Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
Martin_B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En grej jag inte riktigt förstår med svenska politiker idag är ekvationen ge ut svenskt medborgarskap till höger och vänster men vi ska också behålla den nivå av välfärd vi har. Ekvationen går inte ihop.
Nej, och det är just det som är problemet som tyvärr väldigt många inte förstår. Väldigt många kan själva inte få ihop ekvationen i skallen, hur mycket de än tänker.

Samtidigt som de vill hjälpa alla världens folk, så vill de ha det gott själva, mera och ännu mera bidrag för folket, lägre, och ännu lägre skatter. Det är ju nästan så vissa tror att det finns oändligt med pengar och resurser i Sverige. Ett helt bottenlöst hål med guldmynt, och det är bara att plocka upp mer, ju större utgifter man har.

Men så är det tyvärr inte, och det börjar visa sig nu när välfärden krackelerar och folk bokstavligen dör i väntan på vård, - ja, det finns exempel på det.

Jag tycker absolut vi ska hjälpa folk i kris när det är problem i deras länder, helst på plats, men vi kan även ta emot dem här. Men de ska inte få medborgarskap utan de ska tillbaka när problemen i deras länder är lösta.
Jag med, och för min del behöver de inte ens åka hem när det är bra i deras länder. För mig räcker det att de är lika hårt arbetande som alla andra skattebetalare i Sverige, så att de bär sig själva.
För mig handlar det om lag och rättvisa (ja, jag vet att ett parti i Polen heter så), där man får ta del av Sverige förutsatt att man ger tillbaka lika mycket.
Så är man skötsam, laglig och bidrar till samhället så har jag inte något emot några etniciteter överhuvudtaget.
Men om man endast parasiterar, inte kan följa lagarna/begår brott, eller både och, så har man enligt mig ingenting i Sverige att göra överhuvudtaget. Då har man ju visat att man inte ämnar att göra landet bättre, utan enbart visat att man endast vill suga ut varenda droppe samhället ger, och då tycker jag man skall lämna.

Svårare än så är det inte.

Tyvärr ser en del väldigt ointelligenta personer detta som rasism, men hur i helvete de får det till rasism är förbi min intelligens. Hittills har jag dock aldrig någonsin sett en vettig förklaring för dessa anklaganden :D

Martin_B Martin_B skrev:
Nej, och det är just det som är problemet som tyvärr väldigt många inte förstår. Väldigt många kan själva inte få ihop ekvationen i skallen, hur mycket de än tänker.

Samtidigt som de vill hjälpa alla världens folk, så vill de ha det gott själva, mera och ännu mera bidrag för folket, lägre, och ännu lägre skatter. Det är ju nästan så vissa tror att det finns oändligt med pengar och resurser i Sverige. Ett helt bottenlöst hål med guldmynt, och det är bara att plocka upp mer, ju större utgifter man har.

Men så är det tyvärr inte, och det börjar visa sig nu när välfärden krackelerar och folk bokstavligen dör i väntan på vård, - ja, det finns exempel på det.

Jag med, och för min del behöver de inte ens åka hem när det är bra i deras länder. För mig räcker det att de är lika hårt arbetande som alla andra skattebetalare i Sverige, så att de bär sig själva.
För mig handlar det om lag och rättvisa (ja, jag vet att ett parti i Polen heter så), där man får ta del av Sverige förutsatt att man ger tillbaka lika mycket.
Så är man skötsam, laglig och bidrar till samhället så har jag inte något emot några etniciteter överhuvudtaget.
Men om man endast parasiterar, inte kan följa lagarna/begår brott, eller både och, så har man enligt mig ingenting i Sverige att göra överhuvudtaget. Då har man ju visat att man inte ämnar att göra landet bättre, utan enbart visat att man endast vill suga ut varenda droppe samhället ger, och då tycker jag man skall lämna.

Tyvärr ser en del väldigt ointelligenta personer detta som rasism, men hur i helvete de får det till rasism är förbi min intelligens. Hittills har jag dock aldrig någonsin sett en vettig förklaring för dessa anklaganden :D
Nej precis, det är ju bara att ansökan om arbetstillstånd så uppgraderas man till arbetskraftsinvandrare om man har kvalifikationer som landet efterfrågar

Martin_B
Nej precis, det är ju bara att ansökan om arbetstillstånd så uppgraderas man till arbetskraftsinvandrare om man har kvalifikationer som landet efterfrågar
Ja, hittills har Sverige efterfrågat mängder med raketforskare. Får se om det behovet är mättat snart eller ej? :rofl:

NASA ligger i lä, med råge...

Martin_B Martin_B skrev:
Fast jag är en mycket bättre idé. Vi kan ge pengarna till svenska medborgare och personer med TUT, PUT, men istället för att ge kvarvarande del till illegala som överhuvudtaget inte skall vara här, så ger vi de till andra svenska behövande och förbättrar både vård, skola, äldreomsorg, polis m.m.

Låter inte det ännu bättre? :)
Håller med :) Bortsett från den lilla detaljen om svenska behövande. En människa som arbetar och gör rätt för sig, den har rätt till systemet. Men det ser jag oberoende av medborgarskap. En svensk soffpotatis eller syrisk är lika problematiskt för välfärdsstaten. Om vi är överens om att det är där systemet brister får man lösa problemet med soffpotatisar först och främst. En flykting utan bidrag är väl bara till nytta för samhället?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Precis, fast välgörenhet finns ju redan idag! :)

En grej jag inte riktigt förstår med svenska politiker idag är ekvationen ge ut svenskt medborgarskap till höger och vänster men vi ska också behålla den nivå av välfärd vi har. Ekvationen går inte ihop.

Jag tycker absolut vi ska hjälpa folk i kris när det är problem i deras länder, helst på plats, men vi kan även ta emot dem här. Men de ska inte få medborgarskap utan de ska tillbaka när problemen i deras länder är lösta.

Lite OT men ni har ju redan touchat på ämnet
Framförallt tvingad välgörenhet har vi idag :sweat: När staten väl tagit de flesta av pengarna vill man ju ha resten för sig själv.

För min del kan vi hjälpa folk där de vill bli hjälpta, spelar ingen roll. Men vi kan bara hjälpa de som antingen är i nöd, och då med nödhjälp.

Martin_B Martin_B skrev:

Vi är nog överens, bortsett från fokuset på just medborgarskap. Vi har inte råd med hög välfärd till alla, det är fakta. Ska vi då sluta låta folk komma hit eller sänka lägstanivån på välfärden. Jag är för det senare.

Sedan detta om att kalla folk för rasister till höger och vänster är ju rätt banalt. Dock kan det bero på att medborgarskapet gör väldigt lite om du inte råkar vara utomlands. Utöver din uppdelning av människor som svenska medborgare och andra medborgare vill säga. Genom att separera tillgång till välfärdsstaten och uppehållstillståndet skulle vi enkelt kunna vara iaf både mig och de som söker lyckan hör till lags. Sedan skulle vi märka vem som har rätt kring flyktingars vilja att gå på bidrag. Folk kan ju också tänkas söka sig hit pga att vi är världens bästa land enligt flera mätningar, tillsammans med våra Nordiska grannar.

Egentligen är frågan enkel. Man får inte vara hemma och ha barnen på förskolan. Om man inte sjukskriven eller arbetslös. Resten är upp till ens eget samvete. Det är dock viktigt att man inte berättar något för barnen för annars blir snabbt avslöjad.
Jag tycker det är rimliga regler.
Men jag kan förstå att det kan locka för att kunna bli klar. Enligt reglerna så måste du åka direkt till förskolan när du slutar. Inte stanna och storhandla. Visst springa in och köpa en mjölk är nog något som de flesta pedagoger tycker är okej. Ska man nu storhandla innan man hämtar barnen så måste man sköta det snyggt. Inte komma insläpandes med ett gäng tunga kassar.

• Gilla
Lenamajan och 3 till
  • Laddar…
Nu börjar diskussionen om förskolan trilla iväg ordentligt. Det är väldigt ot. Risken är att tråden låses.
Även om jag finner ämnet intressant.som dykt upp. Det är ett viktigt ämne

Kanske bättre skapa en ny tråd?

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Vi är nog överens, bortsett från fokuset på just medborgarskap. Vi har inte råd med hög välfärd till alla, det är fakta. Ska vi då sluta låta folk komma hit eller sänka lägstanivån på välfärden. Jag är för det senare.

Sedan detta om att kalla folk för rasister till höger och vänster är ju rätt banalt. Dock kan det bero på att medborgarskapet gör väldigt lite om du inte råkar vara utomlands. Utöver din uppdelning av människor som svenska medborgare och andra medborgare vill säga. Genom att separera tillgång till välfärdsstaten och uppehållstillståndet skulle vi enkelt kunna vara iaf både mig och de som söker lyckan hör till lags. Sedan skulle vi märka vem som har rätt kring flyktingars vilja att gå på bidrag. Folk kan ju också tänkas söka sig hit pga att vi är världens bästa land enligt flera mätningar, tillsammans med våra Nordiska grannar.
Frågan är hur många skulle fly till Sverige om de inte fick några bidrag? Om vi nu är världens bästa land så borde alla valfärda hit oavsett bidrag.

B Byggdjuret skrev:
Egentligen är frågan enkel. Man får inte vara hemma och ha barnen på förskolan. Om man inte sjukskriven eller arbetslös
Om du hade läst tråden så skulle du sett att det inte är så enkelt. Olika kommuner har olika regler.

I min kommun står det:
VISTELSETID VID ARBETE/STUDIER
Barnets vistelsetid på förskolan och fritidshemmet baseras på vårdnadshavares arbetstid eller studietid samt resa till och från arbetsplatsen/studieplatsen. För vårdnadshavare med schemalagd arbetstid beräknas en genomsnittlig veckoarbetstid.

Om jag har flex och kan arbeta hemma när jag vill, får jag då göra ärenden på vägen från jobb till förskola förutsatt att jag hämtar inom utsatt tid?

H hellem skrev:
Det handlade ju inte om huruvida det juridiskt betecknas som lön eller inte, det handlade om vad som räknas som arbetstid gentemot myndighet. Om man pratar med någon som inte begriper annat än att det enbart är arbetstid när man får "lön" så tycker jag att det för retorikens skull är okej att kalla det man tjänar på sitt arbete som enskild näringsidkare för "lön".
Kontexten var: skulle barn hämtas från dagis vid jobb som man av någon anledning inte kan fakturera.
Dit svar är alltså.: det beror på om man hade planerat att jobba.
Svårt att diskutera med folk som inte kan förstå vad dem läser.

Okarlsson Okarlsson skrev:
Framförallt tvingad välgörenhet har vi idag :sweat: När staten väl tagit de flesta av pengarna vill man ju ha resten för sig själv.

För min del kan vi hjälpa folk där de vill bli hjälpta, spelar ingen roll. Men vi kan bara hjälpa de som antingen är i nöd, och då med nödhjälp.
Så är det. jag pratade förut om varför rika i USA är mer villiga att återbetala till samhället än rika i Sverige, (Bill Gates osv). I USA är entreprenörer och filantroper superhjältar, är ser man ner på dem, såklart man inte blir så villig satsa på samhället.

J J Vos skrev:
Kontexten var: skulle barn hämtas från dagis vid jobb som man av någon anledning inte kan fakturera.
Om du är osäker på om det är de eller dem använd dom istället. Även om dom är talspråk så är det bättre än att använda de eller dem fel

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Ja, men kan ha översende med din läsförståelse. Poängen är att huruvida du/din firma kan fakturera eller inte påverkar kommunens och försäkringskassans syn på huruvida du tjänar pengar på att jobba i din firma.
Bokföring, deklaration och bokslut är också exempel arbete i firman som är del av ditt inkomstbringande arbete.

"Schemalagd arbetstid" är ett enkelt kodord att använda gentemot myndigheterna och och folk med låg läsförståelse.

• Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.