9 090 läst ·
69 svar
9k läst
69 svar
Bästa lösning för att styra belysning?
Där sitter tre brytare/kontrolldon som styr sammanlagt 7 st ljuskällor - så då är priset kanske mer motiverat?M mojjen skrev:Ser ut stt var 6 kanaler ut inte 3. Så om jag flrstår det så har ts 3 strömbrytare men fler ljuskällor, troligen 6st. Nuvarande styrs med klenspänning /slutande kontakt etc. Om jag fattat oleyd, sp styr dom med slutbibgar via 230v. Mao inte bara att byta. Utsan kan innebära omfattande ominstallation. Så om det är dyrt eller billigt är svårt att avgöra utan mer info. Men om det stämmer med 6 kanaler sp är det kanske 3000:- för dimmrar (från elektrikern) plus nya fjädrande strömbrytare. Nya kablar mm. Mer troligt 5000:- för material. Hade
jag varit elektriker hade jag aldrig chansat på att detta går på en dag. 2 med driftning är rimligt om man skall byta systemkösning. Så jag rycker det ör mycket pengar men rimligt. Bortsett från kostnad hade nog ett proffesionellt och centralt systrm som knx eller liknande mer rätt rent systemtekniskt jämfört mot vad han har idag. Men då kommer det nog bli ännu dyrare
Ok, låter intressant. Men hur gör man med styrenheten då, bara kopplar förbi det?O skrev:
Kolla på IKEAs smarta hem lösningar.
Deras fungerar som så att dimmerfunktionen är inbyggd i "glödlampan", (LED såklart). Någon styrenhet behövs inte. Men om man vill finns en styrenhet DIRIGERA med vars hjälp man kan fjärrstyra alla lampor med en app.
För en 1/10-del av 15000 kommer man väldigt, väldigt långt. Dessutom kan man göra hela installationen själv eftersom man bara byter "glödlampor".
Ja. Dessutom får du fundera på att koppla förbi alla strömbrytare. Om någon släcker ikeas smarta glödlampa med strömbrytaren blir den utan spänning och kan inte tändas med automationer eller via appen förrän du slår på strömbrytaren igen. Blir förvirrande för gäster i bostaden. Du kan säkert själv lära dig att låta bli att trycka på strömbrytarna.S Seb_astian skrev:
Kopplar man bara in det enklast möjligt först kan man komplettera med IKEAS strömbrytare efteråt. Man minimerar elektrikerns arbete.
Det blir lite annorlunda, men man lär sig hantera det efterhand. IKEAs grejor är för vanligt folk, inte endast tekniknördar. Men det kan byggas på med eller integreras med avancerade system om man så vill. Finessen är att det är enkelt att starta med.
Det blir lite annorlunda, men man lär sig hantera det efterhand. IKEAs grejor är för vanligt folk, inte endast tekniknördar. Men det kan byggas på med eller integreras med avancerade system om man så vill. Finessen är att det är enkelt att starta med.
Nej jag tyckte det var en dålig invändning. Även om elektrikern åker ett par mil kostar det inte så mycket i relation till 15000. Och varför skulle någon ta in en elektriker från helt annan ort. Även någon hundring för parkering centralt drunknar ju i det priset.S Seb_astian skrev:
Tack! Det är sju belysningspunkter som styrs via tre kontrolldon, så kanske en del kabel som behöver dras ändå? Annars hade jag gärna gjort det, men ska förstås kolla vad det skulle innebära i arbetstid.GoForIt skrev:
Dvs du behöver (max) köpa 7st ljuskällor typ KAJPLATS eller så och 3st fjärrkontroller/dimmrar med väggfäste. 10 produkter snittpris säg 100kr. Summa 1000kr.S Seb_astian skrev:
Naturligtvis vinns det ett antal alternativ så det kan bli billigare eller dyrare. Enklast är att åka till IKEA och prata med personalen. (Nej jag jobbar inte på IKEA, men använder deras deras smartahemgrejer sedan dagen de släpptes i butik. Och är fortfarande nöjd)
Har ingen erfarenhet av plejd, men är nöjd med min zigbee setup (protokollet som också ikea kör) och tycker priset står sig bra. Stort utbud. Blandning av relän och Philips Hue lampor (dom är relativt dyra).
Hoppas du hittar en bra setup till en vettig peng!
Hoppas du hittar en bra setup till en vettig peng!