engs
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ketchup är barnmat, så att Heinz enligt alla rimliga parametrar är bättre spelar liksom ingen roll. På samma vis som det inte spelar någon roll att chorizo är godare än Dennis-korv.

Man kan ju inte bara hålla med mat som passar en själv.
Hah, tänkte skriva att ketchup är en barnkrydda igår men skickade inte. Här är det bara frugan som äter sånt (Inte till oxfilé dock ;) ).T.o.m. barnen ratar ketchup. Frugan är strikt på endast Heinz för att återgå till topic.

T
D Dr Jumping Jack skrev:
Heinz innehåller mer än 1000 kcal i en flaska med 1000 g. Om du kombinerar det med sött korvbröd och i övrigt inte bryr dig om sockerinnehåll i maten du ger barnen så kan dom få i sig mängder med socker,
Folkhälsomyndigheten:
Cirka 21 procent av barn i åldern 6–9 år hade övervikt eller fetma läsåret 2018/19 (folkhälsomyndigheten)
Dödligheten redan före trettio års ålder är tre gånger högre än för normalbefolkningen (internmedicin.se)
Som sagt, mina barn är snarare underviktiga. Jag är rätt säker på att läsken till korven är ett betydligt större problem i så fall, men eftersom jag kör med sockerfri läsk är det oftast det mina barn har druckit också.

Och 1000 gram ketchup räcker nog till rätt många korvar, så jag vet inte vad du vill säga med "skräcksiffrorna".

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Som sagt, mina barn är snarare underviktiga. Jag är rätt säker på att läsken till korven är ett betydligt större problem i så fall, men eftersom jag kör med sockerfri läsk är det oftast det mina barn har druckit också.

Och 1000 gram ketchup räcker nog till rätt många korvar, så jag vet inte vad du vill säga med "skräcksiffrorna".
Det klart att läsken är ett stort problem och ketchupen är närmast obetydlig. Då har du ju ingen nonchalant inställning (sockerfri läsk) till sockerinnehåll i mat och därmed inget problem. Det är inga skräcksiffror, det är så det ser ut. Det är uppenbart att vi har ett problem om mer än 10% av 4-åringar och mer än 20% av 16-19åringar är överviktiga. Jag vill säga att det är inte en 4 årings fel att hen är fet. Det är föräldrarnas fel. Föräldrarna måste sluta att stoppa huvudet i sanden och se till att barnen inte blir feta. Det är ett föräldraansvar.

T
D Dr Jumping Jack skrev:
Det klart att läsken är ett stort problem och ketchupen är närmast obetydlig. Då har du ju ingen nonchalant inställning (sockerfri läsk) till sockerinnehåll i mat och därmed inget problem. Det är inga skräcksiffror, det är så det ser ut. Det är uppenbart att vi har ett problem om mer än 10% av 4-åringar och mer än 20% av 16-19åringar är överviktiga. Jag vill säga att det är inte en 4 årings fel att hen är fet. Det är föräldrarnas fel. Föräldrarna måste sluta att stoppa huvudet i sanden och se till att barnen inte blir feta. Det är ett föräldraansvar.
Nej, jag har ingen noncahalant inställning men jag tror inte på att helt utesluta saker. En normal, vettig kost med inte alltför omfattande inslag av godis, läsk och skräpmat är helt ok i min värld så länge man inte har problem. Att det blir lightläsk för ungarna beror mest på att jag föredrar det. Min killgissning är att föräldrar till feta barn tänker ungefär likadant fast precis tvärtom.

• Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
Men usch vilken tråkig diskussion det här blev. Tillbaka till ketchupen!

Mvh dietisten.

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…

Maria T
Flaska av Hela Curry Spice Ketchup Original. Sen jag råkade på den här curryketchupen i en nattöppen korvkiosk för runt trettio år sen, så tycker jag helt klart den tar korvätandet till en ny nivå.

• Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
helt klart den tar korvätandet till en ny nivå.
Curry är gott och ketchup är gott men den nivån man når med curryketchup försöker jag undvika...:surprised: Men smaken är delad. :crysmile:

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Curry är gott och ketchup är gott men den nivån man når med curryketchup försöker jag undvika...:surprised: Men smaken är delad. :crysmile:
När man var ung i början på -90 talet åkte vi ofta på kielkryssningar. Minns än idag hur man irrade runt halvfull, och åt "Bratwurst mit pikante curryketchup" och betalade med D-mark.

• Gilla
  • Älska
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
När man var ung i början på -90 talet åkte vi ofta på kielkryssningar. Minns än idag hur man irrade runt halvfull, och åt "Bratwurst mit pikante curryketchup" och betalade med D-mark.
Currywurst i Berlin är ju också standard. Serveras oftast med curryketchup. :p

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P
Rkarlsson skrev:
Fast nej. Svårt att hitta exakta källor men väger du 80 kg är 185 lång så förbrukar du 1855 kalorier av att bara finnas till per dag, ligga i sängen. Kanske det du menade?
Rör du dig sen så förbrukar du mer.
Energiförbrukning i vila. Hur mycket mer än så man gör av med dagtid beror till stor del på vilket slags arbete man har.

P
Rkarlsson skrev:
Det är dessutom inga problem för någon med heltidsjobb och familj att gå ner ett kilo i veckan, planera bara, ta med hela familjen ut.
Det tycks vara få som klarar det genom att motionera. Att minska energiintaget är mycket effektivare.

P pmd skrev:
Det tycks vara få som klarar det genom att motionera. Att minska energiintaget är mycket effektivare.
Eller är det så att det slarvas med motionen, den blir inte av pga alla tänkbara anledningar?

Heinz ketchup här!
Fanns Heinz curryketchup förr men jag vet inte om den går att få tag på längre i Sverige?!
Skärmdump från Amazon.de som visar Heinz curryketchup i olika förpackningar och storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Amazon.de har den såklart:love:

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Mitt lilla bidrag till ketchupkriget;)
Två flaskor av Hela Curry Spice Ketchup, en extra het och en original, på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Amazon.de har den såklart:love:
Den Heinz med gul etikett finns i matbutiken som säljer andra, lite udda, saker (matolja på 20-litersdunk, oliver i plåtburkar stora som ryggsäckar och halalkorv i länk) - där finns också de fräschaste grönsakerna näst efter torghandeln så jag kanske slår till på en curryketchup vid nästa besök (y)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.