225 516 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Då länge du betalar arbetsgivaravgifter och skatt på lönen din fru betalar då är det nog inga problem...A Anderscurl skrev:Bara funderar lite högt för mig själv. Min egen personliga åsikt just nu. Men vilken typ av anställning måste man ha för att det ska räknas som arbete? Måste man verkligen få lön för att det ska räknas som arbete? Om min fru eller man betalar mig timlön för att utföra ett arbete utanför min ordinarie anställning, räknas det då som arbete? Nu har jag själv haft bra möjligheter till att vara hemma med barnen och även gjort projekt med dem hemma. Men jag känner ju inte att jag skulle klanka ned på någon om de lät barnet vara ordinarie tid på förskolan för att göra något potentiellt farligt hemma ett enstaka tillfälle. Tar man tjänstledigt och bygger ett hus skulle jag mer klassa det som arbete i ett eget företag.
Nä, så kan man ju förstås gör men det stod "betalar".
P Pibben skrev:Det här har säkert diskuterats förut, men det var svårt att söka efter...
Jag har sett bland mina bekanta, här på forumet och till och med i Husdrömmar på TV härromsistens fenomenet att lämna barnen på förskolan när man är hemma och bygger (och är ledig från sitt ordinarie jobb). Är det helt accepterat och oproblematiskt? Jag skulle inte göra det för jag anser att vill man ha barnpassning på sin fritid får man fixa det själv.
Vad tycker ni andra?
Nej det är inte rätt att ha barnen på förskola när man är hemma och är ledig.
Dock är det allmän förskola från höstterminen då barnet fyller 3 år, det innebär att barnet har 15 timmar gratis i veckan men innon tid och dagar förskolan bestämmer tex, tis,ons,tor 5 timmar om dagen. Men detta gäller ej på Loven. Är barnet under 3 år så Nej.
Du har helt rätt, det är samma regler inom den punkten på alla kommunala förskolor i Sverige. Det är ju väldigt tydligt också vilka regler som gäller. Även om du betalar för platsen så kostar det mer att ha dem där än du betalar för. Sedan med tanke på de enorma barngrupperna så borde man verkligen tänka på att låta barnen vara lediga med.ullet skrev:
Regeln i kommunen där jag bor är att det inte är ok, det är väldigt tydligt. Är man ledig från jobbet (oavsett för att snickra, jaga, åka på semesterresa osv), då är barnen lediga med dig (bortsett från hel föräldraledighet då de större barnen får vara 15 h/vecka på förskolan).
Jag vet att den reglerna skiljer mellan kommuner, men jag personligen tycker det är rimligt att skattebetalarna inte ska betala för "barnpassning" för att föräldrarna "roar" sig med jakt, snickeri eller dylikt. Har man privat barnvakt är det ju ett helt annat läge, då får man ju själv betala för platsen.
Jag genuint avskyr trådar som dessa...
De dyker upp med jämna mellanrum på byggahus...
En del inlägg är bra men det jag läser mest är:
JAG jag JAG jag Jag jAg jaG JAG Jag mig Jag MIG Mig Jag Jag....
Förskolan är ingen j-a barnpassning.
Om ni behöver barnpassning vid Jag-aktivitet får ni skaffa den själva. Pengar verkar det ju finnas.
/ATW
Om ni behöver barnpassning vid Jag-aktivitet får ni skaffa den själva. Pengar verkar det ju finnas.
/ATW
legitimerade förskollärare, pedagoger är enbart ett samlingsnamn. Skulle säga att majoriteten gör ett mer genomtänkt och pedagogiskt jobb. Så klart finns det mycket bra och pålästa barnskötare med.Rkarlsson skrev:
Alla barn har rätt att vara på förskolan minst 15 timmar i veckan beroende på vad kommunen har satt upp för regler. Sen vad du gör dessa timmar är upp till dig. Är själv förskollärare och jag lägger inga värderingar kring det. Det man kan tänka på är att det är tuff miljö på förskolor och barnen är i lika behov av semester som vi vuxna. Vid uttag av semesterdagar innebär det även att barnen är lediga från förskolan. Annars är det att man utnyttjar systemet på ett felaktigt sätt som inte ingår i behov av barnomsorg. Att bygga hus är valfritt (fritidsaktivitet) och inte ett arbete.
så Nej, barnen ska inte vara på förskolan om man tar semester för att bygga hus.
så Nej, barnen ska inte vara på förskolan om man tar semester för att bygga hus.
P Pibben skrev:Det här har säkert diskuterats förut, men det var svårt att söka efter...
Jag har sett bland mina bekanta, här på forumet och till och med i Husdrömmar på TV härromsistens fenomenet att lämna barnen på förskolan när man är hemma och bygger (och är ledig från sitt ordinarie jobb). Är det helt accepterat och oproblematiskt? Jag skulle inte göra det för jag anser att vill man ha barnpassning på sin fritid får man fixa det själv.
Vad tycker ni andra?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Förskolan är en skolform men än så länge inte obligatoriskt. 15 timmar räcker gott och väl för det äldre barnet att vara på förskolan om man ändå går hemma med ett barn. Förskolan existerar inte för att underlätta föräldraskap som man valt själv. Finns öppna förskolor där du kan besöka samt det finns oändligt många aktiviteter du kan göra med två barn.
A arasmus skrev:
Hehe acceptabelt vafan? Skaffa inte ungar då! Vilka nötter. Det där är tillichmed straffbart.P Pibben skrev:Det här har säkert diskuterats förut, men det var svårt att söka efter...
Vad tycker ni andra?
Ja. Klockrent. (A ArneTW skrev:Jag genuint avskyr trådar som dessa...
/ATW
När jag bodde i Lofsdalen kom familjen från skidanläggningen och släppte av barnen sedan åkte dom hem å åt frukost. Kom till jobbet 2 h senare).