatar att göra reklam men jag är anställd på en elfirma som ligger nära Lund, du kan alltid dra iväg ett pm till mig.
 
  • Gilla
Seb_astian
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Menar du att det finns 7 armaturer som styrs med 3 olika strömbrytare? Eller menar du att kontrolldon samma som det du har i bilden? Det är viktigt att termerna blir rätt om man ska kunna få en rättvis uppfattning om priset.
Om du har fler än ett kontrolldon (som den på bilden) som tillsammans styr 7 olika armaturer (som taklampor eller spotlightsgrupper) och då alltså behöver 7 plejds samt eventuell omtrådning här och var så är priset inte fel.
Om du inte bryr dig särskilt mycket om att behöva dimra så lär man kunna sätta vanliga strömbrytare och få ner priset avsevärt.

Priset är säkert satt för att klara av eventuella hinder man kan tänkas stöta på. Ta in fler offerter.
Jag hatar att göra reklam men jag är anställd på en elfirma som ligger nära Lund, du kan alltid dra iväg ett pm till mig.
Hm, ja inser att det kanske blev oklart - det är sju armaturer som styrs av tre ”brytare” (alla armaturer kan styras individuellt från alla brytarna). Bara en grunka (kontrolldon?) som på bilden.
 
S Seb_astian skrev:
Hm, ja inser att det kanske blev oklart - det är sju armaturer som styrs av tre ”brytare” (alla armaturer kan styras individuellt från alla brytarna). Bara en grunka (kontrolldon?) som på bilden.
Är det tre brytare till sju armaturer och alla sju armaturerna slår av och på tillsammans? Så en trappkoppling? Eller kan varje enskild armatur styras individuellt från varje brytare (hur?)?
 
A adron skrev:
Är det tre brytare till sju armaturer och alla sju armaturerna slår av och på tillsammans? Så en trappkoppling? Eller kan varje enskild armatur styras individuellt från varje brytare (hur?)?
Det är sju armaturer som styrs individuellt via kontrollpanel/brytare (se bild). varje armatur motsvaras av en ”knapp” (se bilden) som är tryckkänslig och dimrar respektive armatur. Det finns alltså tre likadana kontrollpaneler, alla kan styra alla armaturer. Ett amitiöst hemmabygge, notera att hela ovanvåningen är uppritad på kontrollpanelen för att kunna visa vilken armatur som styrs av respektive ”knapp” . (Den ”vanliga” brytarens som delvis syns styr en helt annan armatur i trappan)
 
  • Väggmonterad kontrollpanel med en planritning och en röd lysdiod som visar aktiv position, ovanför en ljusströmbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.