225 516 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Vad menar du? Det ska vara samma regler men du tvivlar på reglerna ändå?kisumisu skrev:
Japp det är ju helt annan sak. Men syftar jag på småjobb. Städa, handla, klippa gräsmattan, ta in ved, laga eluttaget och den trasiga diskmaskinen (kunde inte låta bli, retar gallfeber på vissa)....
Märker också att vissa nej sägare ger sig lite när dom säger om det okej för kommunen. Men vi lever i samma land och betalar samma skatt i grunden även om den kommunala kan skiljas åt. Men varför inte samma regler då och flummiga allmänna förskolan regler o pedagogik hit o dit som jag faktist tvivlar starkt på när det gäller den kommunala.
Den yngsta av mina barn har jag tom funderat på att sätta in på finsk skola. Barnet har ändå inga kompiskontakter via förskolan och Sveriges skolor är rena lekskolor.
De ni skattepengar som går utomlands istället dåÄven om Sverige redan nu kastar enorma mängder utomlands.
Men men om vi nu bortser från det när vi ändå pratar barn![]()
Vad menar du? "De ni skattepengar som går utomlands istället då" Dom ni skattepengar? Vi har inte gett några skattepengar utomlands. Förklara dig gärna.
Jag får se till att jag betalar/sparar för den försäkring och pension jag vill ha och om jag har barn så skulle jag betala för dem också.B Byggdjuret skrev:Jobbigt om du blir ordentligt sjuk.
Eller när du blir gammal!
Då blir det försäkringar för hela slanten istället.
Jag antar att du inte tänker skaffa barn. Och inte umgås med folk som vill ha barn.
För då kommer du ångra dig.
Själv tycker jag att vi kan ha kvar förskolan och fritids
Men skippa alla bidrag till flyktingar. Och begränsa socialbidraget
Där sparar vi mycket pengar.
Eftersom alla som flyr gör det för att de älskar laandet så behöver de inga bidrag
Varför skulle någon annan behöva betala?
Jag vill inte betala för din barnpassning.
Varför vill du inte betala för dina barn?
/ATW
- För att våra barn kommer att ta hand om dig när du blir gammal?
Det kan man dividera fram och tillbaka om.
Rent globalt är inte barn en bristvara, så man kan undra lite varför barn skall skattesubventioneras. Förorterna är redan fyllda med barn, så varför uppmuntrar stat och kommun folk att bli föräldrar?
Men vem tror du drar in pengar till din vård då? Om inte de som är barn idag? Nu vet jag ju iofs inte hur gammal du är, men om du blir gammal lagom tills dagens barn växer upp och arbetar och därmed betalar skatt, så blir det ju så.A ArneTW skrev:
Om inte det finns människor i arbetsför ålder som betalar in skatt, vid det laget som du är gammal och behöver vård (ja, om det nu är så), så var tror du pengarna kommer komma från för din vård? Då lär det ju inte finnas någon vård överhuvudtaget, om där inte betalas in skatt.
Jag får väl lägga upp en spar/försäkringslösning som täcker mina behov. Varför tror du att dina barn skulle betala för mig. Min framtida vård och pension är mitt ansvar inte ditt eller dina barns.Martin_B skrev:
Men vem tror du drar in pengar till din vård då? Om inte de som är barn idag? Nu vet jag ju iofs inte hur gammal du är, men om du blir gammal lagom tills dagens barn växer upp och arbetar och därmed betalar skatt, så blir det ju så.
Om inte det finns människor i arbetsför ålder som betalar in skatt, vid det laget som du är gammal och behöver vård (ja, om det nu är så), så var tror du pengarna kommer komma från för din vård? Då lär det ju inte finnas någon vård överhuvudtaget, om där inte betalas in skatt.
/ATW
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Privatisering av offentlig sektor är såklart det bästa, men verkar svårt i ett gammal sosseland som Sverige. Men håller helt med dig.A ArneTW skrev:Jag har efter lite eftertanke ändrat mig.
Folk får göra bäst de vill.
Jag kommer själv i varje fråga verka för att varje form av bidrag/stöd skall tas bort.
Statens ansvar ska sträcka sig till polis/försvar och skola årskurs 1-9.
Allt annat skall skötas på eget ansvar.
Bidrag till förskola kan tas bort direkt, då privata alternativ kan ta över direkt.
Varför ska jag betala en enda krona för era barn?
/ATW
Samma regler menar jag att varför är det okej t ex i grannkommunen ha barnen hur som helst medans det nitiskt hårda regler i min kommun?H Husbuset skrev:
Utomlands saken blir kanske svårt förstå för en i övriga Sverige. Möjligtvis den tillämpas i Skånes gränskommuner när det gäller Danmark???
Men jag bor i alla fall ca 2km gångväg från Finland. Tror ni att jag pratar skit så sök Haparanda på t ex google maps så får ni se hur det ser ut i min kommun. Vet ej om det är unikt här i min kommun då det är landsgräns man bara kan knalla över?
Men så är det vi kan fritt välja "grannkommunen". Vet flera som går skola i Kalix eller i Torneå Finland.
Sedan vet jag ej vem som bestämt reglerna om det var EU eller vem...
Det är konkurrens inte minst i affärerna märks det. Vissa produkter är ju svindyra i Sverige medans andra saker svindyra i Finland t ex läsk och godis. Sedan försöker affärerna hålla rimligare pris även på produkter som annars dyra o vi har väl 5-6 snusbutiker har tappat räkningen om det
Men det är ju nu offtopic...men det är inte många som kan föreställa sig hur det är.
Ja och angående att vi för övrigt pumpar ut skattepengar utomlands är alla möjliga slags hockuspokusföretag som kommuner anlitar som bara för all kapital utomlands.
Sedan om vi ska gå riktigt långt så gäller det de mesta. Allt görs ju idag i länder som Kina.
Så visst till en viss del borde vi ha annan skattepolitik se bara på företag som Ericsson, Volvo, Luxor etc företag som i princip sålda utomlands.
Redigerat:
Precis och här är ett exempel där man kanske borde ändra reglerna litegrann.Martin_B skrev:
Frågan kan även här ställas att varför ska alla vara med och sponsra oansvarigt folk som bara lånar, lånar och åter lånar. Med sponsra menar jag avdrag i skatt gällande räntekostnaderna. Hört att man förut tom fått hela summan tillbaka idag är det ju 30%
Vem försvarar vi i den här frågan? Bankerna eller? Dem tar hutlösa räntor ja det är faktist hutlöst höja räntan helatiden fast reporäntan går på minus. Dem som sparar får bara 0% och får väl snart betala minusränta med bankernas girighet. Bankkontor läggs ner och avgifter på det ena o de andra. Som t ex valutaväxlingspåslag. Den är dock någotlunda human i Sverige men för Finnar o Norrmän är det ännu värre när dem handlar här i Sverige.
Där ser du ni har vettigare regler.L Lenamajan skrev:
En förälder som jobbat helgen och den andra föräldern varit hemma med barnen då.
Får den föräldern som jobbat helgen ha barnet i förskolan dessa tider när han/hon ledig och den andra föräldern jobbar?
Många småbarnsfamiljer verkar ju ha råd att bo/bygga/köpa/renovera hus så varför tror du att 500000 skulle vara oöverstigligt.B Byggdjuret skrev:
Har man inte råd att betala får man lösa det på andra sätt. Familj/kooperativ/lån.
För övrigt är det ju ingen lag att man ska äga sitt hus. Man kan få plats i en liten hyresrätt.
/ATW
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tråkigt att du inte ser skillnaden på bolån och låna fsk. Tyvärr känns det inte som att har så bra koll på spara pengar.A ArneTW skrev:Många småbarnsfamiljer verkar ju ha råd att bo/bygga/köpa/renovera hus så varför tror du att 500000 skulle vara oöverstigligt.
Har man inte råd att betala får man lösa det på andra sätt. Familj/kooperativ/lån.
För övrigt är det ju ingen lag att man ska äga sitt hus. Man kan få plats i en liten hyresrätt.
/ATW
Jo visst är det så. Man kan hyra en 1:a.
Men det är kanske direkt idealiskt.
Men att spara ihop 500000 är inte lättaste och det skulle ta lång tid. Om jag lägger undan 5200 i månaden skulle det ta åtta år.
Jag undrar hur många som har råd med det.
Om man är ensamstående så blir det nästan omöjligt att klara av
Låna pengar låter skoj. Att ha sina barn på ett föräldra kooperativ skulle ändå kosta en massa pengar.
De flesta människor har inte massa pengar på banken.
Men jag kommer aldrig få dig att förstå fördelarna av det systemet vi har.
Men om du nu får barn hur gör du då?
Redigerat: