Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
D Daniel 109 skrev:
Sotaren får släppa in sig själv. Det händer definitivt inte att jag åker hem en stund från jobbet för det.
Medan andra gör det. Att se reglerna så stelbent som du gör drabbar ju bara dig själv.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Det skulle ju kunna bero på andra saker än strikt syn på regler runt barnomsorg.

Rkarlsson skrev:
Man väljer väl i första hand de närmast hemmet ? :O
Jag jobbar i andra änden kommunen, sambon i en annan kommun. Hade jag valt närmaste dagis till jobbet så hade han ju behövt åka de 4 milen dit tidigt, 4 milen hem sen. Och som jag ser som största nackdel så går han med barn som han inte skulle gå med i skolan ändå :p
Ja närmast hemmet menade jag. Nej alla väljer inte närmsta, det därför det är fritt val.

tommib tommib skrev:
Om vi nu ska fortsätta med detta så är/var mina barn, i de fall jag t.ex. har haft jourkomp, på förskolan kanske mellan 0900 och 1545-1600. De måste komma innan 0900 eftersom det ofta är utflykter och missar man det tåget så måste man leta upp barngruppen eller ha barnet hemma. Att hämta innan 1545 är som sagt ingen idé, barnen vill inte gå hem och blir bara arga med slutresultatet att vi inte kommer därifrån före 1600 ändå.

Varför inte? Är det något särskilt med de ärendena som gör att de är extra illa? Hur är det med dem som kan gå ifrån mitt under arbetsdagen för att göra de grejerna? Måste de åka och checka ut barnen under tiden?

Det är inte någon som har sagt att man på jävelskap ska tvinga folk att jobba över. Självklart hämtar man barnen senast den tiden som är avtalad. Tills dess har någon i personalen ordinarie arbetstid eftersom systemet ser ut så. Visst är det skönt att få gå hem tidigt ibland men det ska betraktas som en oväntad bonus, inte som något självklart.

Jag får inte gå från mitt jobb före ordinarie arbetstids slut i de allra flesta fall. Oavsett om jag faktiskt har något att göra eller inte.
Nej varför tänka på någon annan än dig själv.
Självklart ska dina barn få leka och bestämma själva när dom ska gå hem, för det ska ju inte föräldern bestämma.
Garanterat en muta för att få ungen till bilen
Men tyvärr så finns det 20 stycken sådana lata föräldrar och då går det ut på pedagogerna som jobbar där, och i slutändan så får alla barn lida för det.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Nej varför tänka på någon annan än dig själv.
Självklart ska dina barn få leka och bestämma själva när dom ska gå hem, för det ska ju inte föräldern bestämma.
Garanterat en muta för att få ungen till bilen
Men tyvärr så finns det 20 stycken sådana lata föräldrar och då går det ut på pedagogerna som jobbar där, och i slutändan så får alla barn lida för det.
Hur går det ut över pedagogerna som jobbar där? De är väl glada om så många som möjligt av dom får jobba heltid?

P Pibben skrev:
Det här har säkert diskuterats förut, men det var svårt att söka efter...

Jag har sett bland mina bekanta, här på forumet och till och med i Husdrömmar på TV härromsistens fenomenet att lämna barnen på förskolan när man är hemma och bygger (och är ledig från sitt ordinarie jobb). Är det helt accepterat och oproblematiskt? Jag skulle inte göra det för jag anser att vill man ha barnpassning på sin fritid får man fixa det själv.

Vad tycker ni andra?
Tack för att du tar upp detta. Jag har själv tänkt tanken ett par gånger.

Nej, är man ledig så får man inte ha barnen på förskolan. Någon nämner skolplikten men den gäller inte förskolan utan först grundskolan, möjligtvis även förskoleklass från 6 års ålder.

Jag tycker man direkt borde skämmas över detta beteende. Många förskolor är överfulla med förskolelärare som går på knäna och överfulla barngrupper, att som förälder ta en timme på gymmet eller med en latte är rent vidrigt.
Kommun serverar inte längre ost som pålägg till mackan när det är soppa då det är för dyrt utan annonserar ut att man numera "jobbar mer med olika typer av spreads".

Jag hoppas de tappar både hammaren, hanteln och latten I knät.

Jag anser att detta är ett samhällsekonomiskt problem vilket bidrar till förfallet av förskolornas direkta finansiering. Visst, man betalar en slant kopplad till den faktiska tiden ens barn befinner sig på förskolan. Men ingen tror väl på fullaste allvar att den slanten täcker 160 timmar kost, logi, utbildning och stöd från högskoleutbildade pedagoger? När man tjuvar en timme två eller tre gånger i veckan för att dricka kaffe eller gå på gymmet, så är det ett inkomsbortfall för skattesystemet. Inte undra på att det saknas pengar i kommunernas kassor, för precis som du säger så verkar detta vara socialt accepterat nog att basunera ut ut på prime time TV.

• Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 14 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tycker det är lite överdrivet stelt. Många gör ärenden eller tränar på lunchen eller direkt före eller efter jobbet. Eller tar jobbresan är med cykel som ett träningspass. Samtidigt vränger man på tiderna så en förälder åker svintidigt till jobbet för att hämta tidigt och den andra lämnar sent, och jobbar över på kvällen. Normaldagen är barnen därmed kortare på dagis än man har rätt till. För att sedan just då och då kunna göra det där man inte kan göra med barn en ledig halvdag eller dag.
Det är dina barn och ditt ansvar. Förskolan är inte en plats där du får ta ledigt från dina barn för att du känner att du gjort dig förtjänt av det.

• Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 10 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det viktigaste är vad mitt barn trivs bäst med. I andra hand vad som är bra, så som undervisning. Om hon (som det är i mitt fall) trivs väldigt bra på förskolan så är det skäl nog att låta henne njuta av det.

Självklart tycker jag det är ok att lämna barnet på förskolan för att städa hemma om man vill det. Att städa med en 1,5-åring hemma tar uppskattningsvis 5x så lång tid. Och att städa hemma är bra mycket mer "riktigt arbete" än det låtsasjobb jag har på kontor...
Amen!
Allra enklast vore livet utan denna enorma belastning som komplicerar städningen.

Tillåt mig att rulla runt på golvet och skratta ihjäl mig om du har denna inställning till en 1½ åring. Jag ordinerar yoga och mindfulness kurser!

Samt åter stirra barskt när du på fullaste allvar har den inställningen men tycker att det är helt OK att det sannolikt går 5-10 st per vuxen i förskolan.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Bara funderar lite högt för mig själv. Min egen personliga åsikt just nu. Men vilken typ av anställning måste man ha för att det ska räknas som arbete? Måste man verkligen få lön för att det ska räknas som arbete? Om min fru eller man betalar mig timlön för att utföra ett arbete utanför min ordinarie anställning, räknas det då som arbete? Nu har jag själv haft bra möjligheter till att vara hemma med barnen och även gjort projekt med dem hemma. Men jag känner ju inte att jag skulle klanka ned på någon om de lät barnet vara ordinarie tid på förskolan för att göra något potentiellt farligt hemma ett enstaka tillfälle. Tar man tjänstledigt och bygger ett hus skulle jag mer klassa det som arbete i ett eget företag.

Jag är utbildad förskollärare och på många förskolor krävs intyg med arbetstider från arbetsgivare/ företag som följs upp och då från samtliga oavsett om det är 15 timmars eller full tid. Dock anser jag att det är helt beroende på fall. Nyttjar man förskolan som barnpassning i övrigt och sitter och fikar i solen en våreftermiddag (som är vanligt här jag bor) så tycker jag inte att det är ok. Krisar det dock någon gång då och då för att få ihop livet, där jag anser att pusslandet av husbygge ingår, så tycker jag det är helt ok att lämna sina barn, sålänge man är ärlig med anledningen. Och detta då trotts att skollagen visar att det inte är tillåtet att ha barn på förskolan när man är ledig om barnet inte har rätt till allmän förskola. Vi förskollärare träffar också barnen ofta fler timmar än vad föräldrarna gör och därför anser jag att vi många gånger bör vara dem som bedömer om barnet behöver ledig tid med föräldern och inte föräldern. Ansvaret/fostran anser jag först och främst ligger på föräldern men tar man beslutet att lämna sina barn långa dagar på förskolan så får man också ta att förskolläraren är den som bestämmer om anledningen till att lämna sina barn på förskolan trotts att man är ”ledig” är giltig eller ej . Man får ju inte glömma att det är minst lika utmattande för barn att vara på förskolan som det är för en vuxen att jobba.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
frukatt och 12 till
  • Laddar…
Varje sommar tar jag en veckas semester innan semestern med familjen som jag använder till att renovera huset. Ser verkligen inga konstigheter med det och JA barnen är en hel vecka på förskolan medans jag fixar lite mer omfattande saker som panel, ny altan eller annat. Jag skulle nog påstå att om man har sina barn hemma när man gör större renoveringar som kan påverka barnens öron och lungor negativt så är man smått efterbliven.

• Arg
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
Jag är förskollärare och enligt skollagen så har barn som har rätt till allmän förskola, alltså barn över 3 år, rätt till 15 timmar i veckan trotts att föräldrarna är lediga. De barn som inte har rätt till allmän förskola ska alltså inte vara på förskolan om föräldrarna är lediga. Detta gäller oavsett om man betalar för fulltid.

Dock anser jag att det är helt beroende på fall. Nyttjar man förskolan som barnpassning i övrigt och sitter och fikar i solen en våreftermiddag (som är vanligt här jag bor) så tycker jag inte att det är ok. Krisar det dock någon gång då och då för att få ihop livet, där jag anser att pusslandet av husbygge ingår, så tycker jag det är helt ok att lämna sina barn, sålänge man är ärlig med anledningen. Och detta då trotts skollagen visar att det inte är tillåtet att ha barn på förskolan när man är ledig om barnet inte har rätt till allmän förskola. Vi förskollärare träffar också barnen ofta fler timmar än vad föräldrarna gör och därför anser jag att vi många gånger bör vara dem som bedömer om barnet behöver ledig tid med föräldern och inte föräldern. Ansvaret/fostran anser jag först och främst ligger på föräldern men tar man ”beslutet” att lämna sina barn långa dagar på förskolan så får man också ta att förskolläraren är den som bestämmer om anledningen till att lämna sina barn på förskolan trotts att man är ”ledig” är giltig eller ej . Man får ju inte glömma att det är minst lika utmattande för barn att vara på förskolan som det är för en vuxen att jobba.

• Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
om man är arbetslös kan man ha barnen på dagis har jag hört från vänner stämmer det?

här finns ingen förskola som i sverige här börjar man skolan vid 3 års ålder så här det inga problem med att vara hemma och bygga på huset om man har tid för det

Mikael_L
tommib tommib skrev:
Jag pratar om jourkomp, dvs ledighet som jag har för att jag har jobbat nätter/helger/kvällar. Jag pratar inte heller om den jourkomp jag har direkt i anslutning till nattpassen. Då är barnet/barnen definitivt på dagis för då sover jag.

Jag besvärar inte kommunen med krav på barnomsorg på helgerna, när jag också jobbar, eftersom jag lyckligtvis har en partner som inte gör det. Varför ska jag inte ha möjlighet till att göra saker själv bara för att mina lediga dagar infaller på andra dagar än lördag och söndag?
Word!
Det här är väl värt att läsa en gång till, särskilt sista meningen:
"Varför ska jag inte ha möjlighet till att göra saker själv bara för att mina lediga dagar infaller på andra dagar än lördag och söndag?"

Ty så är det, detta system är fyrkantigt, men vi människor ofta lite mer runda.
Skulle tommib kunna kräva av kommunen att få ha sin barn på förskolan under helgerna, då han jobbar, istället?
Skulle det vara bättre för:
Barnen ...
Personalen ...
Kommunen ...

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Förlåt min okunskap, men som jag förstått så betalas dagisavgiften även på sommaren när barnen är lediga, för annars tappar de sin plats? Känns underligt men föga förvånande.

Ska bli intressant att lämna in mitt schema om det nu skulle behövas, då min chef säger ”du lägger upp det som du vill, bara du rapporterar 40 h”.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Amen!
Allra enklast vore livet utan denna enorma belastning som komplicerar städningen.

Tillåt mig att rulla runt på golvet och skratta ihjäl mig om du har denna inställning till en 1½ åring. Jag ordinerar yoga och mindfulness kurser!

Samt åter stirra barskt när du på fullaste allvar har den inställningen men tycker att det är helt OK att det sannolikt går 5-10 st per vuxen i förskolan.
Nej? Allra enklast vore att min dotter är någon annans ansvar när jag står med huvud i toalettstolen eller krälar under badkaret. Nämen titta! Det är det hon är :crysmile: dock hos farmor och farfar, inte på förskolan.

Jag argumenterar inte främst för min skull, jag är priviligerad nog att utöver en flexibel arbetsgivare och fru ha föräldrar, syskon och vänner som slåss om att få va med min dotter. Men den fyrkantiga inställning många har drabbar de som behöver förskolan mest.

Min inställning är ju inte till min dotter, den är 100% grundad i min avsky till att städa :rofl:

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.