Hej!

Då var det äntligen min tur att skriva här. Jag har ett hål i köksgolvet i min lägenhet efter en vattenskada som uppstod med förra ägare som nu är åtgärdad. Ytan är ca 110 × 80 cm, oregelbunden form.
Hål i ett gult köksgolv med isoleringsmaterial och gamla plankor synliga, omgärdas av verktyg och målarartiklar på plastskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Befintligt golv i köket är massivt furugolv, ca 31 mm tjockt och 96 mm brett. Jag vill gärna laga med något som blir så likt originalet som möjligt.

Problemet är att jag inte hittar massivt golv i 31 mm tjocklek – det verkar bara finnas 14 mm eller 25 mm i bygghandeln. Jag har fått förslag som t.ex.:

- 12 mm plywood + 14 mm massivt golv + justeringsmasonit
- 25 mm massivt golv och acceptera ett glapp på ca 6 mm

Min fråga är:

Hur hade ni byggt upp detta för att få rätt höjd (31 mm) och ett snyggt resultat som passar med befintligt furugolv?

En extra utmaning är att befintliga golvbrädor i resten av köket ligger parallellt med reglarna i hållet (vänster–höger i bilden), vilket ju egentligen inte är korrekt. Finns det ett bra sätt att lösa lagningen ändå så att det ser enhetligt ut?

Det kommer att stå ett kylskåp (ca 70 kg) ovanpå lagningen.

Alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot!

Det borde väl finnas något sågverk som kan fixa brädor i önskat mått. Brukar finnas småsågar kring de flesta byar ute på landet.

• Gilla
Pierre-Jean Leymarie och 1 till
  • Laddar…
Det lär finnas ett finsnickeri i Staffanstorp - eller liknande i din närhet -. Jag skulle först testa för att finna trä av rätt dimension.

• Gilla
Pierre-Jean Leymarie
  • Laddar…
Enklast och billigast är väl att du kör på 25 eller 28 som är lättare att få tag på och remsar upp med 1-2 lager masonit.

För bästa resultat bör du fräsa noter och sätta en lös fjäder mellan gamla och nya golvet.

• Gilla
Pierre-Jean Leymarie
  • Laddar…
Tack för tipsen. Jag ska höra av mig till några sågverk runt Uppsala och se vad det skulle kosta.

Om priset blir för högt funderar jag på att bygga upp höjden med masonit. Lägger man då masoniten som remsor endast ovanpå befintliga balkar/reglar, eller ska den täcka hela ytan?

En annan fråga gäller riktningen på golvet. Om jag vill lägga brädorna i samma riktning som övriga köksgolvet, går det då att spika dem i de befintliga balkarna? Avståndet mellan balkarna är ca 52 cm.

Alternativet är att lägga golvet tvärs över balkarna, där avståndet är ca 22 cm, men då saknas stöd mot väggen längst in i hålet. Hur hade ni löst detta?

Vem som helst som har rikthyvel och planhyvel och vertikalfräs kan hyvla och sponta några meter åt dig av rätt dimension. Sånt där är rutinarbete i ett litet snickeri.

Det lönar sig inte att ställa in en femkutterhyvel för några bräder och därför kommer hyvlerierna att säga nej.

• Gilla
grovspacklarn
  • Laddar…
Pierre-Jean Leymarie Pierre-Jean Leymarie skrev:
Lägger man då masoniten som remsor endast ovanpå befintliga balkar/reglar, eller ska den täcka hela ytan?
Lägg bara remsor. Finns färdiga 45mm remsor att köpa hos välsorterade bygghandlare (t.ex Beijer)

Pierre-Jean Leymarie Pierre-Jean Leymarie skrev:
Om jag vill lägga brädorna i samma riktning som övriga köksgolvet, går det då att spika dem i de befintliga balkarna?
Ja, man spikar dolt i noten, snett ner i regeln(”balken”). Svårt att se på bilderna vilken riktning som du menar.

• Gilla
Pierre-Jean Leymarie
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.