P
S Stefan1972 skrev:
Fast socker är ju inte farligt på det viset och att utesluta och förbjuda tycker jag blir fel väg att gå. Hellre då små moderata mängder som man kan hantera utan problem. Förr fick man 10 bitar i en liten påse och man fick dela på en 33cl dricka med syskonet. Idag äts det betydligt mer kan man säga och att man då går upp i vikt är ju inte direkt godisets fel. Därför tycker jag debatten blir helt snedvriden......Särskilt när de som fokuserar på socker ska gå in på partikelnivå i precis allting. Samma med fett men där har det ju faktiskt vänt lite grann. Det är betydligt glesare på lättprodukter på hyllorna jämfört med för några år sen.
Socker, och andra "snabba" kolhydrater med högt glykemiskt index (som t.ex. potatis) gör att blodsockret stiger snabbt, för att sen efter ganska kort tid falla snabbt. Då blir man hungrig igen.

Ät alltså kolhydrater med måtta och kombinera med andra födoämnen så att måltiderna inte består av allt för mycket kolhydrater.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G gullegrizen skrev:
HH är det som gäller här, och då inte Helly Hansen eller hyllning till den mustaschprydde tysken. Heinz ketchup och Hellmans majonnäs är snäppet godare än alla andra, men inte så heliga att andra märken ratas. Frun äter ketchup till nästan allt, där duger det med vilken skit som helst och det är hemskt att se någon förstöra en portion oxfilé och hasselbackspotatis med ketchup...
Wtf ketchup till oxfilé????!!!!
Hoppas frun har andra kvalitéer...

• Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
T
P pmd skrev:
, om man inte äter någonting alls under de tio dagarna.
Fast kroppen förbrukar ju energi de 23 timmarna man inte joggar också, så lite kan man nog äta.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
T
P pmd skrev:
Socker, och andra "snabba" kolhydrater med högt glykemiskt index (som t.ex. potatis) gör att blodsockret stiger snabbt, för att sen efter ganska kort tid falla snabbt. Då blir man hungrig igen.
De flesta blir hungriga därför att de drar ner på typ allt och/eller drar ner alldeles för mycket. Jag brukar dubbla potatismängden och mångdubbla grönsaksmängden när jag ska ner i vikt, är i princip aldrig hungrig. Tvärtom har jag svårt att få i mig portionerna.

Isakare Isakare skrev:
Ketchup är bland det äckligaste som finns oavsett märke.
Finns en historia bakom det.
Somnade överförfriskad på en fest i ungdomen med huvudet hängande bakåt över ryggstödet på en soffa. Det tyckte andra festdeltagare var kul och fyllde min mun med ketchup.
Vaknade med intorkad ketchup i hela ansiktet och hängande ut ur näsborrarna. Spydde som en gris, och får än i dag 40 år senare kväljningar av bara lukten.
Det kunde varit värre. Det kunde varit stark senap :)

Fast skämt åsido, det är ingen bra idé att hälla saker i munnen på någon som däckat. Kvävningsrisken är överhängande.
Tänk på det, ni som nu fick lite idéer till nästa brakfest.

P.S Tandkräm i ansiktet går dock bra :p

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
Fast kroppen förbrukar ju energi de 23 timmarna man inte joggar också, så lite kan man nog äta.
Ja, det glömde jag att ta med. Cirka 1200-1300 kcal per dygn.

harry73 harry73 skrev:
Felix, men så viktigt är ketchupen inte hos oss.
Majonnäs är viktigaste tillbehöret och den gör vi själva.
Blev väldigt nyfiken på er hemmagjorda majonnäs, kan du publicera receptet? Eller skicka PM om det känns bättre!

Mvh Robert

harry73
Åggula med 2 matskedar vinäger, lite senap (2 eller 3 teskedar), salt och peppar. Sedan mixar man med en stavmixer och tillför långsamt ca 300 till 400 ml rapsolja

Sedan kan man experimentera med smaken genom att tillföra tex vitlök i äggulblandningen eller ha en del olivolja i rapsoljan.
Citronsaft kan också vara bra

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Det verkar inte ha fungerat särskilt bra, alla mina tre barn är mer eller mindre underviktiga...

Och skillnaden mellan Heinz och Felix är ca 20 kcal, tror inte riktigt att det är den stora boven när det gäller feta barn.
Heinz innehåller mer än 1000 kcal i en flaska med 1000 g. Om du kombinerar det med sött korvbröd och i övrigt inte bryr dig om sockerinnehåll i maten du ger barnen så kan dom få i sig mängder med socker,
Folkhälsomyndigheten:
Cirka 21 procent av barn i åldern 6–9 år hade övervikt eller fetma läsåret 2018/19 (folkhälsomyndigheten)
Dödligheten redan före trettio års ålder är tre gånger högre än för normalbefolkningen (internmedicin.se)

S Stefan1972 skrev:
Nu ville jag inte dra igång nån sockerdebatt mitt i ketchup tråden så jag avstod att svara men det jag menade primärt var att ungars hälsa mer beror på datorer, stillasittande och att de inte är aktiva på samma sätt som barn förr...Plus att man äter mer skit såklart. Därför tycker jag att det blir lite snett när socker helt plötsligt är farligt och barn ska dricka lättmjölk och skitmargarin i skolan för det ska då lösa saken. Nu är det mer som att man fokuserar på socker och fett och låter ungarna fortsätta vara ickeaktiva så löser det sig....... Ett barn eller vuxen för den delen kan i stort sett äta vad som helst i rimliga mängder om man förbrukar energin också. Det gör man inte idag på samma sätt som förr.
Det går inte att kompensera ett stort intag av energirik kost med ökad fysisk aktivitet, vi är alltför energieffektiva (internmedicin.se)

D Dr Jumping Jack skrev:
Dödligheten redan före trettio års ålder är tre gånger högre än för normalbefolkningen
För vilka då? Överviktiga? Feta? Extremt feta? Allihop tillsammans? Och vad vill du egentligen ha sagt med det? Dödligheten under 30 pga. vikt måste rimligen vara extremt låg i alla grupper och vikten som sådan hänger förstås ihop med en rad faktorer, så det är kanske en fråga som inte har någon jättesignifikans på vilken ketchup man väljer.

A
S StevieGee skrev:
Angående Ketchup har jag en rolig historia.
Min brorsa praktiserade i unga år på en restaurang. Där hade de tagit fasta på denna fråga, Heinz eller Felix. När någon beställde hamburgare och pommes så frågade servitrisen om de ville ha Heinz eller Felix ketchup.

Bakom kulisserna fick brorsan uppgiften att fylla på de små serveringsflaskorna. Eldorado ketchup i alla..
Rent jävla bedrägeri.
Det är dag och natt mellan heinz och felix. Heinz är bäst.

Men då fuskade de säkert med burgarna med, reklam för 100% kött. Serverade en restfläskburgare. Slasksylta.

A
P pmd skrev:
Ja, det glömde jag att ta med. Cirka 1200-1300 kcal per dygn.
Fast nej. Svårt att hitta exakta källor men väger du 80 kg är 185 lång så förbrukar du 1855 kalorier av att bara finnas till per dag, ligga i sängen. Kanske det du menade?
Rör du dig sen så förbrukar du mer.

Låter du bli för mycket ketchup och socker så går man ner i vikt till sist :P

Det är dessutom inga problem för någon med heltidsjobb och familj att gå ner ett kilo i veckan, planera bara, ta med hela familjen ut.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För vilka då? Överviktiga? Feta? Extremt feta? Allihop tillsammans? Och vad vill du egentligen ha sagt med det? Dödligheten under 30 pga. vikt måste rimligen vara extremt låg i alla grupper och vikten som sådan hänger förstås ihop med en rad faktorer, så det är kanske en fråga som inte har någon jättesignifikans på vilken ketchup man väljer.
Feta barn. Med det vill jag säga att ha en nonchalant inställning till sockerhalten i barns kost kan man riskera att de blir feta alternativt blir feta längre fram i livet. Förekomsten av övervikt och fetma ökar med åldern, från 31 procent bland unga vuxna (16–29 år) och upp till 61 procent bland vuxna mellan 45–64 år 2018 (folkhälsomyndigheten). Även om dödligheten är låg före 30 så hjälper det inte den som dör. Längre fram i livet blir överdödligheten tydlig och fetma leder till förkortad livslängd. Ansvaret för detta ligger till del hos föräldrarna. Du har helt rätt i att sockerhalten i ketchup inte i sig spelar någon större roll men om det är en markör för ett beteende så spelar det roll. Sannolikt är det ökningen av energiintaget och inte minskad fysisk aktivitet som leder till den ökande fetman.

D Dr Jumping Jack skrev:
Även om dödligheten är låg före 30 så hjälper det inte den som dör.
Men det gäller ju även normalviktiga. I det enskilda fallet är man lika död oavsett statistisk risk. Och om risken går från exempelvis tre till fyra på en miljon är ökningen 30 %, men risken är fortfarande försumbar.

Att fetma är ett problem (där överdödlighet förvisso inte är det största bekymret, i synnerhet inte bland unga) håller jag med om, men jag tycker likafullt att det är ovidkommande i frågan om vilken ketchup (eller ölsort eller pizza eller annat onyttigt) som är godast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.