225 524 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Det är flera punkter som kostar mycket svar ja!Robert63 skrev:
Du sprutar ur dig rappakalja som om du förstod vad problemet handlar om. Att ha sina ungar några timmar extra på dagis är inte det som på något vis får ekonomin att svaja, det är helt andra faktorer. Jag lever med en fritidspedagog och har bra insikt i hur det fungerar. Saker som verkligen suger pengar och resurser är de barn som har särskilda behov och där föräldrarna blundar för det. En dedikerad personal för att punktmarkera en 8-åring är såklart dåligt för ekonomin. Och trist för barnet som inte får behandling för det som den lider av. En annan sak som suger pengar och resurser är ett svagt ledarskap. Man ger inte tillräcklig mandat till den som är satt att leda för att ett bra ledarskap ska kunna utgöra en positiv skillnad. Fasen vet om inte barnomsorgen helt borde privatiserasDär har du några saker som är betydligt mer allvarligt för resultatet på sista raden.
Men personalkostnad för fritids är en stor kostnad och har man då föräldrar som lämnar när man inte behövt så kanske man hade kunnat lägga den tiden på precis som du säger ett barn med särskilda behov istället för barn på eftermiddagen som inte hade behövt vara där.
Jag tror inte att det är ett stort problem men efter denna tråden så börjar man undra lite. Tror dock det är ett större problem i de stora kommunerna.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Vad tror du dyrast, mamman som tvångas vara hemma med barnen för att pappan är på grabbresa eller barnet är på dagis medans mamman jobbarA AndersL83 skrev:Det är flera punkter som kostar mycket svar ja!
Men personalkostnad för fritids är en stor kostnad och har man då föräldrar som lämnar när man inte behövt så kanske man hade kunnat lägga den tiden på precis som du säger ett barn med särskilda behov istället för barn på eftermiddagen som inte hade behövt vara där.
Jag tror inte att det är ett stort problem men efter denna tråden så börjar man undra lite. Tror dock det är ett större problem i de stora kommunerna.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Cykling är bra, jag cyklar till jobbet varje dag, dock bara fem minuter enkel resaRkarlsson skrev:
Dyrast för vem?AndersMalmgren skrev:
Och vad är detta för fråga?
Jag har svarat på TS och gett er alla tips att ta kontakt med era förskolor/fritids så slipper ni brusa upp.
Den senare diskussionen gällande kostnader är något annat och det du skriver är en helt annan fråga då ett alternativ enbart kostar för kommunen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Nej för inflexibilitet betyder ju att föräldrarna måste vara hemma mer vilket genererar mindre skatt.A AndersL83 skrev:
De som anmäler kan vara samma personer som står i kö för en plats till dagiset. Det är inte konstigt att de sticker i ögonen på dem, om de ser att föräldrarna är hemma på semestern, eller snickrar, fjanta runt på gym, eller ägnar sig åt andra självupptagande aktiviteter tvärs emot regelverket. För inte bara tar de upp förskoleplats. Plats som den köandes unge kunde fått. Och som salt på såret, får den köande dessutom betala kalaset. Att bli utnyttjad på detta vis, kan få den sävligaste svensk, lätt irriterad.AndersMalmgren skrev:
Min avoga inställning till fuskande föräldrar, har sålunda inget med moral att göra. Det är en rent ekonomisk fråga. Att välutbildade personer, likt Malmsjö, inte förstår sig på en sådan enkel ekvation, är för mig en gåta.
Skulle, som tidigare föreslagits, en avgift på hundra kr. för varje överutnyttjad timme införas. Ja, då hade jag inte haft något att invända mot att föräldrar väljer att pilla med annat, medans barnen är på barnkrubban. Ett stalltips däremot, är att egentidsintresset skulle avta väsentligt, när föräldern inte längre kunde vältra över kostnaden på grannen.
Staffan
Det har för många barn varit en del av deras chans till ett "bättte" liv. Så du ska inte se ner på detta. Själv tycker jag att det är bra när andra ser och reagerar på missförhållanden. Sen tror jag inte att dessa anmälningar så ofta gäller att nån förälder är hemma och bygger. Däremot gällande missbruk, misshandel mm.AndersMalmgren skrev:
Blir ledsen när jag hör om fall där många såg, men ingen brydde sig och gjorde något.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Stefan, det bäste vore ju såklart att det privatiseras helt, sänk skatten motsvarande så kan föräldrarna göra precis som de vill.Staffan2000 skrev:
De som anmäler kan vara samma personer som står i kö för en plats till dagiset. Det är inte konstigt att de sticker i ögonen på dem, om de ser att föräldrarna är hemma på semestern, eller snickrar, fjanta runt på gym, eller ägnar sig åt andra självupptagande aktiviteter tvärs emot regelverket. För inte bara tar de upp förskoleplats. Plats som den köandes unge kunde fått. Och som salt på såret, får den köande dessutom betala kalaset. Att bli utnyttjad på detta vis, kan få den sävligaste svensk, lätt irriterad.
Min avoga inställning till fuskande föräldrar, har sålunda inget med moral att göra. Det är en rent ekonomisk fråga. Att välutbildade personer, likt Malmsjö, inte förstår sig på en sådan enkel ekvation, är för mig en gåta.
Skulle, som tidigare föreslagits, en avgift på hundra kr. för varje överutnyttjad timme införas. Ja, då hade jag inte haft något att invända mot att föräldrar väljer att pilla med annat, medans barnen är på barnkrubban. Ett stalltips däremot, är att egentidsintresset skulle avta väsentligt, när föräldern inte längre kunde vältra över kostnaden på grannen.
Staffan
Din lösning skulle ändå inte ändra något då folk skulle fortsätta precis som innan och inte anmäla att de inte förvärvsarbetar de 5 minuter de är inne och plockar upp en flaska bordeaux före hämtning.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Fast det är skillnad anmäla någon som gymmar på dagistid än anmäla där barn far illa, misshandel osvL Lenamajan skrev:Det har för många barn varit en del av deras chans till ett "bättte" liv. Så du ska inte se ner på detta. Själv tycker jag att det är bra när andra ser och reagerar på missförhållanden. Sen tror jag inte att dessa anmälningar så ofta gäller att nån förälder är hemma och bygger. Däremot gällande missbruk, misshandel mm.
Blir ledsen när jag hör om fall där många såg, men ingen brydde sig och gjorde något.
Det var du som generaliserade, inte jag. Jag skrev tvärtom att det var skillnad, att det troligtvis inte förekommer eller borde förekomma att så många privatpersoner anmäler en förälder som är hemma o bygger fast barnet är på förskolan.AndersMalmgren skrev:
Du skrev mer generaliserade.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Nej vi pratar om instagraminlägget ovan. Att anmäla andra för sådana grejer hör inte till en västerländsk demokratiL Lenamajan skrev:
Får jag välja själv hur jag tar mig till jobbet? Olika sätt tar olika lång tid och då påverkas tiden på förskolan.
Om jag åker kollektivt tar enkel resa en timme.
Om jag cyklar tar det 45 minuter, plus en kvart att duscha och byta om. Om jag inte cyklar fort tar det över en timme
Om jag kör bil tar det i bästa fall 30 minuter, men beroende på tidpunkt kan det ta 60 min eller längre.
Ibland springer jag hem från jobbet och då tar det över två timmar inklusive dusch.
Om jag skulle få för mig att gå hela vägen tar det nog fyra timmar.
Samhället uppmuntrar mig inte att ta snabbaste sättet, dvs privat bil, då det är biltullar och parkeringsavgifter som gör det mycket dyrare än de andra sätten.
Om jag åker kollektivt tar enkel resa en timme.
Om jag cyklar tar det 45 minuter, plus en kvart att duscha och byta om. Om jag inte cyklar fort tar det över en timme
Om jag kör bil tar det i bästa fall 30 minuter, men beroende på tidpunkt kan det ta 60 min eller längre.
Ibland springer jag hem från jobbet och då tar det över två timmar inklusive dusch.
Om jag skulle få för mig att gå hela vägen tar det nog fyra timmar.
Samhället uppmuntrar mig inte att ta snabbaste sättet, dvs privat bil, då det är biltullar och parkeringsavgifter som gör det mycket dyrare än de andra sätten.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Om du misstänker en sjukpensionär eller socialbidragstagare jobba svart så är det en helt annan grej, de är parasiter medans föräldrarna bidrar till samhället
Edit: detta skulle komma direkt efter mitt andra inlägg var tanken
Edit: detta skulle komma direkt efter mitt andra inlägg var tanken
Nu lägger jag aldrig upp selfies i sociala medier, men andra får gärna anmäla om jag tränar på dagtid då jag i mitt jobb får göra detta på arbetstid. Blir iofs onödig utredning om det skulle gå till socialen men tvivlar att de bryr sig. Det gör nog knappast privata dagis heller som ser barn och föräldrar som kunder och inte varor.