Rkarlsson skrev:
Det har jag aldrig hört. Malmöbor?
Ja Malmöbor. Det är den med tuppen som varumärke och inte den med gåsen. Vet inte om det är någon större skillnad på dem.

Redigerat:
Annars tycker jag att ibland att curryketchup är god på korv. Och lite på pommes. Men den är så svår att hitta. Så det blir att använda currykrydda. Jag är egentligen inte så förtjust i curry. Men med korv blir det gott.

Normalt så blir det mest Heinz ketchup och Johnnys sötstarka senap. Johnnys har också ketchup. Men den tycker jag inte är så speciell.

MultiMan
MultiMan MultiMan skrev:
@slurppe99 Delitea har curryketchup och en hel del andra sorter [länk]
Beställt därifrån många gånger utan problem.
Tack för tipset.

optimum
Jag valde för några år sedan bort Felix ketchup då jag upptäckte att den innehöll syntetisk citronsyra E330.
Valde då Heinz som inte har det i sin ketchup.

Vad jag kan se nu så verkar Felix tagit bort E330, tack.

Syntetisk citronsyra tillverkas av svartmögel i Kina och från svartmöglet utvinns citronsyra men kan även innehålla rester av svartmögel.
Nej inte fanatiker men går det välja så väljer jag bort E330 i maten.

Svartmögel med Asperger. Låter livsfarligt.

• Haha
Rickard.
  • Laddar…
optimum
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Svartmögel med Asperger. Låter livsfarligt.
Läste om det för några år sedan.
Var en mamma med en son som hade allergiska besvär.
Här är artikeln så kan man själv läsa, rätt intressant.
https://www.allergia.se/manga-allergiker-mar-battre-utan-citronsyra-e330/

Nu har jag inte de problemen men tycker det är skrämmande att E330 är godkänt att använda i livsmedel.

Man blir vad man äter, kallas det och det stämmer nog.
Det var efter denna artikeln jag bytte från Felix till Heinz men nu verkar ju även Felix ha fixat sin ketchup. BRA!

T
optimum optimum skrev:
Läste om det för några år sedan.
Var en mamma med en son som hade allergiska besvär.
Här är artikeln så kan man själv läsa, rätt intressant.
[länk]

Nu har jag inte de problemen men tycker det är skrämmande att E330 är godkänt att använda i livsmedel.

Man blir vad man äter, kallas det och det stämmer nog.
Det var efter denna artikeln jag bytte från Felix till Heinz men nu verkar ju även Felix ha fixat sin ketchup. BRA!
Du kan väl länka till några riktiga studier istället för anekdoter, alternativt flytta de där stråltantsteorierna till något lämpligare forum?

P
Undersökningen som Livsmedelsverket hänvisade till hittade inga spår av mögelsvamp, eller mögelgifter, i E330.
Finns det någon annan undersökning som har hittat sånt?

A
S slurppe99 skrev:
Ja Malmöbor. Det är den med tuppen som varumärke och inte den med gåsen. Vet inte om det är någon större skillnad på dem.
Det är ju danskar ;)

den där du kallar tuppaketchup säljs den nu mer?

Rkarlsson skrev:
Det är ju danskar ;)

den där du kallar tuppaketchup säljs den nu mer?
Det finns flera varianter av srirachasås från olika företag. Där tuppen är en. Det är egentligen en chilisås som finns i olika styrkor. Vill man ha stark så köp vego varianten med gåsen. Den finns även i extra stark eller med svartpeppar. Köpte nyligen den extrastarka till ett Malmö par som flyttat hit. De har redan gjort slut på halva flaskan. De visste inte att extra stark fanns. Annars är Sriracha Mayo populär. Den är utblandad med majonnäs. Och passar till fisk förutom kött..

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
S slurppe99 skrev:
Annars är Sriracha Mayo populär. Den är utblandad med majonnäs. Och passar till fisk förutom kött.
Riktigt gott men man gör den själv, om det nu kallas att göra att blands ihop 2 ingredienser men jag har inte blivigt imponerad någon köpt variant.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Riktigt gott men man gör den själv, om det nu kallas att göra att blands ihop 2 ingredienser men jag har inte blivigt imponerad någon köpt variant.
Jag blandar också de två ingredienserna.

P
Sriracha mayo är väl den riktiga vuxenketchupen? Det passar ju till precis allt (nästan).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.