Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

• Ja

1 028 Röster 50,2%
  • Nej

1 018 Röster 49,8%
  • Antal röster
    2 046
Robert63 Robert63 skrev:
Du sprutar ur dig rappakalja som om du förstod vad problemet handlar om. Att ha sina ungar några timmar extra på dagis är inte det som på något vis får ekonomin att svaja, det är helt andra faktorer. Jag lever med en fritidspedagog och har bra insikt i hur det fungerar. Saker som verkligen suger pengar och resurser är de barn som har särskilda behov och där föräldrarna blundar för det. En dedikerad personal för att punktmarkera en 8-åring är såklart dåligt för ekonomin. Och trist för barnet som inte får behandling för det som den lider av. En annan sak som suger pengar och resurser är ett svagt ledarskap. Man ger inte tillräcklig mandat till den som är satt att leda för att ett bra ledarskap ska kunna utgöra en positiv skillnad. Fasen vet om inte barnomsorgen helt borde privatiseras :) Där har du några saker som är betydligt mer allvarligt för resultatet på sista raden.
Det är flera punkter som kostar mycket svar ja!

Men personalkostnad för fritids är en stor kostnad och har man då föräldrar som lämnar när man inte behövt så kanske man hade kunnat lägga den tiden på precis som du säger ett barn med särskilda behov istället för barn på eftermiddagen som inte hade behövt vara där.

Jag tror inte att det är ett stort problem men efter denna tråden så börjar man undra lite. Tror dock det är ett större problem i de stora kommunerna.

• Gilla
Lenamajan och 2 till
  • Laddar…
P
På tal om träning.
Varför inte ta med sig barnen? De tycker det är kul att vara med pappa och åka med. Tycker du inte om att springa, cykla. =) Gymmet är inget livsviktigt överhuvudtaget.

vecka7_chariotsport1.jpg

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
A AndersL83 skrev:
Det är flera punkter som kostar mycket svar ja!

Men personalkostnad för fritids är en stor kostnad och har man då föräldrar som lämnar när man inte behövt så kanske man hade kunnat lägga den tiden på precis som du säger ett barn med särskilda behov istället för barn på eftermiddagen som inte hade behövt vara där.

Jag tror inte att det är ett stort problem men efter denna tråden så börjar man undra lite. Tror dock det är ett större problem i de stora kommunerna.
Vad tror du dyrast, mamman som tvångas vara hemma med barnen för att pappan är på grabbresa eller barnet är på dagis medans mamman jobbar

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
På tal om träning.
Varför inte ta med sig barnen? De tycker det är kul att vara med pappa och åka med. Tycker du inte om att springa, cykla. =) Gymmet är inget livsviktigt överhuvudtaget.

[bild]
Cykling är bra, jag cyklar till jobbet varje dag, dock bara fem minuter enkel resa :) men det räcker inte med cykling om du har ett kontorsjobb, du måste också träna ryggen osv

• Gilla
  • Haha
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad tror du dyrast, mamman som tvångas vara hemma med barnen för att pappan är på grabbresa eller barnet är på dagis medans mamman jobbar
Dyrast för vem?
Och vad är detta för fråga?
Jag har svarat på TS och gett er alla tips att ta kontakt med era förskolor/fritids så slipper ni brusa upp.

Den senare diskussionen gällande kostnader är något annat och det du skriver är en helt annan fråga då ett alternativ enbart kostar för kommunen.

• Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
A AndersL83 skrev:
Dyrast för vem?
Och vad är detta för fråga?
Jag har svarat på TS och gett er alla tips att ta kontakt med era förskolor/fritids så slipper ni brusa upp.

Den senare diskussionen gällande kostnader är något annat och det du skriver är en helt annan fråga då ett alternativ enbart kostar för kommunen.
Nej för inflexibilitet betyder ju att föräldrarna måste vara hemma mer vilket genererar mindre skatt.

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Att privatpersoner anmäler andra privatpersoner. Det får mig att tänka på ringlande matköer och tomma hyllor. Vissa kanske ser romantiken i det, inte jag.
De som anmäler kan vara samma personer som står i kö för en plats till dagiset. Det är inte konstigt att de sticker i ögonen på dem, om de ser att föräldrarna är hemma på semestern, eller snickrar, fjanta runt på gym, eller ägnar sig åt andra självupptagande aktiviteter tvärs emot regelverket. För inte bara tar de upp förskoleplats. Plats som den köandes unge kunde fått. Och som salt på såret, får den köande dessutom betala kalaset. Att bli utnyttjad på detta vis, kan få den sävligaste svensk, lätt irriterad.
Min avoga inställning till fuskande föräldrar, har sålunda inget med moral att göra. Det är en rent ekonomisk fråga. Att välutbildade personer, likt Malmsjö, inte förstår sig på en sådan enkel ekvation, är för mig en gåta.

Skulle, som tidigare föreslagits, en avgift på hundra kr. för varje överutnyttjad timme införas. Ja, då hade jag inte haft något att invända mot att föräldrar väljer att pilla med annat, medans barnen är på barnkrubban. Ett stalltips däremot, är att egentidsintresset skulle avta väsentligt, när föräldern inte längre kunde vältra över kostnaden på grannen.

Staffan

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Att privatpersoner anmäler andra privatpersoner. Det får mig att tänka på ringlande matköer och tomma hyllor. Vissa kanske ser romantiken i det, inte jag.
Det har för många barn varit en del av deras chans till ett "bättte" liv. Så du ska inte se ner på detta. Själv tycker jag att det är bra när andra ser och reagerar på missförhållanden. Sen tror jag inte att dessa anmälningar så ofta gäller att nån förälder är hemma och bygger. Däremot gällande missbruk, misshandel mm.
Blir ledsen när jag hör om fall där många såg, men ingen brydde sig och gjorde något.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
De som anmäler kan vara samma personer som står i kö för en plats till dagiset. Det är inte konstigt att de sticker i ögonen på dem, om de ser att föräldrarna är hemma på semestern, eller snickrar, fjanta runt på gym, eller ägnar sig åt andra självupptagande aktiviteter tvärs emot regelverket. För inte bara tar de upp förskoleplats. Plats som den köandes unge kunde fått. Och som salt på såret, får den köande dessutom betala kalaset. Att bli utnyttjad på detta vis, kan få den sävligaste svensk, lätt irriterad.
Min avoga inställning till fuskande föräldrar, har sålunda inget med moral att göra. Det är en rent ekonomisk fråga. Att välutbildade personer, likt Malmsjö, inte förstår sig på en sådan enkel ekvation, är för mig en gåta.

Skulle, som tidigare föreslagits, en avgift på hundra kr. för varje överutnyttjad timme införas. Ja, då hade jag inte haft något att invända mot att föräldrar väljer att pilla med annat, medans barnen är på barnkrubban. Ett stalltips däremot, är att egentidsintresset skulle avta väsentligt, när föräldern inte längre kunde vältra över kostnaden på grannen.

Staffan
Stefan, det bäste vore ju såklart att det privatiseras helt, sänk skatten motsvarande så kan föräldrarna göra precis som de vill.

Din lösning skulle ändå inte ändra något då folk skulle fortsätta precis som innan och inte anmäla att de inte förvärvsarbetar de 5 minuter de är inne och plockar upp en flaska bordeaux före hämtning.

L Lenamajan skrev:
Det har för många barn varit en del av deras chans till ett "bättte" liv. Så du ska inte se ner på detta. Själv tycker jag att det är bra när andra ser och reagerar på missförhållanden. Sen tror jag inte att dessa anmälningar så ofta gäller att nån förälder är hemma och bygger. Däremot gällande missbruk, misshandel mm.
Blir ledsen när jag hör om fall där många såg, men ingen brydde sig och gjorde något.
Fast det är skillnad anmäla någon som gymmar på dagistid än anmäla där barn far illa, misshandel osv

• Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Fast det är skillnad anmäla någon som gymmar på dagistid än anmäla där barn far illa, misshandel osv
Det var du som generaliserade, inte jag. Jag skrev tvärtom att det var skillnad, att det troligtvis inte förekommer eller borde förekomma att så många privatpersoner anmäler en förälder som är hemma o bygger fast barnet är på förskolan.
Du skrev mer generaliserade.

L Lenamajan skrev:
Det var du som generaliserade, inte jag. Jag skrev tvärtom att det var skillnad, att det troligtvis inte förekommer eller borde förekomma att så många privatpersoner anmäler en förälder som är hemma o bygger fast barnet är på förskolan.
Du skrev mer generaliserade.
Nej vi pratar om instagraminlägget ovan. Att anmäla andra för sådana grejer hör inte till en västerländsk demokrati

Får jag välja själv hur jag tar mig till jobbet? Olika sätt tar olika lång tid och då påverkas tiden på förskolan.
Om jag åker kollektivt tar enkel resa en timme.
Om jag cyklar tar det 45 minuter, plus en kvart att duscha och byta om. Om jag inte cyklar fort tar det över en timme
Om jag kör bil tar det i bästa fall 30 minuter, men beroende på tidpunkt kan det ta 60 min eller längre.
Ibland springer jag hem från jobbet och då tar det över två timmar inklusive dusch.
Om jag skulle få för mig att gå hela vägen tar det nog fyra timmar.
Samhället uppmuntrar mig inte att ta snabbaste sättet, dvs privat bil, då det är biltullar och parkeringsavgifter som gör det mycket dyrare än de andra sätten.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Om du misstänker en sjukpensionär eller socialbidragstagare jobba svart så är det en helt annan grej, de är parasiter medans föräldrarna bidrar till samhället

Edit: detta skulle komma direkt efter mitt andra inlägg var tanken

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nu lägger jag aldrig upp selfies i sociala medier, men andra får gärna anmäla om jag tränar på dagtid då jag i mitt jobb får göra detta på arbetstid. Blir iofs onödig utredning om det skulle gå till socialen men tvivlar att de bryr sig. Det gör nog knappast privata dagis heller som ser barn och föräldrar som kunder och inte varor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.