32 470 läst ·
290 svar
32k läst
290 svar
Bästa ketchupen?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Det handlar om att få in goda matvanor, och att inte vänja dem vid att allt måste vara sötat.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Hmm... när jag lagar mat eller bakar så vänder jag mig ibland om och ser barnet sitta på köksbänken och äta smör med matsked. Verkar inte vara enda barnet som har smak på smör: finns fler smörtjuvar bland barnen i grannskapet här. Fast de verkar inte bli feta, vad de än äter. Kanske är för att de inte kan sitta still.S Stefan1972 skrev:
Hur som helst kör vi också med Heinz. När jag var lite sa min mamma att den var bäst och sedan dess har jag testat en del. Några av mina kompisar körde med Felix och den tyckte jag alltid smakade lite dåligt, förmodligen eftersom den inte smakade som jag var van vid.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Nu är jag inte emot socker och mina barn får i sig en del socker, MEN om överkonsumtion av socker inte skapar problem direkt för barnet, då lägger det i alla fall en grund för senare problem. Är barn aktiva, då kan de nästan äta vad de vill utan att få minsta tillstymmelse till fett, men när de plötsligt börjar röra mindre på sig,kan det gå fort.S Stefan1972 skrev:
Dessutom påverkas hela tarmfloran av vad vi äter, och äter man mycket socker och få fibrer, då försämrar man tarmfloran.
Det på verkar hormonbalansen, och vilka näringsämnen kroppen kan ta upp.
Så jag är övertygat om att bra kost är det viktigaste som finns, även om dålig kost till en början verkar fungerar bra med.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Nu ville jag inte dra igång nån sockerdebatt mitt i ketchup tråden så jag avstod att svara men det jag menade primärt var att ungars hälsa mer beror på datorer, stillasittande och att de inte är aktiva på samma sätt som barn förr...Plus att man äter mer skit såklart. Därför tycker jag att det blir lite snett när socker helt plötsligt är farligt och barn ska dricka lättmjölk och skitmargarin i skolan för det ska då lösa saken. Nu är det mer som att man fokuserar på socker och fett och låter ungarna fortsätta vara ickeaktiva så löser det sig....... Ett barn eller vuxen för den delen kan i stort sett äta vad som helst i rimliga mängder om man förbrukar energin också. Det gör man inte idag på samma sätt som förr.harry73 skrev:
Nu är jag inte emot socker och mina barn får i sig en del socker, MEN om överkonsumtion av socker inte skapar problem direkt för barnet, då lägger det i alla fall en grund för senare problem. Är barn aktiva, då kan de nästan äta vad de vill utan att få minsta tillstymmelse till fett, men när de plötsligt börjar röra mindre på sig,kan det gå fort.
Dessutom påverkas hela tarmfloran av vad vi äter, och äter man mycket socker och få fibrer, då försämrar man tarmfloran.
Det på verkar hormonbalansen, och vilka näringsämnen kroppen kan ta upp.
Så jag är övertygat om att bra kost är det viktigaste som finns, även om dålig kost till en början verkar fungerar bra med.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Såklart det är en kombination.S Stefan1972 skrev:Nu ville jag inte dra igång nån sockerdebatt mitt i ketchup tråden så jag avstod att svara men det jag menade primärt var att ungars hälsa mer beror på datorer, stillasittande och att de inte är aktiva på samma sätt som barn förr...Plus att man äter mer skit såklart. Därför tycker jag att det blir lite snett när socker helt plötsligt är farligt och barn ska dricka lättmjölk och skitmargarin i skolan för det ska då lösa saken. Nu är det mer som att man fokuserar på socker och fett och låter ungarna fortsätta vara ickeaktiva så löser det sig....... Ett barn eller vuxen för den delen kan i stort sett äta vad som helst i rimliga mängder om man förbrukar energin också. Det gör man inte idag på samma sätt som förr.
Här har vi undvikt att introducera socker, även om det blir svårare när barnen blir äldre, främst då genom godis, saft och läsk. Frukt har funkat väldigt bra som ersättning.
Vi undviker även lightprodukter och väljer att laga mat med riktig grädde och smör. Bröd är oftast någon fullkornsvariant.
Skärmar har vi också undvikt så gott det går, vi pysslar eller läser böcker istället.
Fördelen med att undvika sockret är att vi då sällan har läsk, saft eller godis hemma, vilket är bra för de vuxnas midjemått med
Och som @harry73 skriver ovan, man känner att magen jobbar annorlunda. Själv blir jag ganska konstig i magen när jag äter några större mängder godis.
Nu ska vi ut i regnet och köra hästgödsel
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Fast socker är ju inte farligt på det viset och att utesluta och förbjuda tycker jag blir fel väg att gå. Hellre då små moderata mängder som man kan hantera utan problem. Förr fick man 10 bitar i en liten påse och man fick dela på en 33cl dricka med syskonet. Idag äts det betydligt mer kan man säga och att man då går upp i vikt är ju inte direkt godisets fel. Därför tycker jag debatten blir helt snedvriden......Särskilt när de som fokuserar på socker ska gå in på partikelnivå i precis allting. Samma med fett men där har det ju faktiskt vänt lite grann. Det är betydligt glesare på lättprodukter på hyllorna jämfört med för några år sen.
Ja, det går (uppenbarligen) alldeles utmärkt att ge ungarna saker i rimliga mängder utan att de blir sockerknarkare. Mina har dessutom dragit ner på godiset ännu mer på eget bevåg sedan de blev så stora att de fick betala det ur egen kassa.S Stefan1972 skrev:Fast socker är ju inte farligt på det viset och att utesluta och förbjuda tycker jag blir fel väg att gå. Hellre då små moderata mängder som man kan hantera utan problem. Förr fick man 10 bitar i en liten påse och man fick dela på en 33cl dricka med syskonet. Idag äts det betydligt mer kan man säga och att man då går upp i vikt är ju inte direkt godisets fel. Därför tycker jag debatten blir helt snedvriden......Särskilt när de som fokuserar på socker ska gå in på partikelnivå i precis allting. Samma med fett men där har det ju faktiskt vänt lite grann. Det är betydligt glesare på lättprodukter på hyllorna jämfört med för några år sen.
Var det inte ungefär samma sak som jag skrev?S Stefan1972 skrev:
Du kan inte dra våra utlåtanden till extrema och säga att det inte är sant, för att senare komma med en egen nyansering som är detsamma som vi sa från början.
harry73 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Har
Vår snart fyraåring föredrar fortfarande frukt, vi serverar inte godis hemma och har ganska begränsat med glass och kakor, givetvis får man äta när det bjuds hos andra, men ofta erbjuds det frukt och då föredras det. Släkten anpassade sig snabbt och ger nu frukt istället för godis i presenter och liknande (farfar kommer gärna med en mango eller ett paket russin).
På förskolan bad vi också om att undvika socker, men öppnade för det för ett tag sedan då det visade sig att då serverades man annat på fikan (varför nu barnen ska serveras sötad smoothie eller kräm)
Det talas redan om fruktsallad till frukost på födelsedagen
Kan vara min dåliga formulering där jag skrev undvika introducera socker. Jag menade att vi dragit ut på det för att istället ge smak för andra nyttigare alternativ.harry73 skrev:
Vår snart fyraåring föredrar fortfarande frukt, vi serverar inte godis hemma och har ganska begränsat med glass och kakor, givetvis får man äta när det bjuds hos andra, men ofta erbjuds det frukt och då föredras det. Släkten anpassade sig snabbt och ger nu frukt istället för godis i presenter och liknande (farfar kommer gärna med en mango eller ett paket russin).
På förskolan bad vi också om att undvika socker, men öppnade för det för ett tag sedan då det visade sig att då serverades man annat på fikan (varför nu barnen ska serveras sötad smoothie eller kräm)
Det talas redan om fruktsallad till frukost på födelsedagen
Ketchup är bland det äckligaste som finns oavsett märke.
Finns en historia bakom det.
Somnade överförfriskad på en fest i ungdomen med huvudet hängande bakåt över ryggstödet på en soffa. Det tyckte andra festdeltagare var kul och fyllde min mun med ketchup.
Vaknade med intorkad ketchup i hela ansiktet och hängande ut ur näsborrarna. Spydde som en gris, och får än i dag 40 år senare kväljningar av bara lukten.
Finns en historia bakom det.
Somnade överförfriskad på en fest i ungdomen med huvudet hängande bakåt över ryggstödet på en soffa. Det tyckte andra festdeltagare var kul och fyllde min mun med ketchup.
Vaknade med intorkad ketchup i hela ansiktet och hängande ut ur näsborrarna. Spydde som en gris, och får än i dag 40 år senare kväljningar av bara lukten.
En vuxen människa som joggar förbrukar ungefär 700-800 kcal per timme. En förbrukning av cirka 7000 kcal motsvarar en ungefärlig viktnedgång på 1 kg. (Källa: internet)S Stefan1972 skrev:Nu ville jag inte dra igång nån sockerdebatt mitt i ketchup tråden så jag avstod att svara men det jag menade primärt var att ungars hälsa mer beror på datorer, stillasittande och att de inte är aktiva på samma sätt som barn förr...Plus att man äter mer skit såklart. Därför tycker jag att det blir lite snett när socker helt plötsligt är farligt och barn ska dricka lättmjölk och skitmargarin i skolan för det ska då lösa saken. Nu är det mer som att man fokuserar på socker och fett och låter ungarna fortsätta vara ickeaktiva så löser det sig....... Ett barn eller vuxen för den delen kan i stort sett äta vad som helst i rimliga mängder om man förbrukar energin också. Det gör man inte idag på samma sätt som förr.
Det är alltså ganska svårt för en vardagsmotionär, som har heltidsjobb och familj, att motionera sig ner i vikt på kort tid. En timmes joggande varje dag i tio dagar för att gå ner ett kilo, om man inte äter någonting alls under de tio dagarna.
Absolut enklaste sättet att gå ner i vikt är att minska energiintaget.
För barn kan mycket väl andra "regler" gälla.