225 516 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
P Pibben skrev:Det här har säkert diskuterats förut, men det var svårt att söka efter...
Jag har sett bland mina bekanta, här på forumet och till och med i Husdrömmar på TV härromsistens fenomenet att lämna barnen på förskolan när man är hemma och bygger (och är ledig från sitt ordinarie jobb). Är det helt accepterat och oproblematiskt? Jag skulle inte göra det för jag anser att vill man ha barnpassning på sin fritid får man fixa det själv.
Vad tycker ni andra?
Typ 99 procent säker att enda gången det är okej att ha barnen på förskola/dagis och fritids är om du själv är sjukskriven.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
När vi byggde till huset var jag tjänstledig en månad plus ett antal vardagar med barnen på dagis, just för att inte behöva ha de långa dagar och för att kunna vara med de på helgen. Jobbade på huset 8h precis som på mitt vanliga jobb de dagarna. Hade jag inte haft de på dagis hade jag behövt jobba över både kvällar och helger för att ha råd med hantverkare, eller så skulle jag fått lagt varenda ledig tid på huset och inte hunnit vara med barnen alls. Så ingen ökad belastning för förskolan pga. det... Pedagogerna visste om det och undrade mest hur det gick med bygget
Sen får man ju vara lite pragmatiskt också, bor på landet 7, 9 och 12km från förskola/skola (3 olika ställen), har jobbet 40km åt ett annat håll och affär 15km åt ett tredje. Då tycker jag det är rimligt att svänga förbi affär i närheten av jobbet innan jag hämtar. Låter som många här inte har små barn, alternativt har ett barn, eller bor och jobbar i närheten av förskolan.
Sen tycker jag inte det är ok att lämna för att gå och träna eller gå till frisören.
Sen får man ju vara lite pragmatiskt också, bor på landet 7, 9 och 12km från förskola/skola (3 olika ställen), har jobbet 40km åt ett annat håll och affär 15km åt ett tredje. Då tycker jag det är rimligt att svänga förbi affär i närheten av jobbet innan jag hämtar. Låter som många här inte har små barn, alternativt har ett barn, eller bor och jobbar i närheten av förskolan.
Sen tycker jag inte det är ok att lämna för att gå och träna eller gå till frisören.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Sen en sak som stör mig lite smått är föräldrar som separerat och kör 50/50. Då är det det helt ok att tex mamman åker på semester på "pappaveckan" eller tvärtom. Som sambodende är det en dödssynd att göra så...
Det beror på kommunen. Olika kommuner är olika generösa men det finns klart regler om vad kommunerna minimum ska erbjuda.
- Lediga föräldrar - lediga barn
- 15 timmar per vecka för barn till arbetslösa och föräldralediga
- allmän förskola vilket omfattar 525 timmar om året från hösten barnet fyller 3 år. Ofta följer det skolans tider och vid skollov är barn med allmän förskoleplacering lediga. Går barnet mer än 525 timmar om året gör kommunen ett avdrag på maxtaxan
- Maxtaxa, du betalar 3% av hushållets sammanlagda inkomst med ett tak på ca 1400 kr. Andra barnet 2 % och lägre tak. Tredje barnet 1% och lägre tak och fjärde barnet är gratis
- För den summan får ditt barn tillgång till inne- och utemiljöer som är pedagogiskt genomtänkta och anpassade för barn. Barnet får tillgång till utbildad personal, barnet är försäkrat, får näringsberäknad mat osv.
Det heter förskola och det finns tre olika pedagoger som jobbar där. Förskoleresurser utan relevant utbildning (att jämför med vårdbiträde), barnskötare med gymnasial utbildning (jämför med undersköterska) och så förskollärare med högskoleutbildning (jämför med sjuksköterska). En utbildning är självklart inte allt men en utbildning ger en fördjupad kunskap i barns utveckling och lärande. Anknytningsteorier, hur närmiljöer kan bli den tredje pedagogen, hur ett systematiskt kvalitetsarbete läggs upp så vi alltid kan säkerhetstänks kvalitén på undervisningen vi bedriver. Ett fördjupat arbete i läroplanen och en förståelse för hur den tolkas. En sjuksköterska kan göra ett vårdbiträdes jobb men vårdbiträdet har inte utbildningen att göra sjuksköterskans. Och så är det i förskolan med. Förskolläraren kan göra förskoleresursens arbete men resursen kan inte göra lärarens. och ja, det heter lärare. Vi är legitimerade.
Det kan säkert tyckas pretentiöst med undervisning till ettåringar men det är termerna vi har och vi ligger också som en egen skolform. Allt vi gör granskas av staten. Det betyder inte att vi är bättre än hemmet och att vi ska ersätta det. Tvärtom! Vi ska samarbeta
Med hemmet men vi ska inte ta över. Men det betyder att eftersom vi tar han om era barn så måste vi kunna påvisa vad vi gör för att hjälpa barnet att bli sitt bästa jag. Till det har vi en rad styrdokument och lagar och förordningar vi måste följa. Vi är med andra ord betydligt mer styrda än ett hem.
Och jag önskar jag hade haft en verklighet där jag kunde låta barn komma och gå precis som det behagar men verkligen är den att kommuner inte satsar på förskolor och vi har i regel 6-9 barn per pedagog som vi ska se efter, ge basal omsorg men också leda dem och utveckla dem. Förutom arbetet med barnen ska verksamheten planeras, fortbildning ska genomföras och miljö och hälsa ska komma på besök, Skolverket ska granska att vi sköter oss osv. Det är ingen hemlighet att lärare (även förskolan) år efter år toppar statistiken på psykisk sjukdom. Vi går i väggen för vi inte orkar. För vi engagerar oss och vill göra ett bra jobb men inte får förutsättningarna till det. Barngrupperna är stora, resurserna små, vikarier finns inte att uppbringa så varje gång en kollega är sjuk får vi kasta om våra schema och försöka fylla upp. Vi har aldrig pauser i jobbet, en halvtimmes lunchrast måste vi ha enligt lag men vissa dagar hinner man knappt gå och kissa. Helst skulle många kommuner vilja att vi betalar för lunchen vi äter pedagogiskt. Har du någonsin försökt äta tillsammans med 5 ettåringar? Min hastighet på att äta är fascinerande.
Jobbet räknas inte som tungt eftersom en tvååring inte väger mer än 20 kilo men att varje dag lyfta, klä på, hjälpa upp, upp och ner från golvet, upp och ner från skötbord här mycket på kroppen och flera av oss som arbetar några år har slitna händer och ryggar. Och friskvårdsbidrag? En piss i Mississippi. 800 kr per år.
nu undrar ni säkert varför i hela fridens namn jag är kvar? för barnen. Vet ni hur underbart det är att varje dag få vara en del av ditt barns utveckling? Att få se språket formas, få se hur barnet som individ växer och blir sitt bästa jag. Hur jag får vara en del av det, får lära känna ditt barn och få vara en del av ditt barns liv en kort stund. Det här är ett jobb som får mig att hela tiden tänka om, får mig att växa, får mig att utvecklas. Jag får lära känna dig som förälder när du kommer till oss. För föräldrar och familj är oerhört viktig.
Och där lägger jag ner min uppsats
mvh
Förskollärare
- Lediga föräldrar - lediga barn
- 15 timmar per vecka för barn till arbetslösa och föräldralediga
- allmän förskola vilket omfattar 525 timmar om året från hösten barnet fyller 3 år. Ofta följer det skolans tider och vid skollov är barn med allmän förskoleplacering lediga. Går barnet mer än 525 timmar om året gör kommunen ett avdrag på maxtaxan
- Maxtaxa, du betalar 3% av hushållets sammanlagda inkomst med ett tak på ca 1400 kr. Andra barnet 2 % och lägre tak. Tredje barnet 1% och lägre tak och fjärde barnet är gratis
- För den summan får ditt barn tillgång till inne- och utemiljöer som är pedagogiskt genomtänkta och anpassade för barn. Barnet får tillgång till utbildad personal, barnet är försäkrat, får näringsberäknad mat osv.
Det heter förskola och det finns tre olika pedagoger som jobbar där. Förskoleresurser utan relevant utbildning (att jämför med vårdbiträde), barnskötare med gymnasial utbildning (jämför med undersköterska) och så förskollärare med högskoleutbildning (jämför med sjuksköterska). En utbildning är självklart inte allt men en utbildning ger en fördjupad kunskap i barns utveckling och lärande. Anknytningsteorier, hur närmiljöer kan bli den tredje pedagogen, hur ett systematiskt kvalitetsarbete läggs upp så vi alltid kan säkerhetstänks kvalitén på undervisningen vi bedriver. Ett fördjupat arbete i läroplanen och en förståelse för hur den tolkas. En sjuksköterska kan göra ett vårdbiträdes jobb men vårdbiträdet har inte utbildningen att göra sjuksköterskans. Och så är det i förskolan med. Förskolläraren kan göra förskoleresursens arbete men resursen kan inte göra lärarens. och ja, det heter lärare. Vi är legitimerade.
Det kan säkert tyckas pretentiöst med undervisning till ettåringar men det är termerna vi har och vi ligger också som en egen skolform. Allt vi gör granskas av staten. Det betyder inte att vi är bättre än hemmet och att vi ska ersätta det. Tvärtom! Vi ska samarbeta
Med hemmet men vi ska inte ta över. Men det betyder att eftersom vi tar han om era barn så måste vi kunna påvisa vad vi gör för att hjälpa barnet att bli sitt bästa jag. Till det har vi en rad styrdokument och lagar och förordningar vi måste följa. Vi är med andra ord betydligt mer styrda än ett hem.
Och jag önskar jag hade haft en verklighet där jag kunde låta barn komma och gå precis som det behagar men verkligen är den att kommuner inte satsar på förskolor och vi har i regel 6-9 barn per pedagog som vi ska se efter, ge basal omsorg men också leda dem och utveckla dem. Förutom arbetet med barnen ska verksamheten planeras, fortbildning ska genomföras och miljö och hälsa ska komma på besök, Skolverket ska granska att vi sköter oss osv. Det är ingen hemlighet att lärare (även förskolan) år efter år toppar statistiken på psykisk sjukdom. Vi går i väggen för vi inte orkar. För vi engagerar oss och vill göra ett bra jobb men inte får förutsättningarna till det. Barngrupperna är stora, resurserna små, vikarier finns inte att uppbringa så varje gång en kollega är sjuk får vi kasta om våra schema och försöka fylla upp. Vi har aldrig pauser i jobbet, en halvtimmes lunchrast måste vi ha enligt lag men vissa dagar hinner man knappt gå och kissa. Helst skulle många kommuner vilja att vi betalar för lunchen vi äter pedagogiskt. Har du någonsin försökt äta tillsammans med 5 ettåringar? Min hastighet på att äta är fascinerande.
Jobbet räknas inte som tungt eftersom en tvååring inte väger mer än 20 kilo men att varje dag lyfta, klä på, hjälpa upp, upp och ner från golvet, upp och ner från skötbord här mycket på kroppen och flera av oss som arbetar några år har slitna händer och ryggar. Och friskvårdsbidrag? En piss i Mississippi. 800 kr per år.
nu undrar ni säkert varför i hela fridens namn jag är kvar? för barnen. Vet ni hur underbart det är att varje dag få vara en del av ditt barns utveckling? Att få se språket formas, få se hur barnet som individ växer och blir sitt bästa jag. Hur jag får vara en del av det, får lära känna ditt barn och få vara en del av ditt barns liv en kort stund. Det här är ett jobb som får mig att hela tiden tänka om, får mig att växa, får mig att utvecklas. Jag får lära känna dig som förälder när du kommer till oss. För föräldrar och familj är oerhört viktig.
Och där lägger jag ner min uppsats
mvh
Förskollärare
Men det är ju inte så konstigt. Ett barn med separerade föräldrar lever i två familjer. De familjerna har lika lite med varandra att göra som du och din granne.S swirve skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
självklrt ska du kunna stanna i affären och köpa lite kvällsmat eller mjölk och bröd till dagen efter men storhandlingen kanske man kan lämna till sin fritid.S swirve skrev:När vi byggde till huset var jag tjänstledig en månad plus ett antal vardagar med barnen på dagis, just för att inte behöva ha de långa dagar och för att kunna vara med de på helgen. Jobbade på huset 8h precis som på mitt vanliga jobb de dagarna. Hade jag inte haft de på dagis hade jag behövt jobba över både kvällar och helger för att ha råd med hantverkare, eller så skulle jag fått lagt varenda ledig tid på huset och inte hunnit vara med barnen alls. Så ingen ökad belastning för förskolan pga. det... Pedagogerna visste om det och undrade mest hur det gick med bygget
Liksom självklart att du ska kunna gå till läkare och tandläkare och ha barnen på förskolan. Begravningar med.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Överens! numera med tre barn är storhandling kvällstid att ses som egentid...det är ungefär den egentid en får på en vecka.K Keegan skrev:
Jag kan inte tala för andra. Men jag har mer än ett barn och varken bor eller arbetar nära förskolan.
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 279 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 279 inlägg
S swirve skrev:
Jag är skild och har 50/50. Om jag finge välja så skulle jag ha mindre med mitt ex att göra än min granne. Det har dock väldigt lite med barnomsorgen att göra.
Du kan väl likväl dra på semester en vecka oavsett om du är gift eller sambo precis som när man har separerat. Du behöver bara komma överens med din partner eller menar du att barnomsorgen hindrar dig? Har jag då aldrig hört talas om...
edit: jag tolkade inlägget lite tokigt. Läste det som att barnomsorgen hindrade dig från att vara ledig
Redigerat:
Och jo det finns alltid sätt att komma runt regeln. Man behöver inte berätta vad man gör, man kan ha eget företag och sätta det som arbete osv.
men det är lite tråkigt när man som personal på förskolan blir ljugen för.
För några år sedan hade jag ett barn som blev sjuk, försökte nå föräldrarna på jobbet då de inte svarade på mobilerna. Ena förälderns kollega berättade att den föräldern är ledig varje onsdag. Och barnet hade tid varje onsdag hos oss.
Eller föräldern som berättade för oss att på fredag lämnar och hämtar mormor och vi frågade om de skulle på en liten weekendresa (hos oss får man lämna fyra dagar om året och göra vad man vill så länge man inte utökar tiden eller lägger in tid på en ledig dag. Det ska dock ansökas om hos rektor). I vilket fall föräldern säger nej, de hr bara lite svårt att få ihop jobbtiderna. På måndagen kommer samma förälder med bruten handled efter en skidolycka. jag menar varför? Varför ljuga? I det här fallet totalt onödigt för hen hade fått ledigt ändå.
men det är lite tråkigt när man som personal på förskolan blir ljugen för.
För några år sedan hade jag ett barn som blev sjuk, försökte nå föräldrarna på jobbet då de inte svarade på mobilerna. Ena förälderns kollega berättade att den föräldern är ledig varje onsdag. Och barnet hade tid varje onsdag hos oss.
Eller föräldern som berättade för oss att på fredag lämnar och hämtar mormor och vi frågade om de skulle på en liten weekendresa (hos oss får man lämna fyra dagar om året och göra vad man vill så länge man inte utökar tiden eller lägger in tid på en ledig dag. Det ska dock ansökas om hos rektor). I vilket fall föräldern säger nej, de hr bara lite svårt att få ihop jobbtiderna. På måndagen kommer samma förälder med bruten handled efter en skidolycka. jag menar varför? Varför ljuga? I det här fallet totalt onödigt för hen hade fått ledigt ändå.
Silver78 skrev:
Det finns mer gråzoner än du anar. Min granne har en son med autism. Det är uppföljningsmöten 2 ggr i månaden där sonen inte kan närvara samtidigt föräldern som är ensamstående måste ta ledigt från jobbet för
En pedagog är någon som arbetar med pedagogik. Så visst kallas förskollärare ibland för pedagoger men de är legitimerade som förskollärare.Mikael_L skrev:
Heter det inte förskolepedagog?
Vad det gäller sakfrågan så är det inte OK enligt lagar och regler, som flera redan påpekat. Förutom de där 15 garanterade timmarna.
Skulle jag bry mig om någon i min omgivning gjorde så, knappast.
Jag är ganska lite civilpolis av mig, och det finns maaassooor av saker jag upprörs betydligt mer av.
Då jag byggde huset nyttjade vi de 18 timmarna som lediga/arbetslösa fick (det var taget ett lokalt beslut här så att de 15 vart utökade till 18) och sen pusslade vi satan i övrigt. Så just här är samvetet faktiskt rent.![]()
lediga barn lediga förälder. Det betyder att om en förälder i ett samboende par tar semester så är barnet ledigt. Vill mannens iväg själv som förälder får man då finns barnvakt på eget sätt. Men om ni hade varit separerade och har varannan vecka kan mamma åka bort en vecka på semester när det är pappavecka och pappa får lämna på förskolan.j.f.s skrev:
Jag är skild och har 50/50. Om jag finge välja så skulle jag ha mindre med mitt ex att göra än min granne. Det har dock väldigt lite med barnomsorgen att göra.
Du kan väl likväl dra på semester en vecka oavsett om du är gift eller sambo precis som när man har separerat. Du behöver bara komma överens med din partner eller menar du att barnomsorgen hindrar dig? Har jag då aldrig hört talas om...
Nu hittar jag inte inlägget men någon skrev om gråzoner som föräldrar till ett barn med autism som får lämna barnet när de ska på möten. Det får man. Är det dessutom ett möte som vården kallat till får båda fördelarna vabba för den tiden och ha sitt barn på förskolan. Men ett barn med autism eller annan npf-diagnos eller medicinsk diagnos kräver också en en drömmaren, uppföljningar, utbildningar osv.