225 522 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag tycker att det går till överdrift när man börjar stänga skolor och förskolor. Helt plötsligt stannar större delen av landet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 362 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 362 inlägg
Jag betalar ju inte mindre i skatt eller avgift eller hur. Koncentrera dig på bidragsfuskare istället. Flyktingpolitk osv, det är där pengarna försvinner.K Krille4 skrev:Att kritisera skattetrycket och välfärden och samtidigt tycka att det är ok att välfärden bekostar sånt som grabbresor/romantiska resor/renoveringar känns för mig rätt motsägelsefullt. Men det kanske är jag som missat att det finns med i förskolans uppdrag att ge föräldrar "egentid" för att undvika skilsmässor?
/Krille
Jag trodde i och för sig att den här diskussionen handlade om att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger eller gör andra "fritidsaktiviteter"? Jag har lite svårt för argumentation som bygger på att "det finns alltid något som är värre". Covid-19 är i sådant fall ännu värre, både på det mänskliga och ekonomiska planet.AndersMalmgren skrev:
Men nej - du betalar ju inte mindre i skatt eller avgift (som är 10% av den faktiska kostnaden). Varför skulle du göra det och jag förstår inte ens vad det har med saken att göra?
Att använda sig av välfärden trots att man inte har behov kostar samhället pengar vilket belastar välfärden i onödan. Det ger högre skatter och/eller sämre välfärd. För mig är det en ganska enkel logik så min inställning är att inte utnyttja välfärden i onödan så länge jag har så tur att jag inte har ett verkligt behov. Detta oavsett vad reglerna säger.
/Krille
Renoverare
· Stockholm
· 20 362 inlägg
K Krille4 skrev:Jag trodde i och för sig att den här diskussionen handlade om att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger eller gör andra "fritidsaktiviteter"? Jag har lite svårt för argumentation som bygger på att "det finns alltid något som är värre". Covid-19 är i sådant fall ännu värre, både på det mänskliga och ekonomiska planet.
Men nej - du betalar ju inte mindre i skatt eller avgift (som är 10% av den faktiska kostnaden). Varför skulle du göra det och jag förstår inte ens vad det har med saken att göra?
Att använda sig av välfärden trots att man inte har behov kostar samhället pengar vilket belastar välfärden i onödan. Det ger högre skatter och/eller sämre välfärd. För mig är det en ganska enkel logik så min inställning är att inte utnyttja välfärden i onödan så länge jag har så tur att jag inte har ett verkligt behov. Detta oavsett vad reglerna säger.
/Krille
Varför skulle jag inte använda vad som står till förfogande helt enligt reglerna. Sluta löjla dig. Jag betalar för det via skatt OCH avgift. Dagis är där för att småbarnsföräldrar ska kunna lösa vardagen, annars blir det utbrändhet som resultat, och det min vän det är dyrt för samhället.
Ni ser på det för snävt, naivt och dumt
Jag ifrågasätter det pga att ni tar så mycket det här med skatter.K Krille4 skrev:Att kritisera skattetrycket och välfärden och samtidigt tycka att det är ok att välfärden bekostar sånt som grabbresor/romantiska resor/renoveringar känns för mig rätt motsägelsefullt. Men det kanske är jag som missat att det finns med i förskolans uppdrag att ge föräldrar "egentid" för att undvika skilsmässor?
/Krille
Ni som pratar skatter förstår inte att det blir dyrare i slutändan.
Jag har tom ifrågasatt "allmän förskola".
Ska vi ha specialregler till grundskolorna också i Sverige?
De föräldrar som har 1 vecka ledigt får ha barnen hemma ifrån skolan. Fan vad vi skulle spara skattepengar
Även ha barn som mår bättre när dom slipper skolan i onödan
Ingen planering innan ni satte barn till världen?kisumisu skrev:
Och vem är det som tar hand om barnen, får det bra pedagogik av att vara hemma med en trött förälder som har fullt upp med annat?
Jag har aldrig hävdat att man ska överstiga 15H vecka heller när jag är ledig. Om jag gjort det så har jag skrivit fel. Vi kan ju vända det hela varför ska jag betala för att knappt få ha barnet där?
Men går jag helt in i väggen ja då är dom där verkligen på heltid.
Dina problem borde du söka hjälp för.
Nä - förskolan är inte till för att småbarnsföräldrar ska kunna lösa vardagen utan är kopplat till behovet utifrån arbete eller studier.AndersMalmgren skrev:
Varför skulle jag inte använda vad som står till förfogande helt enligt reglerna. Sluta löjla dig. Jag betalar för det via skatt OCH avgift. Dagis är där för att småbarnsföräldrar ska kunna lösa vardagen, annars blir det utbrändhet som resultat, och det min vän det är dyrt för samhället.
Ni ser på det för snävt, naivt och dumt
Förskolan är inte till för att "lösa vardagen" i övrigt med grabbresor, champagne med kollegorna eller renoveringar hemma. Sen får du naturligtvis tycka att det är löjligt, snävt naivt eller dumt. Man är också fri att "maximera" sitt utnyttjande inom ramen för reglerna om man vill men dubbelmoralen blir rätt tydlig om man samtidigt klagar på skattetrycket och den dåliga välfärden.
Skolverket är dock tydliga med syftet:
"När har ett barn rätt till förskola?
Vilken rätt har ett barn till förskola?
Kommunen ska erbjuda förskola till barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i förskoleklassen eller grundskolan. Normalt ska barn erbjudas förskola från och med ett års ålder. De ska få gå i förskolan så mycket de behöver med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier, eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt. Ett eget behov kan till exempel vara att barnets föräldrar är långtidssjukskrivna, sjuk- eller förtidspensionerade.
Barn vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga med ett annat barn ska erbjudas förskola från och med ett års ålder under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan."
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ratt-till-forskola
/Krille
Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang. Barnpassning, förskola och skola är tre olika saker och närvaron i skola styrs t ex av skolplikten.kisumisu skrev:
Jag ifrågasätter det pga att ni tar så mycket det här med skatter.
Ni som pratar skatter förstår inte att det blir dyrare i slutändan.
Jag har tom ifrågasatt "allmän förskola".
Ska vi ha specialregler till grundskolorna också i Sverige?
De föräldrar som har 1 vecka ledigt får ha barnen hemma ifrån skolan. Fan vad vi skulle spara skattepengar
Även ha barn som mår bättre när dom slipper skolan i onödan![]()
Visst kan det vara svårt att få vardagen att gå ihop som förälder av flera olika orsaker men då får man nog vara beredd på att göra de förändringar som krävs. Min fru jobbar mycket kvällar och helger och jag reser en del i jobbet och det är ett svårt pussel ibland. Därför jobbar vi båda 80% för att få vardagen att fungera och ha tid att vara med våra barn när dom är små. Det är faktiskt en rättighet att gå ner i arbetstid tills barnen fyllt 8 år och som arbetsgivaren inte kan neka dig till.
Samtidigt dröjer det inte så många år innan de hellre umgås med sina vänner än oss och då kan vi kanske fundera på att gå upp i arbetstid igen. Risken är väl bara att vi lärt oss att uppskatta förkortad arbetstid så att vi kommer att fortsätta med även när barnen blir större
/Krille
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
K Krille4 skrev:Jag trodde i och för sig att den här diskussionen handlade om att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger eller gör andra "fritidsaktiviteter"? Jag har lite svårt för argumentation som bygger på att "det finns alltid något som är värre". Covid-19 är i sådant fall ännu värre, både på det mänskliga och ekonomiska planet.
/Krille
Det finns så otroligt många andra saker som både belastar välfärden och kostar många många gånger mer än några timmars förskolefusk någonsin kommer kosta.
Var det inte någon med ett namn liknande ditt som skulle lämna tråden pga personliga påhopp? Grattis till att ha gaskat upp digL Lenamajan skrev:
Obs det var inte killen i videon som skrivit brevet. Alltså, jag är inte den på hoppade...
Ärligt talat visste inte jag hur det skulle bli och alla andra jag känner har ju det annorlunda, går heller ej jämföra då.L Lenamajan skrev:
Men jag förstår fortfarande inte begreppet "allmän förskola".
Du kan hacka på folk men inte ens svara på enkla frågor. Bla att hur är det hos din arbetsgivare gällande allmän förskola.
Du svarade att det är 3 gånger i veckan 5 timmar och det är jag med. Men inte på det om en förälder råkar vara den veckan ledig på sin schema alltså inte någon tagen semester utan har en ledig vecka.
Så du tycker man ska kasta in handduken eller börja även betala en privat barnomsorg då?! Eller hur menar du nu söka hjälp?
Jag tycker om mina barn och umgås med dem. Vi gör en massa roligt ihop också. Men det är bara ibland det blir för mycket!
Sedan är det som Anders skrev i ett inlägg. Har man stor åldersskillnad på barnen så blir de större barnen lidande när man inte kan göra saker med dem.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 362 inlägg
Stockholm stad håller inte med dig. Du har fel. Det är inte vettigt tvinga mamman jobba när pappan är på semester det är idioti precis som alla andra exempel vi tagit upp i tråden.K Krille4 skrev:Nä - förskolan är inte till för att småbarnsföräldrar ska kunna lösa vardagen utan är kopplat till behovet utifrån arbete eller studier.
Förskolan är inte till för att "lösa vardagen" i övrigt med grabbresor, champagne med kollegorna eller renoveringar hemma. Sen får du naturligtvis tycka att det är löjligt, snävt naivt eller dumt. Man är också fri att "maximera" sitt utnyttjande inom ramen för reglerna om man vill men dubbelmoralen blir rätt tydlig om man samtidigt klagar på skattetrycket och den dåliga välfärden.
Skolverket är dock tydliga med syftet:
"När har ett barn rätt till förskola?
Vilken rätt har ett barn till förskola?
Kommunen ska erbjuda förskola till barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i förskoleklassen eller grundskolan. Normalt ska barn erbjudas förskola från och med ett års ålder. De ska få gå i förskolan så mycket de behöver med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier, eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt. Ett eget behov kan till exempel vara att barnets föräldrar är långtidssjukskrivna, sjuk- eller förtidspensionerade.
Barn vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga med ett annat barn ska erbjudas förskola från och med ett års ålder under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan."
[länk]
/Krille
Men att på rutin lämna barnet på dagis för att renovera känns ju sådär, men samtidigt är det ju okej att ta tjänsteledigt ett år för att snickra på en produkt så det är lite gråzon det där.
Sluta var så klassiskt svennebanan-fyrkantig, se lite på individens behov istället