Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
Staffans2000
P Pin skrev:
Min nya fru är både väldigt ung och oförståndig. :cool: Hon vill ha flera barn. Det blir mycket dagis, och då får väl hon snickra på huset då. Allt förlåtet. :rofl:
För att inte tänka på kostnaderna som "rehaben" kommer att belasta sammhället med efter dina punktinsatser.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
På ett sätt, på ett sätt inte.
Rent praktiskt blir man en brottsling när man döms, sedan kan man teorietisera fritt.

Vilket brott begår man för övrigt om man olovligen lämnar barnen på förskolan? Finns det ens något prejudikat?

I flera kommuner, inklusive min egen, är det ju dessutom fullt tillåtet enligt kommunens regler, att lämna barnen på dagis när föräldrarna är lediga av olika anledningar.

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Faktiskt 3,5 år om man ska vara noggrann, men det finns ju inga direkta förkunskapskrav (en högskoleingenjör är 3 år men där finns det förkunskapskrav vilket även bör spegla nivån).

—————————————————————

@Rkarlsson
Gällande arbetstid/flex så redovisar vi endast antalet arbetade timmar, så i vissa projekt kan man ju faktiskt jobba hur som helst.
Jurist kräver egentligen inte några förkunskaper. Du måste dock ha nästan eller alla rätt på högskoleprovet. Men det beror på tillgång och efterfrågan.
Sen vet jag inte riktigt varför det är så viktigt att det inte kräver någon förkunskap? Är det ingen riktig utbildning? Kanske ett onödigt jobb? Men det finns många utbildningar som inte kräver något.
Är dessa mindre viktiga?
Är det inte jobbigt och sitta å jämföra olika högskole utbildningar? Å ta reda vilka som har högst krav. Så du kan veta vilka utbildningar som är mindre värda...

Förresten så har jag ingen utbildning alls tjänar rumt 30000:-... Jag ser till att ni högskole utbildade ska kunna åka hiss.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
För att inte tänka på kostnaderna som "rehaben" kommer att belasta sammhället med efter dina punktinsatser.
Blir det för mycket rehab efter punktinsatserna blir det ännu en ny fru :rofl:

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Därför att de begicks i ungdomligt oförstånd.
Numera består min brottslighet nästan uteslutande av handlingar som inte belastar någon annan.
Finns det något sådant som brott som inte har konsekvenser (eller riskerar konsekvenser) för någon annan? Varför skulle det då vara brottsligt?

Det var det dummaste jag hört på länge.
När jag var tretton år krossade jag några fönsterrutor hos för mig, okända människors hus. Det är något jag inte upprepat.
Så lägg av med att bagatellisera bidragsbedrägerier. Stöld är stöld.
Men är det ett bidragsbedrägeri? Är plankning också bidragsbedrägeri i dina ögon?

Martin_B
Okarlsson Okarlsson skrev:
Ska ärligt säga att det där va nyheter för mig. Samtidigt kan jag inte tycka att det är hemskt när det handlar om nödbistånd. Tycka vad man vill om milköpartiet, men jag kan ju inte annat än att hålla med när hon säger "– De här barnens föräldrar har gjort ett val att stanna kvar, vi vet inte hur lång tid, men det är inget barnen kan styra över och barnen ska inte drabbas av föräldrarnas beslut."
Ja, nyheter för dig och tyvärr många andra. Folk i allmänhet begriper inte vad som pågår i landet och vilka enorma summor som läggs på sådant som det inte skulle. Varför tror du exempelvis vården ser ut som den gör?

Kan dock inte hålla med om att det är nödbistånd. Dessa personer har ju själva försatt sig i detta genom att ta sig hit utan skyddsskäl, i hopp om att få bättre ekonomi. Varför tror du inte de stannar i första EU-land? Det är inte krig i Grekland, Italien eller Spanien exempelvis, för att inte nämna alla tiotal olika länder de tar sig igenom på vägen hit. De kommer p.g.a de höga bidragen här.

Skall då vi skattebetalare stå för den notan, samtidigt som vi därför får sämre ekonomi och välfärd i landet? Mindre mat till barnen i skolan, fler elever per lärare, högre skatter, inga bostäder, och så vidare.

Men var skall vi då dra gränsen? Varför skall vi hjälpa dessa men inte alla andra miljoner människor i misär i andra delar av världen? Då tycker jag det är extremt snålt av oss att inte hjälpa alla vi någonsin kan, och hellre sälja av alla våra lyxigheter som fina bilar, inredning, tekniska prylar, våra fina rymliga hus osv. ställa in våra semesterresor, restaurangbesök, fritidsaktiviteter osv. allt för att hjälpa människor världen över. Men varför gör vi inte det? Är inte alla svenskar sugna på att avstå dessa lyxigheter? Är svensken så girig och snål? Vi kan mycket väl leva på existensminimum allihopa.

Såhär ser jag på det, tyck vad du vill om det. Jag är vad jag väljer att kalla skattenettopositiv. Jag bidrar alltså med mer skatt än jag gör av med, vilket gör att jag anser mig ha rätt att ha en tydlig åsikt om vad detta överskott kan och bör gå till. När pengarna går till utbildning av barn så är jag nöjd. Sen om de går till någon med svenskt medborgarskap eller något annat medborgarskap kunde jag inte bry mig mindre om.
Ja du kan ju önska att dina skattepengar går till vad du än vill, men jag tycker det är mycket märkligt att du prioriterar de facto brottslingar, dvs. illegala människor som uppehåller sig i landet utan tillstånd, dvs. människor som inte får vara här överhuvudtaget, framför våra egna medborgare som har byggt upp detta land. Jag tycker att din prioritering är mycket sorglig.
Skall våra barn få sämre tänder? Sämre vård, kanske dödligt dåligt vård, p.g.a. att vi skall göda brottslingar? Låter för mig helt främmande.
Och ja, de får sämre tandvård och sämre vård, jag vill inte ens gå in på det för det skulle bli för långt.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Martin_B
S scim skrev:
Vilket brott begår man för övrigt om man olovligen lämnar barnen på förskolan? Finns det ens något prejudikat?
Nädu, säg det. Men det borde väl gå under någon form av bedrägeri förutsatt att det inte är tillåtet. Dvs. om reglerna är uttryckligen så att giltig anledning till förskola över 15-timmar i veckan är att man arbetar.
Så om man lämnar barnen på förskolan trots att man inte arbetar, så har man ju inte följt regelverket.

Lite som gå hemma "sjuk" och ändå få sjukpenning.

Men vad vet jag, jag är ingen jurist så någon rubricering får man ju leta efter i så fall. Finns säkert en del exempel.

Ska ärligt säga att det där va nyheter för mig. Samtidigt kan jag inte tycka att det är hemskt när det handlar om nödbistånd. Tycka vad man vill om milköpartiet, men jag kan ju inte annat än att hålla med när hon säger "– De här barnens föräldrar har gjort ett val att stanna kvar, vi vet inte hur lång tid, men det är inget barnen kan styra över och barnen ska inte drabbas av föräldrarnas beslut."

Såhär ser jag på det, tyck vad du vill om det. Jag är vad jag väljer att kalla skattenettopositiv. Jag bidrar alltså med mer skatt än jag gör av med, vilket gör att jag anser mig ha rätt att ha en tydlig åsikt om vad detta överskott kan och bör gå till. När pengarna går till utbildning av barn så är jag nöjd. Sen om de går till någon med svenskt medborgarskap eller något annat medborgarskap kunde jag inte bry mig mindre om.
Oavsett hur mycket du betalar i skatt får du inte bestämma vart dessa pengar ska gå.
Sen är det ganska många svenskar som betalar mer i skatt än de gör av med.

• Gilla
Lenamajan och 1 till
  • Laddar…
Enkelt om man inte följer reglerna så blir man av med sin dagis plats

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Martin_B
Detta borde egentligen inte vara svårare än att Får man, så gör man det. Får man inte det, så gör man inte det.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Ja, nyheter för dig och tyvärr många andra. Folk i allmänhet begriper inte vad som pågår i landet och vilka enorma summor som läggs på sådant som det inte skulle. Varför tror du exempelvis vården ser ut som den gör?

Kan dock inte hålla med om att det är nödbistånd. Dessa personer har ju själva försatt sig i detta genom att ta sig hit utan skyddsskäl, i hopp om att få bättre ekonomi. Varför tror du inte de stannar i första EU-land? Det är inte krig i Grekland, Italien eller Spanien exempelvis, för att inte nämna alla tiotal olika länder de tar sig igenom på vägen hit. De kommer p.g.a de höga bidragen här.

Skall då vi skattebetalare stå för den notan, samtidigt som vi därför får sämre ekonomi och välfärd i landet? Mindre mat till barnen i skolan, fler elever per lärare, högre skatter, inga bostäder, och så vidare.

Men var skall vi då dra gränsen? Varför skall vi hjälpa dessa men inte alla andra miljoner människor i misär i andra delar av världen? Då tycker jag det är extremt snålt av oss att inte hjälpa alla vi någonsin kan, och hellre sälja av alla våra lyxigheter som fina bilar, inredning, tekniska prylar, våra fina rymliga hus osv. ställa in våra semesterresor, restaurangbesök, fritidsaktiviteter osv. allt för att hjälpa människor världen över. Men varför gör vi inte det? Är inte alla svenskar sugna på att avstå dessa lyxigheter? Är svensken så girig och snål? Vi kan mycket väl leva på existensminimum allihopa.

Ja du kan ju önska att dina skattepengar går till vad du än vill, men jag tycker det är mycket märkligt att du prioriterar de facto brottslingar, dvs. illegala människor som uppehåller sig i landet utan tillstånd, dvs. människor som inte får vara här överhuvudtaget, framför våra egna medborgare som har byggt upp detta land. Jag tycker att din prioritering är mycket sorglig.
Skall våra barn få sämre tänder? Sämre vård, kanske dödligt dåligt vård, p.g.a. att vi skall göda brottslingar? Låter för mig helt främmande.
Och ja, de får sämre tandvård och sämre vård, jag vill inte ens gå in på det för det skulle bli för långt.
Jag ger ju, om än tvunget, bort i runda slängar 45% av min lön till vägar, sjukvård och bl.a. behövande både här och i utlandet genom skatt. Jag klagar inte på skattetrycket eller på bidragen. Huruvida illegala eller legala invandrare är minst kostsamma för samhället är inte så viktigt för mig, inte heller om personen som kostar pengar är just illegal invandrare eller bara helt vanlig svensk knarkare eller alkis. Sak samma...

Sen är problemet med vårdens skenande kostnader inte att man ger vård åt illegala invandrare, utan att man lägger sådana enorma kostnader på vård i livets slutskede. Det och att människor inte vet skillnaden på en vårdcentral och en akutmottagning.

Vad lär vi oss av detta då? Jo, att vara hemma från jobbet och snickra en förmiddag när barnet är på förskolan är inte hela världen :cool:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Martin_B
B Byggdjuret skrev:
Sen när de väl behöver ta av potten, till sådant som borde vara självklart i den dyra välfärden, så får de inte det som de borde ha rätt till eftersom pengarna är slut. Det är det som är så sorgligt.

Staffans2000
Det borde var så?
Men misstänker att det är närmast helt i sin ordning att ägna sig åt bedrägligt beteende, sålänge det finns andra som luras mer, enligt(Andreas Malmstens :)") förvirrande hypotes.

• Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Oavsett hur mycket du betalar i skatt får du inte bestämma vart dessa pengar ska gå.
Nä, men jag får ju önska. Och det va inte meningen att det skulle låta som att jag ville fördela allmosor, utan att peka på att om man ger mer än man får, så är det ju så enkelt att någon annan får som pengarna. Man kan ju lika gärna ha allt privat som några föreslog och då behöver vi inte blanda in medborgarskap. Men så är varken nationalist eller konservativ heller.

Och antalet som är nettopositiva är långt färre än hälften iaf. Långt. Ska leta upp siffran men om jag ska skjuta från höften så säger jag 20%, och av dom så är hälften folk utan barn.

Edit: hittade bara siffran för USA, men givet att budgeten är i balans så är de flesta negativa. "The top 1 percent paid a greater share of individual income taxes (37.3 percent) than the bottom 90 percent combined (30.5 percent)."

Redigerat:
Martin_B Martin_B skrev:
Jo men det får ju vara rimligt. Hur motiverar du ditt agerande? Sen hur verkligheten ser ut med kontroller är en annan, eftersom förskolorna inte kontrollerar så mycket. Men om vi nu pratar om vad som är lagligt och inte så kan det ju inte vara lagligt att göra som du säger.
En sak om du arbetar hemma eller verkligen gör något som gör att du inte kan ha barnen hemma, en annan sak är om du aktivt går in och letar kryphål för att utnyttja systemet på ett sådant sätt så att det anses vara bedrägligt.
Alla har sin moral att följa. Själv tycker jag det är oansvarigt att ha hand om dagisbarn samtidigt som man renoverar. Om jag behöver anlita någon för att det ska gå ihop och att paragragryttarna ska bli nöjda, ja då anlitar jag gärna mig själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.