225 516 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Självklart handlar det om kommunens kostnader. Om barnen är där så mycket mer att det behövs mer personal är det en kostnad för kommunen. Och ja, det behvös inte att många barn går hem tidigare innan det går att pussla om arbetsscheman för att minska personal.
Kostnaden täcks ju solidariskt av skatteintäkter från dig och dina grannar.
Kostnaden täcks ju solidariskt av skatteintäkter från dig och dina grannar.
Man får ju försöka lösa barnvakt om du ska gå stumt efter reglerna.Okarlsson skrev:
Men är det inte så återigen att man inte kan göra det så svart eller vitt? Om jag ska på svensexa säger vi, eller frun ska resa bort med kompisarna över helgen. Man tar ledigt fredag för att resa bort. I min värld helt orimligt att den andra partnern ska ta ledigt för att ta hand om barnet, vilket faktiskt är så det ska göras idag om man ska följa reglerna.
Jag är också kanske en av få som tror att familjer kan må bra av att föräldrarna gör saker själva. Om ett par inte har tillgängliga barnvakter och tar ledigt en onsdag för att gå på spa och vila upp sig så är det helt okej med mig att de har barnet på förskola. Detta säger jag som stolt skattebetalare. Vi bor ju i ett "all inclusive"-land med skyhöga skatter och då får det finnas lite flexibilitet i fogen.
Men som jag skrev innan och min åsikt.
- Ledig för att göra något för dig själv, semesterdagar, komp eller oavlönade dagar.
- Ledig för att ta ut föräldradagar men ändå lämna barnet, då är du en usel förälder i mina ögon =)
I augusti ska jag själv till sthlm fre-måndag men löser det utan förskolan då de inte ska ha en chans att kunna sätta dit mig =)
Såg nu när man skriver i vab på fk att de frågar även efter förskolans telenr, de gjorde de inte för någon månad sedan.
Nä om man inte jobbar eller studerar så skall man ju inte lämna barnen, du får ju de där 15 timmarna för det sociala.M MarcusGust skrev:Jag menar såklart inte att barn ska vara hemma hela tiden utan att gå i förskola, förskolan är bra och viktig för barnen men vad jag menar är att de inte måste vara där 40-50 timmar i veckan för att utvecklas, speciellt inte om föräldrarna inte jobbar/studerar de tider de har barnen på förskolan.
Om man vänder på det så tror jag inte det är bra för barnen att vistas 40-50 timmar i veckan på förskolan tex 07-17 mån-fre. Det ger en timme på morgonen med föräldrarna, ofta en ganska stressad timme och kanske 2,5-3,5 timmar på eftermiddagen innan läggdags. För många är detta normen och man kanske därför intalar sig själv att förskolan är jättebra för barnen för att det lugnar en.
Vi har en jättebra förskola, och mina barn trivs där hur bra som helst, men jag vill inte outsourca mer än absolut nödvändigt av mina barns vakna tid, speciellt inte för egen vinning. Det är som för en annan, man är trött efter en heldag på jobbet detsamma gäller för barnen på förskolan där det är högt ljud, konkurrens, bråk osv. Klart att 10 timmar är jobbigare än 8, 6 eller 4 timmar, skillnaden är att barnen kan inte välja. Sen förstår jag också att barnen genom förskolan förbereds inför vad som komma skall vilket är bra men som med det mesta finns det för och nackdelar.
Det är nog väldigt olika för barnen, vissa trivs inte alls där och vill hem har man ju märkt på vissa barn. Men sen har man ju ett val, dra in pengar ordentligt eller jobba deltid.
Vi fick höra av vissa att det var för tidigt att lämna en ettåring, men det var det verkligen inte. Han är förvisso där hela arbetsdagar. Men jag ser inte var han tar skada av det. Vi ägnar ju vår tid åt honom till han går och lägger sig sen.Silver78 skrev:
Det här verkar vara ett ämne som berör många.
När jag lämnade mina barn vid förskola knappt fyllda ett så var det många som tyckte att jag gjorde helt fel. Sen var det samma föräldrar som hade sina barn länge på förskola när de väl började gå där. Jag tyckte att vissa barn var där mellan sju på morgonen till 18 på kvällen. Trots långa arbetsdagar för både mig och min fru så är det ytterst sällan mina barn har varit på förskola längre än 30 timmar per vecka. Är man ensamstående kan det innebära problem. Men är man två så går det ofta att ordna till.
Jag kommenterade bara att det kan vara ännu mindre "allvarligt" än frusna rör, som exv. Resa.Rkarlsson skrev:Man får ju försöka lösa barnvakt om du ska gå stumt efter reglerna.
Men som jag skrev innan och min åsikt.
- Ledig för att göra något för dig själv, semesterdagar, komp eller oavlönade dagar.
- Ledig för att ta ut föräldradagar men ändå lämna barnet, då är du en usel förälder i mina ögon =)
I augusti ska jag själv till sthlm fre-måndag men löser det utan förskolan då de inte ska ha en chans att kunna sätta dit mig =)
Såg nu när man skriver i vab på fk att de frågar även efter förskolans telenr, de gjorde de inte för någon månad sedan.
En bra lösning tycker jag vore att om nu även dagdrivare får 15h förskola per vecka alla har 15h per vecka som inte behöver vara arbetstid. De flesta av oss skulle ju minimera den tiden så mycket det går, men då skulle man slippa skuldbelägandet av folk som bara gör det de anser är bäst för barnen oaktat skattekonsekvensen.
För övrigt så bör den som är ute efter ett rättvist samhälle söka sig till annan plats än välfärdsstaten.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Om matlagningen genererar en inkomst eller ökat värde på huset så absolut, annars nej, då är det en hobby, man lämnar inte barn på dagis för att pyssla med sin hobby.P Pibben skrev:
De 15 är ju enbart för barnens skull. Om dagdrivarna inte skulle få lämna sina barn så skulle barnen bli drabbade och missa viktig tid till det sociala.Okarlsson skrev:
Jag kommenterade bara att det kan vara ännu mindre "allvarligt" än frusna rör, som exv. Resa.
En bra lösning tycker jag vore att om nu även dagdrivare får 15h förskola per vecka alla har 15h per vecka som inte behöver vara arbetstid. De flesta av oss skulle ju minimera den tiden så mycket det går, men då skulle man slippa skuldbelägandet av folk som bara gör det de anser är bäst för barnen oaktat skattekonsekvensen.
För övrigt så bör den som är ute efter ett rättvist samhälle söka sig till annan plats än välfärdsstaten.
Aja svårt och säga hur man ska göra. Men reglerna skall ju följas likväl.
Barn klarar mycket som kanske inte är helt bra.
Om det inte är meningen att reglerna ska följas ordagrant (vilket det inte är då alla accepterar undantag) så ska man se det som riktlinjer och använda sitt sunda förnuft. Lite som med hastighetsgränserRkarlsson skrev:
Tycker det är lite överdrivet stelt. Många gör ärenden eller tränar på lunchen eller direkt före eller efter jobbet. Eller tar jobbresan är med cykel som ett träningspass. Samtidigt vränger man på tiderna så en förälder åker svintidigt till jobbet för att hämta tidigt och den andra lämnar sent, och jobbar över på kvällen. Normaldagen är barnen därmed kortare på dagis än man har rätt till. För att sedan just då och då kunna göra det där man inte kan göra med barn en ledig halvdag eller dag. Håller med om att om man sätter det i system och är ledig veckovis så känns det fel - samtidigt kan man ju då göra som någon förslog och anställa sig själv för att renovera sitt eget hus - trots allt finns det de som lever på att köpa, renovera och sälja hus - görs det bara utan skattefusk känns det som en lika god försörjning som vad som helst... Att vara ledig för att hälsa på en äldre släkting eller liknande tycker jag också känns ok. Att åka på golfresa eller spa är mera tveksamt - men säg att man är frånskild, måste då semester ändå tas ut synkront alternativt barnen alltid medfölja den som har semester? Eller de med skiftarbete - som inte kan jobba när barnen somnat...
jo för mig skulle det bli närmare 20km extra bilkörning till affären om jag måste hämta före. Tänk om man var tvungen att åka buss, då skulle det väl vara uppemot 2h extra.Okarlsson skrev:
Obs: påpekar bara att detta sker endast undantagsvis när det av nån anledning är slut på mat hemma... normalt handlas det på helgen (med barnen)
Eller om någon inte valt det närmsta dagiset utan något speciellt uroskur eller montessori dagis i andra ändan av kommunen. Då blir det längre resor och längre tid på dagis! Eller kompenserar ni med kortare arbetsdag? Fast då är ni inte lika goda skattebetalare.
Finns ingen gemensam definition på rättvisa, varken i detta fall eller rent generellt.
Eller jo rättvist är om ingen har det bättre än mig. Eller sämre. Beroende på livsåskådning.
Finns ingen gemensam definition på rättvisa, varken i detta fall eller rent generellt.
Eller jo rättvist är om ingen har det bättre än mig. Eller sämre. Beroende på livsåskådning.
Fast nej, med ditt synsätt kan väl inget utöver lönearbete samt resa till/från vara ok. Varför är det ena ok men inte det andra?D Daniel 109 skrev:Nej, det är tydligt i reglerna att det inte är okej. Nog har det hän att man har sprungit i för någon enstaka vara. Men normal handling sker inte när barnen är på dagis. Det är självklart. Barnomsorgen gäller för förvärvsarbete och studier. Läkar/tandläkarbesök under normal arbetstid tycker nog alla är okej, men det är nog egentligen inte rätt. Men det funkar ju inte annars. Handla kan man göra med barn, och behöver inte göras ofta med lite planering.
är det ok att åka hem o ta emot sotaren som måste kunna komma in hos dig utan att du hämtar barnen?
Sotaren får släppa in sig själv. Det händer definitivt inte att jag åker hem en stund från jobbet för det.
Man väljer väl i första hand de närmast hemmet ? :OP Pin skrev:Eller om någon inte valt det närmsta dagiset utan något speciellt uroskur eller montessori dagis i andra ändan av kommunen. Då blir det längre resor och längre tid på dagis! Eller kompenserar ni med kortare arbetsdag? Fast då är ni inte lika goda skattebetalare.
Eller jo rättvist är om ingen har det bättre än mig. Eller sämre. Beroende på livsåskådning.![]()
Jag jobbar i andra änden kommunen, sambon i en annan kommun. Hade jag valt närmaste dagis till jobbet så hade han ju behövt åka de 4 milen dit tidigt, 4 milen hem sen. Och som jag ser som största nackdel så går han med barn som han inte skulle gå med i skolan ändå