Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
Rkarlsson skrev:
Finns det arbetsplatser man kan flexa så mycket? Måste vara någon form av kontorsjobb =)

Sen är väl inte träningen flex utan företagsvård.
Arbetsplatser blir mer och mer resultatorienterade, iaf de jobb av kvalificerad karaktär

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Finns det arbetsplatser man kan flexa så mycket? Måste vara någon form av kontorsjobb =)

Sen är väl inte träningen flex utan företagsvård.
Ja träningen ät friskvård, eller en del av jobbet om du är tex brandman eller militär.
Kontorsarbete ja, eller hantverkare som kommer och går under dagen. Långfrukost hos grossisten. :cool:
Det är väl det vi diskuterat i flera hundra inlägg, att alla job inte är förutbestämda tex 8 till 17

Martin_B
A ajn82 skrev:
om jag måste jobba extra en vecka och ha barnen 2h mer på dagis per dag, är det ok, trots att jag inte får betalt för de timmarna?
Man måste väl få ha barnet på förskola när man arbetar, vare sig man får betalt för arbetet eller ej. Hur skulle man annars kunna arbeta?

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Ja träningen ät friskvård, eller en del av jobbet om du är tex brandman eller militär.
Kontorsarbete ja, eller hantverkare som kommer och går under dagen. Långfrukost hos grossisten. :cool:
Det är väl det vi diskuterat i flera hundra inlägg, att alla job inte är förutbestämda tex 8 till 17
Ah. De flesta, eller alla hantverkare jag känner jobbar vanlig dagtid =) Men det är ju självklart när du tränar där.

Klart inte alla jobb är bestämd dagtid. Men samtidigt har de ju bara skyldighet att erbjuda dig plats dagtid i vår kommun. Det privata nattiset här är bara efterblivet och skickar till dagarbetare om dagisplats på nätterna medans de som jobbar nätter får ingen plats.
Det är problemet med det privata =)

Y Ylvaöh skrev:
legitimerade förskollärare, pedagoger är enbart ett samlingsnamn. Skulle säga att majoriteten gör ett mer genomtänkt och pedagogiskt jobb. Så klart finns det mycket bra och pålästa barnskötare med.
Lite sent...
Förskollärare är en högskoleutbildning på 3år. Om man inte förstår att det gör skillnad så har man missat nånting. Hamnat på en förskola där personalen är trött på sitt jobb

Rkarlsson skrev:
Ah. De flesta, eller alla hantverkare jag känner jobbar vanlig dagtid =) Men det är ju självklart när du tränar där.

Klart inte alla jobb är bestämd dagtid. Men samtidigt har de ju bara skyldighet att erbjuda dig plats dagtid i vår kommun. Det privata nattiset här är bara efterblivet och skickar till dagarbetare om dagisplats på nätterna medans de som jobbar nätter får ingen plats.
Det är problemet med det privata =)
Jag raljerande över långa raster, under vilka de förvisso är anställda, men inte jobbar.

Kan du utveckla vad du menar med plats dagtid, nattis, och det privata
Jag ser inte ett tydligt orsakssamband genom att läsa din text (tre ggr). Är du säker på att det inte är kommunen som är efterbliven?

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast det är skillnad anmäla någon som gymmar på dagistid än anmäla där barn far illa, misshandel osv
Att man ens behöver förtydliga det... Sjukt!

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
B Byggdjuret skrev:
Lite sent...
Förskollärare är en högskoleutbildning på 3år. Om man inte förstår att det gör skillnad så har man missat nånting. Hamnat på en förskola där personalen är trött på sitt jobb
Faktiskt 3,5 år om man ska vara noggrann, men det finns ju inga direkta förkunskapskrav (en högskoleingenjör är 3 år men där finns det förkunskapskrav vilket även bör spegla nivån).

—————————————————————

@Rkarlsson
Gällande arbetstid/flex så redovisar vi endast antalet arbetade timmar, så i vissa projekt kan man ju faktiskt jobba hur som helst.

Martin_B Martin_B skrev:
Alltså det är väl egentligen inte riktigt så som du skriver, är min uppfattning, utan snarare på följande sätt.

Man har rätt att ha sina barn på förskola under den tid man arbetar + den extra tid det tar att pendla till och från arbetet. Det måste helt enkelt rent praktiskt fungera för föräldrarna att kunna ta sig till och från arbetet och arbeta, utan barn. Inte svårare än så. Det är ju också helt riktigt och helt skäligt.

Däremot, om föräldrarna använder förskoletiden till att handla mat utan barn, för de tycker att det är smidigare, det är INTE okej och utanför regelverket och vad lagen tillåter. Och när föräldrarna inte följer regler och lagar, DÅ börjar socialen eller vem det nu är som gör det, att jaga dessa föräldrar, vilket jag också tycker är helt riktigt.

Det är trots allt ingen rättighet att få handla i lugn och ro utan barn.

Om det vore en rättighet, så måste det vara en rättighet att få ha semester utan barn också. Och att föräldrarna får vara hemma själva utan barn, så de kan få pusta ut själva någon gång (inte alla föräldrar har möjlighet till annan barnpassning, tro det eller ej), eller för att helt enkelt kunna gå runt nakna hemma och ha sexorgier lite som de önskar. Ja, det må låta konstigt men det är inte riktigt så enkelt att ha sex lite när man vill när man har småttingar hemma, det funkar helt enkelt inte.
Och det kan finnas massor av olika anledningar.

Om man inte är med på dessa villkor, så skall man ju inte skaffa barn överhuvudtaget. Någon måtta på rättvisa får det ju vara.

Vad som dock förbryllar mig mest, är att väldigt många av de som klagar på att staten inte låter föräldrar, som i detta exempel, gå och handla ostört med gratis barnpassning på förskola, eller få ha semester med gratis barnpassning på förskola, eller renovera huset med gratis barnpassning på förskola, har INGA som helst problem med att det i landet finns bokstavligen tiotusentals illegala människor som lever på 100% socialbidrag plus andra förmåner, dvs. människor som inte ens får vistas i detta land. Samma personer tycker sedermera det är fullt okej att dessa illegala människor dessutom får gratis vård och tandvård, för att nämna några förmåner, samtidigt som vi skattebetalare snällt får punga ut med tusentals, åter tusentals kronor, om vi nu får någon läkartid överhuvudtaget innan vi kolar av.
Eller varför inte nämna alla de grova brottslingar som kostar samhället enorma summor, som helt enkelt fortsätter att försörjas på skattebetalarnas bekostnad istället för att skeppas ut ur landet, medan våra barn och äldre får det allt sämre.

Men att man inte får gratis barnpassning när man handlar, det är uppenbarligen helt uppåt väggarna och rent förjävligt? :D

Jag kan för mitt liv inte begripa hur vissa tänker.
Vill bara belysa ett par saker. Små men viktiga.

Det finns inga lagar som reglerar vad föräldrar får göra, utan enbart kommunens skyldigheter.

Flera kommuner har också tydliggjort att föräldrar får ha semester och ha barnen på förskola. Kommunen använder exemplet älgjakt, men det kan ju såklart vara för att ha sexorgier.

En illegal invandrare kan inte få socialbidrag.

Att någon vill ha en "flexiblare" välfärd, vilket snickra+förskola skulle innebära, går väl helt i linje med att också ge till exempel illegala invandrare skolgång. Liknelsen är t.o.m. rätt bra när jag tänker efter. Sen om andra här tycker så, det lämnar jag osagt.

• Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Jag läste hela utmaningen idag. Jag som s.k. kunskapsarbetare jobbar ju var jag vill. Så jag får väl helt enkelt jobba till dess att jag handlat och gymmat klart. Om jag lovar att tänka på det knepigt problem på jobbet medan jag väljer chark kan väl ingen här ha något emot det?

Obs. Jag har ju såklart varken flex eller övertid utan sån där modern "förtroendearbetstid". Annars fungerar ju inte mitt system

Okarlsson Okarlsson skrev:
Vill bara belysa ett par saker. Små men viktiga.

Det finns inga lagar som reglerar vad föräldrar får göra, utan enbart kommunens skyldigheter.

Flera kommuner har också tydliggjort att föräldrar får ha semester och ha barnen på förskola. Kommunen använder exemplet älgjakt, men det kan ju såklart vara för att ha sexorgier.

Att någon vill ha en "flexiblare" välfärd, vilket snickra+förskola skulle innebära, går väl helt i linje med att också ge till exempel illegala invandrare skolgång. Liknelsen är t.o.m. rätt bra när jag tänker efter. Sen om andra här tycker så, det lämnar jag osagt.
Har inte haft morgonsex på 7 år sedan första grabben föddes. Nu vet jag hur det ska lösas :P (Dock lite avtändade att man först måste lämna barnen på förskolan för att sedan återgå till sängen)

• Haha
Martin_B
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Jag har inte skrivit att dit påstående om skemalagd arbetstid inte stämmer. Jag har skrivit att en egenföretagare med enskild firma eller handelsbolag inte tar ut lön.
Det handlade ju inte om huruvida det juridiskt betecknas som lön eller inte, det handlade om vad som räknas som arbetstid gentemot myndighet. Om man pratar med någon som inte begriper annat än att det enbart är arbetstid när man får "lön" så tycker jag att det för retorikens skull är okej att kalla det man tjänar på sitt arbete som enskild näringsidkare för "lön".

Martin_B Martin_B skrev:
Exakt. Och det är därför jag också lyfte frågan. Det är inte svart eller vitt när det kommer till socialbidrag heller.
Det finns de som nyttjar det lagligt, eftersom de inte har något annat val. Och det finns de som utnyttjar det olagligt genom att dra ena historien efter den andra varför de inte kan arbeta, även fast de mycket väl kan det och t.o.m reser runt i världen och skrattar åt de som arbetar och drar in skatt.

Det är en (av flera) anledning(ar) till att TS ursprungliga fråga allt för svart-vit och det går därmed inte att svara på den utan att det blir fel. För fel kan det bli vilket av alternativen man än väljer.
Av samma anledning har jag inte svarat på TS formulär, eftersom frågan saknar ett fält där man kan ange sina reservationer.

Jag tycker exempelvis det ÄR OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger, FÖRUTSATT att vi talar om 15-timmarsbarn. Eftersom det är så lagen är utformad, det är fullt tillåtet.
Däremot tycker jag INTE det är okej att vilseleda och ljuga om att man arbetar heltid, stoppa in barnen i förskolan på heltid, men ändå gå hemma utan arbeta och enbart bygga på sitt hus. Detta är också olagligt.
Om man avlönar sig själv och deklarerar inkomsten då?

Martin_B
Jo, det kan den visst få. Och inte bara kan den få det, utan får det också.

Ett av många exempel: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/strid-om-socialbidrag-till-tillstandslosa

Nej, det går verkligen inte helt i linje med det. Att ge illegala invandrare skolgång, dvs. personer som överhuvudtaget inte skall befinna sig i landet är ju total idioti. Menar du på allvar att det i din värld är okej att dina barn får sämre utbildning, mindre mat i skolan (som senaste exemplet häromdagen), med mera, med mera, för att någon eller några som inte skall vara här överhuvudtaget skall få gå i skola?

Hur tänker du nu?

Skall inte Sverige försörja hela jordklotet likväl?

Svenska, LEGALA, föräldrar har väl förhoppningsvis betalt skatt, men om inte så kanske förhoppningsvis deras föräldrar har gjort det, men om inte ens det så är det åtminstone svenska medborgare och är därmed Sveriges ansvar. Och i det fallet skall de väl självklart få skolgång till sina barn.

Att jämföra att vara hemma och snickra medan man har barnen på förskola, med att ge illegala invandrare kostnadsfri skolgång är ganska märklig jämförelse.
Sedermera är jag inte av uppfattningen att det är okej att vara hemma och snickra medan barnen är på förskolan om det är emot lagen. Om det ÄR okej enligt lag, så självklart får man det.
Idag är det lagligt att ha barnen på förskola i 15 timmar per vecka, vare sig du arbetar eller ej. Och vad du sedan gör på din fritid är upp till dig, må det vara snickeri eller sexorgier. Och då tycker jag det är helt okej att vara hemma och snickra och bygga de 15 timmarna i veckan med barnen på förskolan.

Martin_B
H hellem skrev:
Om man avlönar sig själv och deklarerar inkomsten då?
Ja då kan du väl få gå hemma allt du vill med ungarna på förskolan. Ser inget konstigt med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.