9 086 läst ·
69 svar
9k läst
69 svar
Bästa lösning för att styra belysning?
Ser ut stt var 6 kanaler ut inte 3. Så om jag flrstår det så har ts 3 strömbrytare men fler ljuskällor, troligen 6st. Nuvarande styrs med klenspänning /slutande kontakt etc. Om jag fattat oleyd, sp styr dom med slutbibgar via 230v. Mao inte bara att byta. Utsan kan innebära omfattande ominstallation. Så om det är dyrt eller billigt är svårt att avgöra utan mer info. Men om det stämmer med 6 kanaler sp är det kanske 3000:- för dimmrar (från elektrikern) plus nya fjädrande strömbrytare. Nya kablar mm. Mer troligt 5000:- för material. Hade
jag varit elektriker hade jag aldrig chansat på att detta går på en dag. 2 med driftning är rimligt om man skall byta systemkösning. Så jag rycker det ör mycket pengar men rimligt. Bortsett från kostnad hade nog ett proffesionellt och centralt systrm som knx eller liknande mer rätt rent systemtekniskt jämfört mot vad han har idag. Men då kommer det nog bli ännu dyrare
jag varit elektriker hade jag aldrig chansat på att detta går på en dag. 2 med driftning är rimligt om man skall byta systemkösning. Så jag rycker det ör mycket pengar men rimligt. Bortsett från kostnad hade nog ett proffesionellt och centralt systrm som knx eller liknande mer rätt rent systemtekniskt jämfört mot vad han har idag. Men då kommer det nog bli ännu dyrare
Det vet vi inget om, för TS har inte presenterat innehållet i offerten. Det behövs mer information för att avgöra om priset är rimligt.P Pin skrev:
Parallell:
En person köper en bil. Den kostar 300.000 kr.
Svara nu om det var ett rimligt pris.
”de skulle byta ut mot Plejd. Fick offert på ca 15000 för detta” skriver TS. Om sedan offerten innehåller 15 timmar a 1000 kr eller en timme a 15000 eller plejdpuck för 15000 gör det inte mer eller mindre prisvärt, men visst underlättar det att kommentera. Se mina antaganden i mitt första svar.S slugger75 skrev:
Nu vet vi ju vad det är för ”bil”, det är några plejdpuckar.
Varför inte vanliga hederliga strömbrytare eller dimmers?S Seb_astian skrev:Förra ägaren av lägenheten har satt in styrning av belysning på ovanvåning enligt bild. På flera platser sitter strömbrytare/dimrar där alla belysning kan styras från alla platser (säkert super hitech när det installerades). Nu börjar systemet strula så belysningen inte fungerar, och enligt elektrikern som var här är det styrenheten på bilden som spökar. De hade aldrig sett något liknande, och föreslog att de skulle byta ut mot Plejd. Fick offert på ca 15000 för detta.
Är det ett rimligt pris för utbyte av styrenhet samt tre ”brytare”?
Andra förslag på lösning? Vi funderar på om det går att bara ta bort styrenheten och ersätta med en enklare brytare/dimmer, men antar att det beror mycket på hur kabeldragningen är gjord (och det vet vi inte riktigt). Tips?
Åkte på något liknande hos en bekant som ville ha hjälp. Dock var det inte så här avancerat utan använde bara bistabila reläer, som nu hade börjat spricka i plasten (inst. på 70-talet.)
15 000 kr för att reda upp detta och ersätta med ex. Plejd tycker jag är någorlunda "anständigt" då där kan finnas en drös med fallgropar och okända problem med en sådan här oppfinnar jocke-lösning.
15 000 kr för att reda upp detta och ersätta med ex. Plejd tycker jag är någorlunda "anständigt" då där kan finnas en drös med fallgropar och okända problem med en sådan här oppfinnar jocke-lösning.
Jag har kört med med Tuya i 3-4 år, märkena Deltaco och Nedis. Nästintill aldrig några problem. Har det även utomhus. Har ju dock enbart lampor och uttag, inget som sitter dolt, men mig stör det inte. Billig lösning iaf.
Ja, tycker man det är ok att dela med sig av sina levnadsvanor till kinesiska myndigheter så är Tuya ett prisvärt alternativ.J JohnnyEkan skrev:
Rimligt att ta i beaktning. Jag har släppt lite på det där efter att ha börjat använda Roborock och Mammotion. Jag tar den risken med glädje!useless skrev:
Vilka levnadsvanor är du orolig för att de kartlägger?
Redigerat:
Jag är väl inte direkt orolig själv för att mina levnadsvanor ska hamna i fel händer.J JohnnyEkan skrev:
Men man bör vara medveten om riskerna så man kan fatta ett eget beslut. Särskilt om man skaffar prylar som gör lite mer avancerade saker än bara tänder lampan eller mäter temperaturen. Skulle aldrig få för mig att skaffa en kamera kopplad till någon kinesisk molntjänst tex.
Var väl belysning TS ville ha förslag på. Har jag missat något?useless skrev:
Jag är väl inte direkt orolig själv för att mina levnadsvanor ska hamna i fel händer.
Men man bör vara medveten om riskerna så man kan fatta ett eget beslut. Särskilt om man skaffar prylar som gör lite mer avancerade saker än bara tänder lampan eller mäter temperaturen. Skulle aldrig få för mig att skaffa en kamera kopplad till någon kinesisk molntjänst tex.
Det är ju bra att tänka på men det kräver nog rätt mycket för att helt undvika för allt är ju tillverkat i Kina ....useless skrev:
Jag är väl inte direkt orolig själv för att mina levnadsvanor ska hamna i fel händer.