Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
B Byggdjuret skrev:
Egentligen är frågan enkel. Man får inte vara hemma och ha barnen på förskolan. Om man inte sjukskriven eller arbetslös. Resten är upp till ens eget samvete. Det är dock viktigt att man inte berättar något för barnen för annars blir snabbt avslöjad.
Jag tycker det är rimliga regler.
Men jag kan förstå att det kan locka för att kunna bli klar. Enligt reglerna så måste du åka direkt till förskolan när du slutar. Inte stanna och storhandla. Visst springa in och köpa en mjölk är nog något som de flesta pedagoger tycker är okej. Ska man nu storhandla innan man hämtar barnen så måste man sköta det snyggt. Inte komma insläpandes med ett gäng tunga kassar.
Ja, det där med att mörka för barnen är viktigt. De är väldigt informativa...

• Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
"Pappa ska åka på skidsemester och mamma jobbar och jag fick inte säga något för att reglerna är så efterblivna"

• Gilla
  • Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B Byggdjuret skrev:
Egentligen är frågan enkel. Man får inte vara hemma och ha barnen på förskolan. Om man inte sjukskriven eller arbetslös. Resten är upp till ens eget samvete. Det är dock viktigt att man inte berättar något för barnen för annars blir snabbt avslöjad.
Ett bra föredöme.
Först skall man ljuga för förskolan. Sedan skall man ljuga för sina barn.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Frågan är hur många skulle fly till Sverige om de inte fick några bidrag? Om vi nu är världens bästa land så borde alla valfärda hit oavsett bidrag.
Ingen vet. Men att illegala stannar kvar är väl en hint?

Paragrafryttare, moralpoliser, invandringen, olika arbetstider hit och dit. Samtalet här inne är nu väldigt brett.

För att återgå till TS så ta reda på vad er kommun säger. Det är olika ifrån kommun till kommun. Men generellt får man inte ens stanna och köpa mat på väg hem eller till jobbet. Men detta gör garanterar många och det är garanterat något förskolor/fritids ej kommer lägga tid på. Men bygga/semester är också generellt nej till.

Så nu avslutar vi denna tråd och alla kollar upp själva vad som gäller för dem. Om ni sedan följer de regler ni får höra är upp till er. Det finns dock en väldig lång kedjereaktion om man utnyttjar våra system som man kanske ska tänka lite på.

Sedan kan de som vill diskutera de andra ämnen som är igång starta en ny tråd för det :)

Lycka till alla!

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Martin_B Martin_B skrev:
Inte bara oansvarigt utan mer eller mindre omöjligt. Det går helt enkelt inte att arbeta, vare sig med snickeri eller nästan vad det än må vara, medan man passar barn.

En lösning för detta är ju som sagt 15-timmarsregeln, och då kan man ju snickra 15 timmar i veckan utan barn, helt lagligt! :)
Där håller jag fullständigt med. 15H räcker är inte det frågan är!

Mrn kommuner och förskolor tolkar denna regel annorlunda!!!!

Som i våran kommun räknas dessa 15H in på övrig tid och när de kommer till de som utnyttjar bara dessa 15H så är det 8-11 mån-fre.

Finns en privat förskola (som jag funderat byta till, men som ligger geografiskt mycket sämre. Är idag nästan granne med den kommunala). Hursom dem har bestämda dagar när det pågår "pedagogik" kommer ej ihåg vilka dagar det var men om vi säger Måndag 8-13. Onsdag 8-13. Fredag 8-13.
Då är det HELT ok nästan krav att ungarna ska vara där. Så vi säger den hela veckan jag är ledig hemma skulle barnen ha rätt till 15H på den veckan. Men så resonerar inte kommunala förskolan + att det är ju sämre dra ungarna dit varenda dag för 3H.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om du är osäker på om det är de eller dem använd dom istället. Även om dom är talspråk så är det bättre än att använda de eller dem fel
Tack för tipset. Jag är inte osäker, bara ovan med att skriva på telefonen. Jag har inte fått någon information om att det inte är tillåtet med stavfel. Är alla dina inlägg felfri?

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Okarlsson Okarlsson skrev:
Är plankning också bidragsbedrägeri i dina ögon?
Ja. eftersom kommunaltrafiken (om det är den du menar), likt daghemmen, är delvis skattefinansierade. Du åtnjuter förmånen av en tjänst. men smiter från att betala din del. Så naturligtvis är det ett bedrägeri.
Här är det dock en viss skillnad. Om bussen inte är full, belastar din enstaka tjuvåkning inte samhället nämnvärt. Hade däremot bussen varit fullsatt, så att du var den siste som fick plats, och därmed hindrat andra från att åka med, hade ditt fuskande fått konsekvenser för de övriga bidragsgivarna/skattebetalarna.
Likadant är det med daghemmen. Om personalen har så lite att göra, att en unge mer eller mindre, inte spelar någon roll, belastar det inte kommunbudgeten nämnvärt. Det scenariot tillhör troligtvis undantaget. Istället pratas det om överfulla dagis, med alldeles för många lintottar, och alldeles för få tanter. Att då ljuga sig till en plats man inte är berättigad till, ökar kostnaden för kommunen/skattebetalarna samt försämrar miljön, för inte bara ditt barn, utan även för din grannes barn. DVS. Alla förlorar. Ja. Förutom du!

Staffan

P.s.
"Du" = vilken bidragsfuskare som helst.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Tack för tipset. Jag är inte osäker, bara ovan med att skriva på telefonen. Jag har inte fått någon information om att det inte är tillåtet med stavfel. Är alla dina inlägg felfri?
Haha, jag brukar inte anmärka stavfel, men jag har sjukt svårt för just de/dem :)

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:

Som i våran kommun räknas dessa 15H in på övrig tid och när de kommer till de som utnyttjar bara dessa 15H så är det 8-11 mån-fre.

Finns en privat förskola (som jag funderat byta till, men som ligger geografiskt mycket sämre. Är idag nästan granne med den kommunala). Hursom dem har bestämda dagar när det pågår "pedagogik" kommer ej ihåg vilka dagar det var men om vi säger Måndag 8-13. Onsdag 8-13. Fredag 8-13.
Då är det HELT ok nästan krav att ungarna ska vara där. Så vi säger den hela veckan jag är ledig hemma skulle barnen ha rätt till 15H på den veckan. Men så resonerar inte kommunala förskolan + att det är ju sämre dra ungarna dit varenda dag för 3H.
Ska du vara tjänstledig för att ta fram tex en mjukvaruprodukt jobbar man nog minimum 40h plus kvällar, nätter och helger. Dock räcker nog 15h för de flesta fall ja

kisumisu
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ska du vara tjänstledig för att ta fram tex en mjukvaruprodukt jobbar man nog minimum 40h plus kvällar, nätter och helger. Dock räcker nog 15h för de flesta fall ja
Japp det är ju helt annan sak. Men syftar jag på småjobb. Städa, handla, klippa gräsmattan, ta in ved, laga eluttaget och den trasiga diskmaskinen (kunde inte låta bli, retar gallfeber på vissa)....

Märker också att vissa nej sägare ger sig lite när dom säger om det okej för kommunen. Men vi lever i samma land och betalar samma skatt i grunden även om den kommunala kan skiljas åt. Men varför inte samma regler då och flummiga allmänna förskolan regler o pedagogik hit o dit som jag faktist tvivlar starkt på när det gäller den kommunala.

Den yngsta av mina barn har jag tom funderat på att sätta in på finsk skola. Barnet har ändå inga kompiskontakter via förskolan och Sveriges skolor är rena lekskolor.

De ni skattepengar som går utomlands istället då :rofl: Även om Sverige redan nu kastar enorma mängder utomlands.

Men men om vi nu bortser från det när vi ändå pratar barn :crysmile:

Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:

I min kommun går 15-timmarsbarnen ti-on-to, 9-14.

S scim skrev:
Om du hade läst tråden så skulle du sett att det inte är så enkelt. Olika kommuner har olika regler.
Du menar att i Vissa kommuner är det okej att vara hemma när barnen går på förskolan. Vilka kommuner är dessa? Vart nyfiken och du verkar ha koll

Edit.
Det handlar om hur man tolkar skollagen.
En del kommuner lagen väldigt generöst
Och kanske felaktigt.
Lagen är som jag skrev.. Men tolkning är lite olika.
Nån kommun tyckte semester är okej att ha barnet på fsk... Frågan är hur en sån tolkning håller

Redigerat:
Jag har efter lite eftertanke ändrat mig.

Folk får göra bäst de vill.

Jag kommer själv i varje fråga verka för att varje form av bidrag/stöd skall tas bort.

Statens ansvar ska sträcka sig till polis/försvar och skola årskurs 1-9.

Allt annat skall skötas på eget ansvar.

Bidrag till förskola kan tas bort direkt, då privata alternativ kan ta över direkt.

Varför ska jag betala en enda krona för era barn?

/ATW

• Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.