32 470 läst ·
290 svar
32k läst
290 svar
Bästa ketchupen?
Självklart är det mer effektivt att minska på intaget. Men gör man bara det så får man andra negativa hälsorisker i framtiden om man efter sitt stillasittande arbete bara sitter och tittar på film eller något.P pmd skrev:
Alla kan aktivera sig minst 30 minuter per dag. Men de prioriterar bort det helt.
En viss närstående som hade vuxit upp i ett hem där den allmänna livsstilen gick ut på att röra sig utomhus så litet som möjligt samtidigt som man åt mycket skräpmat och godis och drack lemonad till hon gick ned i vikt någonstans mellan 30 och 40 kilo då hon började äta riktig hemlagad mat och började få litet normal vardagsmotion. Förutom viktminskningen skulle jag gissa att muskelmassan ökade med 5-10 kilo.
Själv vet jag att då min rygg blev så bra att jag började koma upp i min normala aktivitetsnivå så tappade jag strax över 20 kilo samtidigt som muskelmassan ökade.
Det finns inga genvägar till god hälsa. Fast om man försöker äta riktig mat gjord på riktiga råvaror och rör på sig utomhus i vardagslivet utan att för den skull hugga i så man sliter ut sig då är man väldigt långt på väg.
Heintz har betydligt mindre konstiga tillsatsämnen än Felix och alla andra vanliga märken. Därför är det Heintz som gäller här i huset.
Forskningen visar på samband mellan stora mängder av flera slags förtjockningsmedel och störningar i tarmsystemet som i sin tur ökar risken för fetma.
Forskningen visar också att stora mängder snabba kolhydrater är ohälsosamt.
Därav valet av Heinz framom Felix.
Vi är inte så extrema att vi väljer bort ketchupen helt men när man kan komma halvvägs bara genom att välja ett renare fabrikat och äta litet måttligt av den är det ju värt att använda den möjligheten.
Själv vet jag att då min rygg blev så bra att jag började koma upp i min normala aktivitetsnivå så tappade jag strax över 20 kilo samtidigt som muskelmassan ökade.
Det finns inga genvägar till god hälsa. Fast om man försöker äta riktig mat gjord på riktiga råvaror och rör på sig utomhus i vardagslivet utan att för den skull hugga i så man sliter ut sig då är man väldigt långt på väg.
Heintz har betydligt mindre konstiga tillsatsämnen än Felix och alla andra vanliga märken. Därför är det Heintz som gäller här i huset.
Forskningen visar på samband mellan stora mängder av flera slags förtjockningsmedel och störningar i tarmsystemet som i sin tur ökar risken för fetma.
Forskningen visar också att stora mängder snabba kolhydrater är ohälsosamt.
Därav valet av Heinz framom Felix.
Vi är inte så extrema att vi väljer bort ketchupen helt men när man kan komma halvvägs bara genom att välja ett renare fabrikat och äta litet måttligt av den är det ju värt att använda den möjligheten.
Redigerat:
Felix original innehåll "Tomatpuré (60%), ättika, socker, vatten, salt, kryddextrakt (bl.a. cayennepeppar, kryddnejlika, kanel)."H heimlaga skrev:
Vad är det konstiga?
Själv äter vi osötade med mer tomatpuré och mindre socker, jag tycker den är minst lika god men då äter jag också tomatpuré direkt på korven så jag är nog inte riktigt normal
Vi läste på flaskorna i en affär i Finland och konstaterade en skillnad. Kanske det skiljer mellan sorterna av Felix?Rickard.ag skrev:
Felix original innehåll "Tomatpuré (60%), ättika, socker, vatten, salt, kryddextrakt (bl.a. cayennepeppar, kryddnejlika, kanel)."
Vad är det konstiga?
Själv äter vi osötade med mer tomatpuré och mindre socker, jag tycker den är minst lika god men då äter jag också tomatpuré direkt på korven så jag är nog inte riktigt normal![]()
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Haha, har exakt samma barndomsminnen, inklusive vattenkrigen. Föredrar fortfarande standard Heinz utan tvekan, men glasflaskan var bättre. Provat både ekologiska och med mindre socker, återvänder alltid till originalet. Felix har jag aldrig gillat, av någon sort, varken som barn eller vuxen.imported_Benno skrev:
Heinz i glasflaska med den berömda ketchupeffekten. Hittar tyvärr bara i plast nu för tiden.
I barndomen hade vi felix i röd rund plastflaska med vitt lock. Kan påminna mig om plastsmaken som ingick i kryddningen. Den röda färgen i plasten var sannolikt inte hälsosam heller.
De tomma felixflaskorna kunde fyllas med vatten och användas som vattenpistol. Alltid något.
Tysk curryketchup kan vara kul ibland till rätt korv, eller den danska, mjäkiga till deras pölser, med då alltid med rostad lök och senap.