225 522 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Och förresten. Att vilja ha en mer flexibel välfärd, som du menar, genom att tillåta föräldrar ha mer fritid hemma (må det vara snickeri eller vad som helst) medans deras barn går på förskola, är något helt annat att vilja ge brottslingar, som inte skall befinna sig i Sverige, gratis skolgång.Okarlsson skrev:
Du kan väl inte jämföra hederliga hårt slitande föräldrar med brottslingar? Varför skulle man vilja att dessa två skilda grupper skulle ha samma förutsättningar? Låter ju helt galet i mina öron.
Du har bokstavligen talat splittrat användarna på byggahus.seP Pibben skrev:Det här har säkert diskuterats förut, men det var svårt att söka efter...
Jag har sett bland mina bekanta, här på forumet och till och med i Husdrömmar på TV härromsistens fenomenet att lämna barnen på förskolan när man är hemma och bygger (och är ledig från sitt ordinarie jobb). Är det helt accepterat och oproblematiskt? Jag skulle inte göra det för jag anser att vill man ha barnpassning på sin fritid får man fixa det själv.
Vad tycker ni andra?
Där håller jag med. Tyvärr gör inte eller så kan dom inte göra så mycket åt vissa fall.L Lenamajan skrev:Det har för många barn varit en del av deras chans till ett "bättte" liv. Så du ska inte se ner på detta. Själv tycker jag att det är bra när andra ser och reagerar på missförhållanden. Sen tror jag inte att dessa anmälningar så ofta gäller att nån förälder är hemma och bygger. Däremot gällande missbruk, misshandel mm.
Blir ledsen när jag hör om fall där många såg, men ingen brydde sig och gjorde något.
Det är det som är väldigt tragiskt och i andra fall så blandar dom i sig alldeles för mycket!
Jag ska inte outa någon försöker iaf att ej göra och mycket offtopic.
Men hela tråden har ju mer eller mindre ändå spårat ut på villovägar.
Hände i min barndom. Föräldrarna var förvisso socialfall var alkoholproblem inblandat. Men föräldrarna brydde sig annars om barnen dem hade tom bättre kläder osv än jag hade som barn. Barnen hade ändå bra annars också aldrig någon misshandel eller bråk så. Men där blev det placering till ungdomshem där det bodde alla möjliga slags problemungdomar och min vän hade inte lätt.
Ett annat fall var där barn misshandlades men soc gjorde inget åt saken. Visserligen var synen på aga annorlunda förut men var dock olagligt vid den här tidpunkten!
Det är ju lätt ordnat. Då bör det här problemet aldrig någonsin uppstå.Martin_B skrev:
"Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Du behöver heller inte lämna någon kontrolluppgift.
Mottagaren ska själv deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration."
Bryter de mot dagisreglerna, och därmed missbrukar välfärden vi alla bekostar, är de i praktiken brottslingar.Martin_B skrev:
Att det finns de som parasiterar mer, gör inte den aktuella handlingen mindre allvarlig.
1+1=2
Staffan
Redigerat:
Du har i tråden erkänt en rad brottsliga handlingar du begått, så varför inte bara släppa dina moralpredikningar?Staffan2000 skrev:
Jo men det får ju vara rimligt. Hur motiverar du ditt agerande? Sen hur verkligheten ser ut med kontroller är en annan, eftersom förskolorna inte kontrollerar så mycket. Men om vi nu pratar om vad som är lagligt och inte så kan det ju inte vara lagligt att göra som du säger.H hellem skrev:Det är ju lätt ordnat. Då bör det här problemet aldrig någonsin uppstå.
"Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Du behöver heller inte lämna någon kontrolluppgift.
Mottagaren ska själv deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration."
En sak om du arbetar hemma eller verkligen gör något som gör att du inte kan ha barnen hemma, en annan sak är om du aktivt går in och letar kryphål för att utnyttja systemet på ett sådant sätt så att det anses vara bedrägligt.
Javisst, om föräldrarna begår ett brott så är de brottslingar. Har inte skrivit något annat heller.Staffan2000 skrev:
Jag skrev trots allt "Att vilja ha en mer flexibel välfärd", inte att någon tog sig friheten att göra det. Och jag svarade endast på @Okarlsson 's inlägg, som i sin tur skrev om att "vilja ha", inte att "göra det"
Ska ärligt säga att det där va nyheter för mig. Samtidigt kan jag inte tycka att det är hemskt när det handlar om nödbistånd. Tycka vad man vill om milköpartiet, men jag kan ju inte annat än att hålla med när hon säger "– De här barnens föräldrar har gjort ett val att stanna kvar, vi vet inte hur lång tid, men det är inget barnen kan styra över och barnen ska inte drabbas av föräldrarnas beslut."Martin_B skrev:
Såhär ser jag på det, tyck vad du vill om det. Jag är vad jag väljer att kalla skattenettopositiv. Jag bidrar alltså med mer skatt än jag gör av med, vilket gör att jag anser mig ha rätt att ha en tydlig åsikt om vad detta överskott kan och bör gå till. När pengarna går till utbildning av barn så är jag nöjd. Sen om de går till någon med svenskt medborgarskap eller något annat medborgarskap kunde jag inte bry mig mindre om.Martin_B skrev:
Nej, det går verkligen inte helt i linje med det. Att ge illegala invandrare skolgång, dvs. personer som överhuvudtaget inte skall befinna sig i landet är ju total idioti. Menar du på allvar att det i din värld är okej att dina barn får sämre utbildning, mindre mat i skolan (som senaste exemplet häromdagen), med mera, med mera, för att någon eller några som inte skall vara här överhuvudtaget skall få gå i skola?
Hur tänker du nu?
Skall inte Sverige försörja hela jordklotet likväl?
Svenska, LEGALA, föräldrar har väl förhoppningsvis betalt skatt, men om inte så kanske förhoppningsvis deras föräldrar har gjort det, men om inte ens det så är det åtminstone svenska medborgare och är därmed Sveriges ansvar. Och i det fallet skall de väl självklart få skolgång till sina barn.
Att jämföra att vara hemma och snickra medan man har barnen på förskola, med att ge illegala invandrare kostnadsfri skolgång är ganska märklig jämförelse.
Sedermera är jag inte av uppfattningen att det är okej att vara hemma och snickra medan barnen är på förskolan om det är emot lagen. Om det ÄR okej enligt lag, så självklart får man det.
Idag är det lagligt att ha barnen på förskola i 15 timmar per vecka, vare sig du arbetar eller ej. Och vad du sedan gör på din fritid är upp till dig, må det vara snickeri eller sexorgier. Och då tycker jag det är helt okej att vara hemma och snickra och bygga de 15 timmarna i veckan med barnen på förskolan.
När jag var tretton år krossade jag några fönsterrutor hos för mig, okända människors hus. Det är något jag inte upprepat.Robert63 skrev:
Så lägg av med att bagatellisera bidragsbedrägerier. Stöld är stöld.
På ett sätt, på ett sätt inte.S scim skrev:
En brottsling är ju en person som begår ett brott.
Exempel:
Att köra fortare än tillåten hastighet är ett brott, dvs. fortkörning är ett brott.
Så om man har kört fortare än tillåten hastighet, så har man ju begått ett brott, och torde då vara brottsling.
Vet inte exakt vad lagen säger, men jag gissar att det finns olika uppfattningar även där.
Jag vill ju påstå att en bankrånare som har hållit på i 20 år och rånat banker under vapenhot exempelvis, men undkommit rättvisan varje gång, är en brottsling.
Motsatsen till brottsling torde vara icke-brottsling, dvs. en hederlig människa som följer lagen. Jag kan ju inte tycka att bankrånaren i ovan exempel är en hederlig människa som följer lagen
Så ja, det är lite svårt detta här.